SMA-problem

callec
Har fått problem med min inverter ett par gånger
Invertern lämnar information att den inte producerar något, men på själva invertern ser jag att det produceras och dagens total på inverterns mätare tror jag stämmer. Men varför ger den så felaktig information?
Någon som har en ide.

Re: SMA-problem

Lunken
Hur ser det ut i felix appen, lika galet där?
Eller är det appen som bråkar och laddar upp fel värde eller nått sånt?

Annars är det ju faktiskt mystiskt, har inte såna problem jag, kör med felix också.

Re: SMA-problem

callec
Felix visar precis likadant som sma, men nästa dag är dagstotalen ändrad precis som i smas mjukvara.
Mätningen ut på nätet är helt korrekt.

Det här retar mig fruktansvärt, nu får jag gå in och justera dagsvärdena i pvoutput.

Re: SMA-problem

jansimon
Det där verkar ju märkligt. Verkar som om du tappar kontakten mellan inverter-nätet?

Man kan ju få invertern skicka felmeddelande via mail. I inställningar så kan man ju ställa in hur lång tid som skall gå innan man invertern skickar detta mailet. Om man ställer ner tiden till kortast möjliga, får man meddelande skickat då?

Verkar ju som den levererar, men skickar inga värden...

Re: SMA-problem

callec
Har skrivit till SMA idag.

Dom måste ju ha ett svar, tror inte att jag är ensam om detta.

I morse hände det igen, det blir tätare och tätare mellan eländet
I somras hände det två gånger och sen inget mer vad jag vet och nu varannan dag.

Re: SMA-problem

jansimon
Verkar ju vara någon glappkontakt?? Då det är orelegbundet... Tänker jag. Inte haft några sådana konstigheter vad jag vet. Har inte kollat på min inverter, men har det kommit någon ny firmware till mjukvaran i invertern? Vet inte om den uppdaterar själv eller att man måste manuellt kolla... Vet att jag testat det, men kommer inte ihåg...

Re: SMA-problem

callec
Idag visade felix/SMA totalt 4.006 kwh och på inverterns display står det 4.934 kwh

Re: SMA-problem

callec
Har haft diverse kontakt med flera olika personer hos SMA, inget hände egentligen förrän jag drog upp problemen via deras facebook.
Har nu fått diverse nya filer att ladda ner till invertern (ny FW).
Men hur gör man det, någon som vet?

Re: SMA-problem

Lunken
Du ansluter dej till växelriktarn med Sunny Explorer.
Klickar på aktuell SMA produkt, sedan på tools -> device update, så får du välja vilken fil du uppdatera med.

Re: SMA-problem

callec
Har fått en zip-fil med 5 filer
Ska varje fil uppdateras i tur och ordning?

Re: SMA-problem

Lunken
Ingen aning faktiskt!
Vet bara att när jag laddat ner nyare Firmware från smas hemsida så har det bara varit en fil.

Vet att de brukar ta en stund att uppdatera också, sist tog det ca 30min för mej iaf.

Kan ju va att det är olika versioner på filerna därför dem skickat flera med.
Den säger säkert ajabaja om man kanske tar fel fil :)

Re: SMA-problem

Nu har jag uppgraderat.
Ska vara skoj att se vad som händer ifrån nu.

Re: SMA-problem

Vad innehåller denna uppgradering?

Re: SMA-problem

callec
Ingen aning
En zipfil med 7 filer som jag packade upp i en egen mapp
Då bildades det tre mappar, en för webbox som inte är aktuell för mig sedan två andra mappar med varsin fil
Dessa uppdaterade jag invertern med ska tydligen funka för alla stp xxxxx-10

För min del har de enbart sagt att jag nu inte ska få några mer drop av inäsningen.

Re: SMA-problem

jansimon
Inga dip efter senaste mjukvaru-uppdateringen?

Re: SMA-problem

callec
Peppar peppar

Inget ännu.

Om det nu fungerar så undrar jag varför det skulle ta nästan en månad innan dom skickar mig en rättelse av problemet.

Re: SMA-problem

Vad gör denna uppdatering? Inget mer specifikt? Var det bökigt att ladda hem/in den?

Re: SMA-problem

Jag vet inget om den.
Det ska tydligen vara en ny FW
Jag har zipfilen på min dator om du vill ha den så ge mig bara en mailadr.
Det tar ungefär 10 minuter per fil att uppdatera, det är två filer som ska in.

Re: SMA-problem

jansimon
Skönt att slippa sådana däringa störmoment. Man skulle ju vilja veta vad som gjorde detta problemet. Bara en default inställning som inte passar svenska förhållanden eller ett FW-problem. Å isf. Varför har inte andra detta fenomen...

Idag hade jag något konstigt med dagsvärdet. I Inverter och i PVoutput så rapporterar den dryga 24kWh, i Sunnyportal som jag får via mail varje dag säger den dryga 22kWh. Detta har jag inte noterat tidigare. Någon annan som noterat något liknande. Verkar ju vara SMA centralt som knasar och inte Invertern......

/Janne

Re: SMA-problem

callec
Janne, ta en ficklampa och gå ut och titta vilket dagsvärde det står på invertern.