SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Dan

SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Dan
Har beställt en SMA STP10 och en Sunny Veiw men det var tydligen lång leveranstid upp till 6v ( 25000:-+2500:- ) återförsäljaren föreslog istället en Kostal Piko 10. 1 (20500:-) han  tyckte att det var en mycket mer prisvärd inverter som de dessutom kunde utföra service på, fanns för omgående leverans.

Frågan kom lite plötsligt och jag har ingen aning egentligen, 7000kr över är ju iofs positivt.

Vilken borde jag välja? Jag värdesätter en display i vardagsrummet där man kan visa produktionen, men det borde väl gå att lösa med Bluetooth och en androidenhet och Felixsolar som även kan mata upp till PVoutput? Det går ju med en SMA.

det är 30st +12st 260W paneler som skall hanteras =10920w (om det någonsin inträffar)

Alla tips och tankar mottages tacksamt!

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

jansimon
En snabb koll på data så tycker jag absolut att Piko:n är intressant.

950Vdc max ist. För 1000Vdc för SMA:n
180Vdc min ist. För 150Vdc för SMA:n
3st MPPT i Piko:n. 2st MPPT i SMA:n
96.4% EU verk.gr. för Piko. 97.7% EU verk.gr. För SMA:n

Blåtand i SMA:n, dock bara ethernet och RS485 för Piko:n

Överlag så känns Piko:n riktigt prisvärd. En extra MPPT är ju inte fel tycker jag.

Men förstår din känsla. När man är inställd på något och så får man byta idé/tanke.....

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Piko:n ska kunna mata upp data till PVOutput, här är ett exempel på en Piko-anläggning som matar upp till PVoutput (Piko 7.0):

http://pvoutput.org/list.jsp?id=11627&sid=12273
http://pvoutput.org/display.jsp?sid=12273
Har dock inte provat själv.

Sedan finns ju även piko solar portal att välja på:
http://www.piko-solar-portal.com/

Piko har ju en inbyggd webbserver, så det går att ladda en webbsida för att se aktuell produktionseffekt,
den använder jag själv när jag ska se vilken effekt det är för tillfället.
Kör du Android via wlan så ska du kunna visa den sidan på androideneheten.

Då laddas inte sidan om automatiskt, men det borde väl gå att lösa på något sätt.

Ett annat alternativ är "PIKO Data Communicator":
http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=332&ass=337&al=en&mp=337&kat=6
http://www.solar-fabrik.de/products/premium-components/accessories-piko/?L=1
http://www.photovoltaik-shop.com/kostal-piko-data-communicator.html

Men det borde även gå att sätta ihop något själv till en ringa kostnad.

Dan

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Dan
Tackar för era svar, då är det kanske inte helt fel med en Kostal, går att få upp värdena på internet kanske tom PVoutput, hade dock varit trevligt med livevisning på en surfplatta. Men det funkar kanske lika bra med en fotoram.

Satt lite och experimenterade i Piko plan (helt nytt program för mig)

Mina paneler Axitec AC-260M/156-60S http://www.axitecsolar.com/tl_files/pdf/DB_60zlg_mono_premium_MiA_GB.pdfhttp://fanns inte med utan fick välja 255w panelerna, men det såg inte helt grönt ut när jag la in mina värden, är det ett problem?

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Norrlandssol.
Hej D

Vad har du för läge på din tilltänkta anläggning? Annars tål en 10kw inverter lite mer DC effekt..

/A

Dan

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Dan
5-10° åt väster från rakt söderläge
12paneler 7° lutning
30paneler 23° lutning
får tyvärr inte plats med fler paneler.
Kostal rekommenderar väl 5-10% över dimensionering av DC-sidan om jag läst rätt SMA tålde väl upp till 20%

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

nelos
Växelriktaren kan hantera högre överdimensionering än så (mer än 10%), men då kommer energiförlusterna över tid bli så pass stora att det är bättre att gå upp till en större modell.

De gula siffrorna innebär att den skulle behöva lite högre spänning för att maximera verkningsgraden när panelerna är som varmast på sommaren.
Tittar man i diagrammet så kommer verkningsgraden för 15-strängarna ligga på ca 96%(?), och 12-strängen på mellan 95 och 96 %.

Inget fel eller utanför spec (då skulle det bli rött), men ger inte ända upp till 97% verkningsgrad.

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Anledningen till att det lyser oranget är att du har för få paneler i dina strängar för att komma upp i minsta MPPT spänning. Det kommer att fungera ändå men inte med bästa verkningsgrad när du hamnar utanför mppt området.

Dock ger dina 260w paneler lite högre spänning än den valda 255w vilket förbättrar värdena något. Vet inte heller hur ofta vi i "kalla" sverige uppnåt en paneltemperatur på 70 grader?

Är väl egentligen bara strängen med 12 paneler i som känns lite klen..

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Hur skulle det vara att lägga det i 2st MPPT-strängar bara?

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Valle
Hej.

Hittade denna sidan av en slump och passar på att flika in lite info om Kostal eftersom tråden är rätt så ny.

Som ägare av anläggningen som blev länkade lite längre upp så vet jag att Kostal inte matar ut data till PVOutput.

Jag kör ett eget script på en dator, som står på dygnet runt, som är skrivet i Python och Java som sköter om den biten.

Dock så matar den ut data till bl.a Suntrol-Portalen automatiskt som är rätt så bra:
http://www.suntrol-portal.com/en/page/oxie/day

Java programmet som används för att hämta data ur Kostalen finns här:
https://sites.google.com/site/hyperionlogger/home

Pythonscriptet som används för att sända data vidare till PVOutput kan fås på begäran.

Mvh: Valle i Oxie

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

nelos
Tack för det, jag ska prova javaprogrammet med min Piko!

Din anläggning gav för övrigt det högsta utbytet i Sverige år 2013 för stationära anläggningar:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Produktion-utbyte-for-r-2013-for-anlaggningar-med-offentliga-data-td5002700.html

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Valle
"Din anläggning gav för övrigt det högsta utbytet i Sverige år 2013 för stationära anläggningar: "

Så kul, dock så verkar det vara lite molnigare i år :(

Mvh: Valle
Dan

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

Dan
Hej, i den strängen jag har med 12paneler på 260w/st är det möjligt att slänga in 10st andra paneler på 230w/st med annan lutning, eller är det helt hål i huvudet, de har blivit över från min lilla anläggning och den verkar inte helt lättsåld.

Re: SMA Tripower 10 VS. Kostal Piko 10.1

nelos
Det skulle kunna ge högre produktion, beroende på förutsättningarna.

Effekten på panelerna som seriekopplas till en sträng är inte så viktig i sig (230W eller 260W), det viktiga är att strömmen från de olika paneltyperna är relativt lika.

Kortslutningsströmmen och strömmen vid maximal effekt bör inte skilja allt för mycket mellan panelerna.

Strömmen i strängen är ju samma genom alla panelerna, och bestäms av den panel som ger den minsta strömmen.
Totalspänningen däremot är summan av alla panelernas spänning, så det spelar ingen roll om den öppna spänningen skiljer mellan paneltyperna.

Om spänning/ström från den ena typen av panel är Ua respektive Ia, och spänning/ström från den andra typen är Ub och Ib så blir effekten med bara den ena typen solpaneler Pa=Ua*Ia.

När alla kopplas ihop blir effekten:
 Ptot = (Ua+Ub) * min(Ia, Ib)

Dvs summan av spänningarna multiplicerat med den minsta/begränsande strömmen.

Om de olika strömmarna Ia och Ib inte skiljer så mycket kommer totaleffekten att öka pga summan Ua+Ub.

Så om panelerna har likvärdiga strömmar (och inte allt för stor skillnad i orientering) kan det ge högre totaleffekt.