SMA växelriktare

Re: SMA växelriktare

jansimon
SMA har bara sina kontakter att ansluta DC med. Det är enbart 3-fas anslutningen som har möjlighet till kabelförskruvning/genomföring till plint.

Hur än mycket man önskat något annat

Re: SMA växelriktare

Norrlandssol.
Har du en fläkt där? Under DC anslutningen? kontakterna har jag koll på, men vart skall kablaget hitta ut från chassit? Finns ingen genomföring för detta kablage! finns endast på AC sidan, med en riktigt dragavlastning och genomförande i chassit.

Men har ej lyft den ur kartongen...

/A

Re: SMA växelriktare

Lunken
på vänstra sidan under till skjuter man i kontakterna

En han och hon kontakt på DC kabeln som kommer från taket.

Är en SMA 12000 på bilderna men principen är den samma på 4000 också.

Re: SMA växelriktare

Jag har 6000 TL20. DC är anslutet internt till kontakterna i invertern. På ditt DC-kablage monteras de medföljande kontakterna och ansluts till inverterns kontakter. Enbart AC som kopplas internt till plint.

Re: SMA växelriktare

jansimon
På min har jag ingen täckplåt/plast som skyddar anslutningarna som Lunkens 12000-modell.

Re: SMA växelriktare

magneten

På min sma 3600 är det bara en liten öppning mellan frontplasten och bakstycket där dc kablarna leds in altså ingen täckskiva så som på 12000 modellen.

Har du inte lite klen ac kabel på din 12000 lunken? Tog det fetaste som gick att montera i min då jag har hela 17m till mätarskåpet.

Re: SMA växelriktare

Norrlandssol.
Hej igen

Snygga bilder..!! Thaanks.! Nu såg det solklart ut..!! Mitt AC kablaget drar jag in i vägg, eftersom centralen sitter strax ovanför, blir nog vanliga RK.

Såg en jordskruv på DC sidan, finns en även på AC sidan? Tänkte ej på det, har ni jordat skenor/paneler? Och måste det göras eller är det overkill? Annars inte så svårt när jag drar en 5x10mm2 upp på taket, 2 slingor och jord, så går att jorda skenorna, men lättast om man slipper.

Re: SMA växelriktare

Lunken
Det är vanlig ekk 5g6mm som går från växelriktarn är ca 2 meter till central. 5g6mm klarar iaf 25A

Finns iaf PE plint på säkert alla på AC sidan.

Re: SMA växelriktare

magneten
Jag har jordat alla mina panelramar med en liten kabel mellan varje, att endast jorda skenorna blir inte bra då det ej blir någon kontakt med ramarna pga att de är eloxerade! Lätt att prova och se med en multimeter. Mina ramar har ett hål avsett för jordning.

Re: SMA växelriktare

Ok yckte det såg ut som 2.5 mm2...
 2.5mm2 klarar för visso 16A men när jag gjorde beräkningen för mitt system med 2.5mm2 och 17 m till elmätaren så lyste det rött i programmet pga att förlusterna blev för stora, så jag gick upp till 10mm2 som ju ser ganska fet ut :)

Re: SMA växelriktare

Nej då orkas det inte att jorda mellan varje panel, låter konstigt att ej skenorna skulle vara ledande? Annars borde det vara enklast, eftersom klämman ligger an på flera ställen mot panelen och till skenan..lättare att jorda ihop skenorna då, men ska kolla..

För mig blir det 2.5mm2 mellan växelriktaren till centralen, endast 1m, sen är det 10mm2 till fasadskåpet, och 10mm2 på DC.

Denna MC4 kontakt, funkar den att ansluta på en 10mm2 Ekk? Alltså solid ledare..

Re: SMA växelriktare

magneten
Visst är själva skenan ledande dock så är dess ytbeläggning eloxeringen inte ledande. Ohm mäter man med multimeter på två ställen så.ser du ju om du har bra kontakt

Re: SMA växelriktare

Den medföljande kontakten borde klara av 10mm2. Men frågan hur det fungerar med solid ledare. gör ett försiktigt test så man ser att den passar in först. Å 10mm2 används ju till sådana kontakter, men har för mig att det finns några olika modeller för de olika kabelareorna.

Re: SMA växelriktare

magneten
Sunclix kontakterna som följde med till min sma var ej avsedda att användas till solid kabel, en solid 10mm2 blir ju inte så smidig heller men du kan ju alltid prova eller skarva på 1m med riktig dubbelisolerad flertrådig solcellskabel precis innan växelriktaren..

Re: SMA växelriktare

Får kolla, ska summra/ohmmäta skenorna, ska hänga dit växelriktaren imorrn, och se hur det ser ut med kontakterna..

/A

Re: SMA växelriktare

Norrlandssol.
Hej igen

Verkar funka med MC4 kontakterna, men blir en liten del över som jag ej förstår, och finns ej med i bruksanvisningen för kontakten, en liten cylinderformad grej.

Vet inte om det syns så bra..

Re: SMA växelriktare

nelos
"Gummimuffarna" till vänster i bild är väl för att sätta i oanvända kontakter?
Om kontakten används behövs de inte. Satt sådana monterade i min växelriktare vid leverans.

Här är lite bilder på MC4-kontakter:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Montering-av-MC4-kontakter-td5001208.html

Re: SMA växelriktare

Det kanske är en skydds-plupp som skall sitta i kontakten och förhindra att det kommer in skräp när den inte är ansluten?

Re: SMA växelriktare

magneten
De ska monteras i de oanvända sunclix kontakterna (istället för kabeln)  sedan trycks kontakterna in i de tomma anslutningarna på växelriktaren.

Re: SMA växelriktare

Norrlandssol.
Aha, det förklara saken..!

Har ej samma kontakter som Nelos länkade till..mina behöver ej lödas, utan är mer "click" skala 12mm och för in den och tryck åt, vågade inte trycka åt och montera den helt klart på den provkabelstump jag hade,

Nu är det mesta klart på marken, men vart kallt igen! Inväntar nån finmiddag för takjobbet, men vill få det klart ganska snart..