SMA-problem

Re: SMA-problem

jansimon
Det innebär att högre värden än så blir det inte ut från invertern. Vill man plocka ut den sista droppen är det väl bara att rota lite i detta. Hur det påverkar värmeutvecklingen/livslängd på tekniken kan man ju fundera över. Vid vilka nivåer säger SMA att saker skall hålla? Blir sugen och trimma lite :)

Re: SMA-problem

callec
Hör av dig om du kommer på något bra

Re: SMA-problem

jansimon
Var inne och kollade på min inverter. Men. Min effektgräns på SMA STP600-TL20 är 6000W och inte som i din inverter SMA 12000TL-10 med dina extra 250W som du kan höja som maxgräns. FUSK

Egentligen är det ju på maxvärdena man har mest att vinna på. Att pilla med nedre gränsvärden ger så lite extra att det nog inte värt en justeringen.

Kapar din inverter några maxvärden under soliga april/maj-dagar? isf. Kanske det finns ett intressant utrymme att fylla ut!

Re: SMA-problem

callec
Jag ändrade till 12,1 kw, bara för att se om det blir någon skillnad.
Hoppas solen lyser bra i morgon.

Jo den bryter effektivt vid ca 11,45kw, se dagen kurva ovan

Re: SMA-problem

God morgon
Nu ställde sig invertern på 11,55kw och stoppar där.
Då är frågan, vågar jag höja nivån till 12,5 kw i mjukvaran?

Edit:
Det gick inte att ställa upp det högre än 12,12kw så det har jag nu gjort

Andra förslag mottages

Re: SMA-problem

callec
Så här svarar SMA, kan vara bra att veta.

Sehr geehrter Herr Camp,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Wenn die Ländernorm bei Inbetriebnahme des Wechselrichters nicht angepasst wurde, ist immer noch die VDE ARN 4105-MP eingestellt. Diese Norm wird Ihnen vom Wechselrichter beim Hochfahren angezeigt und hat einen cos phi von 0,95 untererregt.
Der Wechselrichter speist mit dieser eingestellten Norm normal ein.
Sie sollten in Absprache mit dem zuständigen Netzversorger klären, ob diese voreingestellte Norm für den Installationsort erforderlich ist oder ob Sie eine andere Norm einstellen dürfen.
Mit Kommunikation und dem GridGuardCode können Sie die Ländernorm ändern.
Wir hoffen Ihnen mit unserer Antwort weitergeholfen zu haben und bedanken uns für Ihr verständnis und Ihre Zusammenarbeit.
Sincerely,
Your SMA Serviceteam
SMA Solar Technology AG

Re: SMA-problem

callec
Hur nära 1 kan jag sätta cos phi?

Re: SMA-problem

jansimon
Kollade hur min inverter är inställd. Under "Equipment & device control" så har jag CosPhi 1. Inget jag har ställt in, men innan start gick jag in med gridcode och ändrade till EN50432. Något annat har jag inte pillat med.

Var hittar du dina CosPhi-värden?

Re: SMA-problem

På samma ställe.
Var ändrade du till EN50432?
Har bara EN50438

Edit: har satt till EN50438 och då ändrades cos phi till 1, så nu borde allt vara korrekt och så får jag lite fler kwh.

Re: SMA-problem

jansimon
Under "Grid Monitoring" och med "secure code".

Re: SMA-problem

callec
Tog 50438 då ABB skriver att det är Svensk standard

Re: SMA-problem

jansimon
Skulle precis rätta mig.... EN50438 skall det naturligtvis vara. Du hann före :)

Sedan finns det en till parameter som skall ändras.

Under "Grid Monitoring" så finns en del som heter "frequency monitoring". En bit ner så finns något som heter "Lower maximum threshold". Den skall ha ett värde på 51Hz.

Re: SMA-problem

callec
Det tipsade drivmedel om för några månader sedan så den är ändrad.

Re: SMA-problem

jansimon
Topp!

Det finns mycket att pilla på med "Secure Code".

Undrar hur mycket man skulle kunna optimera (om man hade kunskapen) och anpassa invertern just till sin anläggning? Men... Det är nog bra som det är :)

Re: SMA-problem

callec
Nej det är inte på det viset
Den är till för anpassning till ditt nät, i princip alla inställningar.
Felet är att den i Sverige inte med automatik sätts på vår standard.
Mao, nätet borde ge info om hur invertern ska ställa in sig automatiskt, borde inte vara några problem.

Re: SMA-problem

jansimon
Ja det mesta är hanteringen av utgående mot nätet som är justerbart och naturligtvis är merparten av konfigurationsmöjligheterna. Du har tröskelvärden på start och max spänningar på DC-sidan, men inte något som kanske påverkar verkningsgraden, sant.

Hur har du gjort med "optitrac global peak"? Valde att använda detta, men om det gör något positivt är väl omtvistat. Läser man manualen och beskrivningen blir man inte riktigt klok på hur det fungerar...

Re: SMA-problem

callec
När man läser utländska forum så verkar det lika förvirrat.
Har inte pillat på det ännu, men.....

Re: SMA-problem

jansimon
Började tro att det var jag som saknade någon del av förståelseavdelningen :) Då vet jag iaf. Att jag inte är ensam om att klia mig i huvudet..

Re: SMA-problem

callec
Har läst lite på Australiska forum och där verkar det fungera, framförallt betr morgon och kvällskugga.
Många menar att det är ett sätt för sma att möta solaredge.
Man kan få några kwh extra men inte lika bra som solaredge efter vad jag har förstått efter en snabb genomgång.

Re: SMA-problem

magneten
har man inga skuggningsproblem så ska det väl vara lite bättre att köra utan optitrac,  provade en höst då jag har en del skuggning under eftermiddagen, kan dock inte påstå att jag märkte någon direkt skillnad