Sämre betalt för sålt än för köpt

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Johan Fält
Hej Tommy.
Nätbolaget kan välja hur de vill debitera sina intäkter, oftast en fast avgift plus en rörlig.
Detta för att få ihop till sina kostnader plus (O)skälig vinst.
Bolagets kostnader för personal och investeringar minskar ju inte pga av din och min microproduktion, därav vill de fortsätta att debitera 27,20 öre/kWh för förbrukad el av ovan nämnda skäl.
Det som däremot minskar vid microproduktion är nätets förluster.
Det är för dessa minskade förluster som du får ersättning för under rubriken "energiersättning".
Då nätets förluster brukar ligga någonstans mellan 4-6 % är ersättningen på 4,7 öre/kWh ganska rimlig.

Med vänlig hälsning Johan
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

awillfor
Ni har ju det ändå rätt bra. I Finland, ger min leverantör spot pris som dom tar ett förmedlingsarvode på 0,20 cent/kWh på.
Dessutom ska nätägaren ha överföringsavgift för inmatning av energi i nätet på 0,074 cent/kWh.

I Finland löns det alltså att använda så mycket som möjligt själv.

Vi microproducenter får heller inga bidrag för våra anläggningar

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Håkand
Vi är nya med solceller, fick monterat i maj. Fick den första avräkningen och blev konfunderad på priset. Vi skulle få spotpriset minus 2 öre. för maj fick vi 33,4 öre och för juni 22 öre per kWh. Har sett att spotpriset legat betydligt högre.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Arne
Jag föreslår ni byter till bolag som ger er mer för såld solström:

Vattenplask AB: ger spotpris + 0,40 kr per kWh, under 1 år.
Enkla Elbolaget: ger ca 0,43 kr/kWh.
7Hkraft: ger 0,60 kr/kWh. Bundet avtal 6 månader.

Ni måste köpa er nödvändiga ström av samma bolag ni säljer solström till. Ni får behålla elcertifikaten och ursprungsgarantierna.
Om ni tecknar avtal idag, tar det som snabbast 2 veckor innan, de nya avtalen träder ikraft.
För Vattenplask AB måste ni då avsäga er ångerrätten, annars tar det 3 veckor innan träder i kraft.
Vattenplask AB tar fast avgift 540 kr/år för avtalet ni köper ström av dem, men det brukar de bjuda på under 1:a året om man ber snällt och är nykund.

Har ni nu rörligt elavtal, då troligen ingen uppsägningstid hos ert nuvarande elabonnemang.

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

TommyE
Kolla även med Telge, har för mig att folk pratar bra om dom. Jag har dock haft turen(?) att fortsatt ha spot+40öre av Vattenfall, så jag har inte brytt mig om att räkna på andra bolag... än.
https://telgeenergi.se/privat/solceller/jag-har-solceller/

Re: Sämre betalt för sålt än för köpt

Monark1954
Jag köpte i elprisområde 2 för 36,6 öre i maj och 24 öre i juni. Osäker om min timdebitering slagit igenom i juni och betalt för pågående leveranser har inte startat. Så din ersätt är inte orimlig.
Men det är först då jag kan gämföra köpt mot sålt per timme som man kan se hur denna avtalsform slår.
Mina elpriser är nakna elpriser utan diverse påslag.
12