SMA växelriktare

På SMA växelriktare står det ex xxxxTL-10 eller xxxxTL-20

Vad står 10 resp 20 för?

Re: SMA växelriktare

Jansimon
Svårt att hitta något ens på sma:s hemsida. Hittade hos en handlare
Att TL-10 kan hantera reaktiva laster och ställas in för att optimera för-
Hållandet till nätet. Kanske någon kan förklara mer vad en reaktiv last
Innebär?? Min gissning är när det är svåra förhållanden på nätsidan med
Långa ledningar och mycket konstiga laster typ industri, men rätta mig
Om jag har fel någon.

Det är väl TL-20 som är den vanligaste idag.

/Janne

Re: SMA växelriktare

Reaktiva laster är "skräpet" från elmotorer mm..i en villa så har man inte så många sådana, oftast kyl/frys och värmepump, många elmätare som man monterar ext brukar endast klara ren resistiv belastning.

/A

Re: SMA växelriktare

Re: SMA växelriktare

nelos
"TL" Står för "Transformerless", dvs utan transformator.

Re: SMA växelriktare

Det är konstigt att en modellbeteckning inte är enkel att förstå.
Eller så jobbar inte cellerna tillräckligt :-)

Re: SMA växelriktare

jansimon
Logiskt i beteckningar..... Finns det?

Såg någon lista att SMA har runt 8-9 varianter av sina invertrar. SMA xxxx TL xx osv....

För teknikern som sitter och arbetar med de lika versionerna är detta "solklart"!

Re: SMA växelriktare

Anders J
Jag har sådana problem. Jag bor längst bort på min matning, har 3-400 m 95 kvmm från transformatorn till stolpen, sedan kanske 50 M 10 kvmm i tomten och så pass hög nätimpedans så att det i själva verket är tveksamt om jag klarar utlösningsvillkoret med 16A dvärgbrytare.

När jag först satte upp en billig trefaselmätare med 1000 pulser/kWh så visade den 70 W förbrukning även en stjärnklar natt och det har troligtvis med hög reaktiv komponent i tomgångsförbrukningen hos invertrarna, där sitter ju kraftiga EMC-filter och som jag har mikroinvertrar ligg det flera parallellt.

Så kunde jag ju inte ha det, men jag fick upp en annan, likaledes kinesisk, elmätare där man kan läsa W, VA och VAr per fas och den visade sig vara immun och visar verkligen noll i mörker. Egentligen borde jag ju mäta upp problemet, panelerna sitter på taket till mitt elektroniklabb, men jag har annat att göra...

Jag hoppas att nätägarens typgodkända mätare inte lider av samma problem. Även på den går det att läsa ut aktiv och reaktiv effekt fasvis och som jag skriver detta inser jag att det skulle kunna koppla ur precis allt utom solcellssäkringarna och gå ut med pannlampan på natten, sen vet jag ju.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: SMA växelriktare

jansimon
Anders! Visst är det härligt när man kan på forumet diskutera med sig själv och komma på lösningen .

Det är tur att forum finns. Intressant detta! Berätta gärna när du gjort din nattliga lov hur det såg ut!

Re: SMA växelriktare

Så här svarar SMA på min fråga

Hi Calle, die Geräteversionen werden hochgezählt. Kenntlich gemacht wird dies inzwischen durch die Endungen. Weil SMA das noch nicht immer so gemacht hat gibt es Geräte mit und ohne diese Endung. Viele Grüße und ein schönes Wochenende, Leonie

Det var inte mycket till svar

Re: SMA växelriktare

"Hej Calle, versionerna enhets räknas. Detta indikeras av ändelser nu. Eftersom SMA inte alltid har gjort så finns det enheter med och utan suffixet. "

Min tyska är lite ringrostig, eller Google transaltes..

Re: SMA växelriktare

callec
Jag frågade dom vad det var för skillnad.
Språket är inget problem för mig.

Re: SMA växelriktare

Nu en mer dum fråga, plockade upp SMA 4000 från kartongen idag, vart skall DC kabeln dras? För AC finns en dragavlastning ut genom " karossen", men ej på DC sidan, finns endast en gummigenomföring, som ej ser ut som en kabelgenomföring.

Och tycker vidare det är dumt att kabelgenimföringen sitter på utsidan, skulle vilja dra denna i väggen till AC centralen..

Re: SMA växelriktare

jansimon
DC skall in där de svarta kontakterna sitter. Det följer med kontakter att använda. Är inte standard MC4-kontakter. Det är 2st ingångar /sträng (åtminstone på min SMA 6000TL). Manualen finns på vettigt språk i den tjocka bunten med papper som följer med :)

Re: SMA växelriktare

Norrlandssol.
Jo det är inte svårt att förstå, men varför inte samma utgång med dragavlastning som AC kabeln har? finns inget hål där kablaget från DC skall ut från SMA'n, endast en gummimutta på baksidan..känns ej som en kabelgenomföring.

Re: SMA växelriktare

jansimon
Finns ingen intern koppling för DC, bara deras kontakter. Så har SMA och många andra valt att hantera DC-sidan.

Re: SMA växelriktare

Uffe
När SMA lanserade sin serie med mindre trefasväxelriktare (SUNNY TRIPOWER 5000TL / 6000TL / 7000TL / 8000TL / 9000TL) ersattes den äldre 8000TL (ingåeende i serien 8000TL / 10000TL / 12000TL / 15000TL / 17000TL). Den nya serien (med bl a inbyggd webconnect) fick då tillägget -20 och den äldre -10.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: SMA växelriktare

callec
Tack uffe

Var hittade du informationen?

Re: SMA växelriktare

Norrlandssol.
Verkar ej gå fram riktigt..! Var skall man dra ut DC kabeln från SMA chassit..???? På AC sidan finns dragavlastning i chassit för kabel, men ej på DC sidan! och skumt att man ej kan välja om man vill dra kabel i vägg eller utanpåliggande..inte så snyggt att gå med kabel på utsidan.

Re: SMA växelriktare

Uffe
Calle,

Bra fråga ;) Jag började kolla på SMA Tripower för ca 2 år sedan när jag började planera anläggningen. Tror inte att det finns någon officiell information om detta. Man kan se skillnaden mellan -10 och -20 t ex här.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput
123