Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Åke
Har ett torp (mest använt på sommarhalvåret) med vanlig nät-el men utan solceller. Funderar på att sätta solceller på två uthus för att i första omgången få ljus och ström till verktygsladdare mm.

Själva "mangårdsbyggnaden" kan inte ha solceller, men skulle i framtiden vilja kunna utnyttja sol-elen från uthusen (ca 20 meter från proppskåpet i mangårdsbyggnaden).

Har tänkt att i det ena uthuset ha 4st 100 W-paneler med batteri och inverter. på det andra lite mindre och antagligen enbart DC till att börja med. Men om jag i framtiden vill ha elen till mangårdsbyggnaden - hur är bäst att göra? Dra DC-kablar till mangårdsbyggnaden och ställa batterier och inverter där? Eller köra AC från invertrar i uthusen direkt till mangårdsbyggnaden?

Bonusfråga: I mangårdsbyggnaden har jag tänkt att använda en s.k. nätswitch (som automatiskt väljer mellan batteridrift via inverter och elnät): http://24volt.eu/butik/omformare/prioriteringsswitchar/IVT_US-12N_n%C3%A4tswitch
Är det rätt tänkt att använda en sådan switch?

Bonusfråga 2: Har inte tänkt sälja tillbaka el till nätet utan kunna köra off-grid när det finns kräm i batterierna (om jag i framtiden kopplar sol-elen till mangårdsbyggnaden). Dvs spara ström från sommaren i flera större batterier och använda den på vår/höst och de få besöken på vintern - så långt det räcker. Frågan: Behöver man anmäla till elnätsinnehavare om man har en switch som prioriterar bort elnätet till förmån för egen-sol-el (via prioriteringsswitch)?

För övrigt; tack för ett fantastiskt fint forum med engagerade användare!

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Arne
Välkommen till forumet!

Om du har el indragen i torpet och behöver ström till verktygsladdare, varför inte använde den strömmen då?
Att installera 4 st paneler på vardera 100 Wp, ger högst ca 400 kWh per år, minskar alltså elräkningen med ca 400 kr/år.  Ska du ha batterier för att lagra strömmen blir det inte billigt. Det kan knappast löna sig.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Åke
Tackar.

Nä, lönar sig gör det inte. Finns flera anledning till att jag vill göra detta:

1. Det är roligt. Både att bygga och att ha. Glöm aldrig ägandets glädje. Folk lägger pengar på de mest olika ting. En del köper en onödigt dyr bil och lägger 2-3000:- i månaden enbart på värdeminskningen. En del klipper sig för 500:- per gång. Andra köper en säsongsbiljett för ishockey för 10 000:- om året. Andra reser till Thailand för 10-15 000:- en gång om året. Jag gör ingenting av det. Men jag skulle gärna ha glädjen av att äga en liten solcellsanläggning.

2. Har ett inneboende behov av att vara oberoende. Har eget vatten och avlopp till torpet. Skulle vara skönt att vara oberoende av elbolag och naturkatastrofer och annat.

3. Tänker mig att bygga ut anläggningen med tiden, med fler solpaneler och batterier. I första skedet är det för att elektrifiera uthusen, men försöker tänka rätt från början, så att jag inte gör något så att det blir dumt i framtiden när/om "mangårdsbyggnaden" skall sol-elektrifieras.

4. Med tanke på den stora omvandlingen av Sveriges fordonsflotta som tycks ta ordentlig fart om bara ett par år, där förbränningsmotorer skall ersättas med elmotorer - samtidigt som politikerna lägger ned kärnkraften och att alla vattenkraftverk skall ha nya vattendomar (vilket många inte kommer klara) - så kan vi räkna med högre elpris i framtiden. Lägg därtill att förbränningsmotorer och miljöskatter är en stor inkomstkälla för staten och ett bortfall måste kompenseras; så känns det sannolikt att elen blir statens nya kassako. Skulle inte vara förvånad om vi har elpriser på över 2:-/kWh om, säg 10 år. Det kommer kanske heller inte räcka för att räkna hem anläggningen - men det blir ännu roligare att äga en solcellsanläggning.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

magneten
Det är minst lika roligt att bygga ett litet nätanslutet sytem, detta ger även betydligt större miljönytta då du slipper använda batterier! All producerad el kommer då till nytta, skulle även tro att ett det blir billigare mer ekonomiskt att bygga nätanslutet.

Avståndet på 20m är inga problem att dra billiga solar kablarr med likström till växelriktaren om du vill ha den i huset.
Hur stor är årsförbrukningen för stugan?

Betänk även att man kan köpa ex en stor 260W panel för endast ca 1500kr! Gissar att 100w paneler kanske kostar samma då de ej tillverkas i så stor skala.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Folk lägger hur mycket pengar som helst på sin hobby, får kosta, det är ju också frivilligt.
T.ex. 50000 kr för en fin cykel med kolfiberram, och 25 växlar osv.

Jag tror inte det är lämplig med småpaneler på 100 Wp. De används mest för husvagnar och båtar som vill ha 12 Volt likström. De kostar mycket i förhållande till hur litet ström de ger.

Jag vet att Fronius har en elnätsansluten växelriktare som man kan koppla ett lagringsbattereri till.
Den heter Fronius Symo Hybrid 5.0-3-S. Den finns i olika effektstorlekar, från 3 kW till 5 kW. Men nog bäst att skaffa den största så du har en kostym att växa i. Du kan ladda lagringsbatteriet med max 5 kW, och ger max 5 kW utgående AC-effekt. Den kan hantera max 8 kW DC-effekt, dvs ström från solcellspanelerna( är ca 30 st 260 Wp paneler). Du behövs till en början inte ha hela 30 st, utan kan skaffa kanske 10 till 15 st paneler(ofta med format ca 1650x1000x40 mm).
Med den tror jag, att du kan valfritt köra ut överskottssolström ut på allmänna elnätet, eller om du föredrar, ladda ditt lagringsbatteri med den. På natten använder du strömmen från lagringsbatteriet och det är 230 V 50 Hz du får (inte 12 Volt).

Vi har ingen sådan, så jag vet inte hur det funkar. Själva växelriktaren Fronius Hybrid 5.0-3-S kostar säkert ca 25000 kr, och sedan ska du ha lagringsbatteri, ett på 4,5 kWh kostar kanske ca 60000 kr. Sedan ska du ha paneler, kostar ca 2000 kr/st. Troligen kan man köra Fronius Symo Hybriden även utan lagringsbatteri, alltså som en vanlig elnätsansluten växelriktare. Man kan då avvakta med det stora dyra inköpet av lagringsbatteriet, som troligen även faller i pris framöver.

Något att tänka på är stöldrisken om du har dyra paneler, dyrt lagringsbatteri och dyr växelriktare i ett öde liggande torp på landet. Nya gäster i Sverige med annan moral än vad vi är vana vid. Inte vet skillnad mellan ditt och mitt. Polisen har inte tid med sådant, de har ju sitt jobb att tänka på, så brottet skrivs av med en gång utan att brottslingarna bestraffas. Politikerna vill ju att folket inte ska skyddas mot kriminella, men kräver allt mer skattepengar av folket till politkernas tokprojekt, ännu fler gäster. Folket och företag tvingas nu istället själva dyrt bekosta skydd iform av att anställa väktare.

Men varför inte montera solcellsanläggning på ert enfamiljshus? eller bor ni i lägenhet i stan?
Där kan man högst ha balkong-solkraftverk.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Åke
Förbrukningen i torpet är cirka 5000 kWh och då ingår eluppvärmning. I ett famtida system har jag dock tänkt att dela upp gruppcentralen (gammalt proppskåp), så att eluppvärmningen ligger för sig, så att solcellerna används till allt utan uppvärmning i normalläge.

Byggde en liten vedbod för ett par år sedan, där takets storlek och vinkel anpassades för 100 W solceller.

Vilka är dessa 260W solceller? Data på storlek och el?

Om jag solcellar huset i stan så skulle det vara nätanslutet utan batterier. Men torpet på landet skulle jag vilja vara helt off-grid (det går alltid att värma med ved). Det skulle kännas bäst för mig.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Om du tittat här i forumet under rubrik "solcellsanläggningar -projekt" alltså under densamma rubrik då ställer dina frågor, då ser du där vilka paneler som används och storleken. Se bl.a.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-solcellsanlaggning-12-kWp-april-2016-blev-20-12-kWp-beskrivn-foton-m-m-tp5010267.html

eller vår tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Om man bemödar sig att titta efter, finns väldigt mycket information på detta forum.
Det finns sökfunktion för att med sökord leta igenom forumet, se längt upp till höger!
Men man måste klart använda korrekt sökord. Problemet är att det finns "för mycket" information på forumet för den oinvigde, och han känner inte ännu till fackuttrycken.
Bäst är att läsa igenom genomförda projekt där trådskaparen har bemödat sig att noggrant beskriva och med foto dokumentera projektet. Sådana trådar tror jag är mycket värdefulla för nybörjare.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Åke
OK 260 W alltså. Var köper man dessa? Jag har varit inne på sådana här färdiga system (ink växelriktare och batteri): https://www.offgridtec.com/komplettsysteme/solaranlagen-autark/offgridtec-autark-serie/12v-solaranlage-autark-xl-master-300w-solar-1500w-ac-leistung-12v-230v-inselanlage-solarset.html

Skall ut till torpet nu och får mäta taket på vedboden. 1650 x 1000 är alltså storleken på dessa 260 Wattare?

Ja, stöldrisken. Vad sur man är på hur politiker, journalister och komiker har lyckats förstöra ett samhälle med stor tillit på bara några decennier. Men vi har varit förskonade och har en 500m enskild väg in i skogen fram till torpet. Närmaste bonden har lovat att ställa en traktor i vägen om han ser någon skum bil köra in. :)

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Åke
"Om man bemödar sig att titta efter"

Innan jag skrev inlägget så gick jag igenom 5-6 sidor för att försöka hitta det jag letade efter . Dvs hur man "samordnar solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC" och hittade inget (dvs "bemödade" mig). Det var därför jag skapade en ny tråd. Jag har i fem års tid varit inne på de 100W paneler som jag länkade till i ett svar ovan. Eftersom du förslog 260W istället så frågade jag.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

magneten
Www.solcellsgrossen.se säljer prisvärda paneler från Trina solar sen vet jag en del som handlat från www.rofoto.se tyska paneler från heckert där har det fått väldigt bra support och goda råd på vägen.

Själv har jag köpt alla mina prylar från www.tst photovoltaik shop.de

På www.ev-power.eu finns det grejer och paneler även för off grid.

Tycker dock ändå att det är ett klokare val att satsa på upp till 5kw nätanslutet anläggning i din stuga, då det är det bästa för både plånbok och miljön o dagsläget,  om batterijostnaden kanske sjukt rejält om 10 år så kan du ju ändå ha kvar dina paneler och utrustning och välja att klippa sladden då istället, om 10 år så är dessutom din nätanslutna solels anläggning återbetald/intjänad:) å resten blir bonus så att säga

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Arne
Åke,

I den svarta balken i övre delen av detta forum, ser du "länkar".
Bakom där finns en massa länkar till solcellsfirmor. Om det är uppdaterat vet jag ej, så det kan finnas firmor som konkat och inte finns längre. Länken "Ekonomi" där är i alla fall inte uppdaterad på ca 3 år.

Re: Samordna solceller från flera små-anläggningar - DC eller AC?

Åke
Tack för din input magneten. Tyvärr kan jag inte använda taket på "mangårdsbyggnaden", så en 5kW-anläggning är inte aktuell ännu för torpet.

Idén är att börja i det lilla - att elektrifiera några uthus (där det största har ett tak som är byggt för att få plats med 9st 100 W-paneler (det skulle få plats 3 st 260Wattare)) - men att göra det på ett sätt så att det i framtiden finns möjlighet att elektrifiera huvudbyggnaden. I sådana fall skulle solcellerna behöva ställas på marken på något vis om en 5 kW-anläggning skulle projekteras.

Men med feta batterier kanske man kan rodda allt utan värmen året-runt med sol-el redan med 1-2 kW.
 (vattenpump, kylfrys och belysning) - det vore stort för min del.

Bor däremot i stan och har villa och taket lutar mot syd-ost, så där kanske det skulle fungera med en stor anläggning; men det är inget jag har funderat på ännu. Behöver dock lägga om taket snart, så det är klart att jag har funderat på vad som kan komma ut av Tesla-taket. Men har inte räknat på det.