SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Nissi
Offerter på en världsmarknadsledande SMA Tripower 15 kW inverter blir drygt 30 000 kr från Tyskland (inkl frakt till Sverige). Köper jag, vad jag förstår i stort sett samma inverter Zeversolar TLC15000 Three-Phase Inverter via England blir det ungefär hälften. I Tyskland är den ca 40 % billigare än SMA Tripower 15000.  Zeversolar är ju ett 2012 av SMA uppköpt kinesiskt bolag och SMA äger 72% av bolaget, och bolaget kör i stort med samma saker, såvitt jag förstår. Zeverplan på internet verkar vara en översättning av SMA Sunny Home Design-koncept etc. De verkar nu gå in i Europa och Zeversolars engelske marknadschef är väldigt tydlig när han enligt  http://www.slideshare.net/AlternergyPV/future-of-the-inverter-market-mm säger:

"My predictions for 2015/2016: Unsustainable price decreases as companies dump stock and fire sale excess goods. Aggressively targeting boom markets – such as the UK Lower quality in order to reduce production costs. Long warranty terms and extensions. Eventually inverter manufactures will leave the market. Who will honour your warranty claims?"

Har någon erfarenhet av eller kunskap om SMAs kinatillverkade invertrar Zeversolar?

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

nelos
Vet inget om Zeversolar, men andra tillverkare använder olika varumärken för att sälja samma produkter på olika marknader.

Ett exempel är "Piko" och "Powerstocc" som såvitt jag kan avgöra är samma produkt:

http://www.centrosolar.nl/fileadmin/user_upload/downloads/product_info/mi_powerstocc_xx.x_excellent_NL_20120423.pdf

http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=66&ass=71&al=en&mp=71&kat=6

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Nissi
Lite mera fakta: Tyska delen av SMA är tydligen i allvarlig kris. Företaget gör stora förluster i Europa. SMA har tre stora fabriker. Den äldsta i Tyskland, en i USA och kanske den modernaste i Kina. Enligt styrelsen i SMA går USA och Asien/Kina bra, medan Europa går dåligt och 1 300 heltidsanställda, =var tredje anställd, ska nu sägas upp i Tyskland.

Min tolkning kan bara bli: tysk tillverkning hos SMA flyttas nu till den kinesiska (och amerikanska?) fabriken, enligt http://www.solarserver.com/solar-magazine/solar-news/current/2015/kw05/managing-board-of-sma-solar-technology-ag-anticipates-difficult-year-2015-plans-to-cut-approximately-1600-full-time-positions.html .

Jag betalar inte dubbelt så mycket för tre bokstäver SMA och lite blå eller röd färg på invertern.  SMA kan aldrig bibehålla så enorma prisskillnader mellan två märken. Att de tekniskt sett är likvärdiga blir allt tydligare, ju mer jag läst  i frågan, däremot är de tyska invertrarna designmässigt "snyggare" än de kinesiska. Deras program finns på https://www.zeversolar.com/

Hade nästan bestämt mig köpa "tyska" SMA, men nya pressmeddelande tillsammans med "kinesiska" SMA - Zeversolars offensiv i Europa får mig nog att tänka om, om inga nya fakta kommer fram i denna fråga.

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Mono Wafer
glöm inte att du kanske måste kunna visa upp certifikat för nätägaren, "SS-EN 50438 SEK TK8 requirements for Sweden".

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Nissi
Lite mera fakta: Jag nog blivit lurad av all s k  ”experter” som sagt mig att ”världsledande SMA” har världens bästa invertrar, och är ett säkert val.I stort sett det enda rätta! Kanske förr i tiden, men idag förutspår SMA förluster 2015 på över 0, 5 miljarder kr, trots sina höga priser. Priserna faller, och SMA försöker bara överleva. Fallet kan gå jättesnabbt för en förlorare, när kunder liksom jag börjar undersöka alternativ, och hittar bättre lösningar. Varningsflaggorna formligen smäller i solvinden!

Att som kund satsa på marknadens vinnare är långt säkrare, och jag blev förvånad över att vinnaren 2014 var (åtminstone för mig välkända) kinesiska Huawei  (som bl a utmanövrerat vårt  svenska telefonbolag  Ericsson i delar av världen ) enligt http://www.solarserver.com/solar-magazine/solar-news/current/2014/kw50/ihs-technology-huawei-makes-largest-12-month-gains-in-the-global-pv-inverter-market.html

När jag sedan kollade  Huaweis produktprogram blev jag imponerad. Marknaden verkar ha rätt. Huaweis inverter  SUN2000-15KTL (trefas 17 kW) med 3 st MMPT  slår motsvarande SMA/Zeversolar i flera avseenden. Att den dessutom kan köpas i Tyskland (via E-bay resp solarstrom-pv.de m fl) för ca 20 000 SEK (inkl frakt och moms till Sverige) gör beslutet ännu enklare

Så frågan jag inledningsvis ställde är nu ointressant. Vare sig SMA eller Zeversolar är intressanta längre i mitt fall.

Det blir nog en direktimporterad Huawei SUN2000-15KTL från Tyskland i stället.

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Morby
Jag tror inte man ska måla faen på väggen för detta. Alla återförsäljare t.ex. håller med garanti osv och SMA själva håller nog på att fixa detta också. För att SMA har en dålig årsrapport är nog inte hela orsaken till detta. Man trimmar säkert sin organisation med anställda, lokalkostnader och tillverkningskostnader. Jämför med Volvo och andra tillverkande företag.

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Ja, den imponerar.
5 års garanti, går att köpa upp till 25 år.
Och från 15kw med 3 mppt och låg vikt.

Asiatiskt pris lär hamna runt USD 1.500:-

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Här kan du köpa SMA billigt.....nu

http://www.emat.fr/opportunites

Re: SMA tysk inverter kontra SMA Kina Zeversolar inverter. Skillnader?

Nissi
Under Frågor och svar har jag (med hjälp av andra) studerat SMAs senaste variant for 1000 V DC av Tripower 12000TL-20, men fann många VARNINGSFLAGGOR. SMA-koncernen satsar på sin kinesiska fabrik Zeversolar (där "miljardförluster 2014 i Kina" troligen är "kostnadsförda miljardinvesteringar i produktutveckling och produktion"). Europaverksamheten krymps däremot och i ett första steg sparkas var tredje anställd. När nästa steg kommer beror på årets försäljning av SMA-programmet.

Zeversolars mindre modeller finns dock inte anpassade för EN50438, och kan inte köpas (såvitt jag förstår), troligen för att Zeversolar då skulle slå ut systermärket SMAs modeller. Zeversolar står idag för framtiden, medan SMA tycks vara i avvecklingsfas. Jag tvivlar därför på att SMAs nuvarande program finns kvar om 3-5 år.

Bara ett av flera exempel. SMAs (senaste! föråldrade) tekniska lösning, sid 40-42 på
http://files.sma.de/dl/17781/STP5-10TL-20-BE-sv-13.pdf

kan jämföras med Zeversolars TLC10K, lättöverskådliga lösning sid 47-48
https://www.zeversolar.com/fileadmin/user_upload/pdf/usermanuals_en/installation_and_operating_instructions_eversol_tlc10k-20k_en.pdf

Mycket talar alltså för att nuvarande europeiska SMA-program läggs ned och ersätts av SMAs kinesiska Zeversolar. Om SMAs anställda drar samma slutsats, har säkert redan de mest kompetenta lämnat SMA för andra jobb (kanske hos Zeversolar). Detta skulle förklara, varför så mycket verkar stå stilla hos märket SMA.

Innan årets slut vet vi troligen vart det bär hän. Att inom en koncern låta ett "sämre högprismärke SMA" konkurrera med ett tekniskt sett "bättre lågprismärke Zeversolar" (har ca 20% lägre pris än SMA där båda märkena säljs) blir alltid en dödsstrategi för högprismärket på längre sikt.

Dessbättre kan jag vänta till mars 2016 innan beslut, bygga eller inte bygga solcellsanläggning (som jag redan har bidrag till). Att köpa en SMA idag efter att ha upplevt ovan är för riskfyllt, solaredge för dyrbart, men kanske dyker någon annan växelriktare 12-15 KW upp.