Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

Fredde-GBG
Jag saknar mappen "TEKNISKA FRÅGOR"

Jag skall dra i gång installation i snart. Inköp av prylar är 2-3 veckor bort och det som bromsar mig är en bunt tekniska frågor.

Var skall jag posta frågor om kvalitetsintryck på Huawei 12-17kW växelriktare och vilken statistik/presentationsgrafik Huawei erbjuder?

Montagesystem på tak med betongpannor? Erfarenheter av olika system??

Takgenomföringar för kablar? Vad är bra och vad hittar man det?

Rent tekniskt hur man räknar på Volt/ slinga serie/parallellkopplat för att det inte skall bli över 800V eller vad det nu är som är max..

Åskskydd?  brutare på DC-sidan behöver man det? Överspänningsskydd och säkringar på DC, är det nåt man behöver?

Många dumma frågor blir det.

Re: Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

Arne
Det du undrar över är redan avhandlar i befintliga trådar i detta forum, vet jag bestämt. Det gäller för dig bara att söka upp dem. Visst sker teknisk utveckling och saker kan ha förändrats sedan det diskuterades senast i en tråd i forumet.

Ditt förslag på ny rubrik, är inte så dum. Det finns redan frågor och svar, men där ställs alla möjliga frågor.

Jag kan säga redan nu att jag har aldrig i detta forum sett det växelriktarfabrikatet diskuteras. Kanske är ett nytt och oprovat fabrikat? Sök med sökfunktionen här i forumet, får du se!

Re: Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

Fredde-GBG
Moderator kanske kunde flytta tråden till rätt del av forumet?

Jag har sökt men inte hittat det jag söker. Huawei är kinesiskt (såklart), en gigant och mycket stora inom telecom med basstationer och mobiltelefoner och troligtvis inte en nykomling på  solkraft. Efter några år som ansälld på Ericsson så är Huawei inget nytt för mig, kände tyvärr till dom allt för väl redan 2011.

Jag är i första hand lite tveksam till att Huawei är konvektionskyld och att den saknar fläkt. Å andra sidan är den tyngre än motsvarande växelriktare med fläkt vilket tyder på mer massa i kylkropparna. Har hört att dom skall fungera bra och dom drar inte i sig lika mycket damm som en med fläkt.

 Har nån erfarenhet av Huawei SUN2000 så är jag intresserad av det.

Men jag är tveksam till Huaweis användargränssnitt. Finns det ens möjlighet till WiFi? OCh hur presenteras datan? Har hittat en iOS APP som heter SUN2000 men vad jag förstår så är den bara möjlig att ansluta me blåtand. Vad har man för nytta av det?

Jag har bra priser på Huawei 17kW och det skiljer 8-9000kr på en Huawei och motsvarande Fronius.

Det kanske finns andra sätt att få bra loggning med eftermarknadsprylar? Hittade nåt som heter eviShine men det finns kanske nåt annat lämpligare?

Tacksam för tips, är helt ny på solceller och det är mycket att lära sig på en gång.

Re: Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

magneten
Kolla vad en Fronius kostar i Tyskland om du inte redan gjort det?

Re: Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

Fredde-GBG
Jag har gjort det men jag kommer att handla i Sverige. Fronius har jag mycket att göra i andra sammanhang och en sak är säker, det skulle inte tas emot bra på jobbet om jag installerade en Fronius.

Men det är bra grejer, dom är ju inte direkt blyga med att ta betalt heller.

Re: Saknar en mapp "TEKNIK" eller TEKNISKA FRÅGOR"

jaebes
Fredde-GBG wrote
[...]

Jag har en sån här:
https://shop.solelgrossisten.se/product/vaxelriktare-huawei-12-kw-med-ac-dc-overspanningsskydd/1745

Funkar kanonbra men exportmöjligheter till t.ex. pvoutput finns ej by default. Du behöver en Evishine eller (som jag) en SolarLogger. Därifrån får jahg ut info till appen och websidan. Datat man får ut är bra i realtid men mycket intressant data(t.ex. hur respektive slinga producerar) sparas inte utan bara det vanligaste.