SMA Sunnyboy SB3300

SunFlower
Har dessvärre inte kommit långt i mitt ptojekt men nu är jag ett steg närmare.
Kom över en SMA Sunnyboy SB3300.
Har sedan tidigare 10st 100w monopaneler med dessa data.

Enligt vad jag förstår så ska ingående spänning vara mellan 200-500V?
Mina 10st ska ge 195V vilket blir för lite, eller?

SB3300 har även 3st ingående strings, innebär det att man måste använda alla eller kan man mata in 3000w på en string?

Har eventuellt tänkt köpa nya större paneler på runt 250w

Tacksam för svar

Re: SMA Sunnyboy SB3300

filip71
195V blir lite för lite för att fungera optimalt. Hade det istället varit 205V...
Att dela på flera strängar är bra om du vill reducera skuggeffekter MEN om du nu skulle dela upp dina paneler (för enkelhetens skull räknar jag på 9 stycken) på tre strängar så blir spänningen bara 58,6V och strömmen in drygt 15A - så förutom en lägsta och högsta ingångspänning på din växelriktare så finns det också en största ström att ta hänsyn till. Men din verkar ju fixa 20A så det verkar lugnt...

Re: SMA Sunnyboy SB3300

Jag provade att köra anläggningen i sunnydesignweb:

http://www.sunnydesignweb.com/sdweb/SunnyDesign/Home

(Finns även en Windows-version här:
http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design.html )

Jag vet inte exakt vilken panel det är, men jag tog en med snarlika data. ("Senersun Ltd")

Här är resultatet:

Det skulle enligt deras modell "fungera" (= ge energi ut), med du skulle få en verkningsgrad på 88%, vilket ju inte är så bra.

Men är det paneler och växelriktare du redan har så spelar det ju mindre roll att verkningsgraden är 88% istället för t ex 96%.

Man ska ju egentligen inte blanda olika typer av paneler, men om du köper några 100W-paneler till med snarlika data så borde det kunna rätta upp situationen något.

Re: SMA Sunnyboy SB3300

nelos
En sak till, jag fick denna information för växelriktaren installerad i Sverige:

==================
Information: not certified for the selected country!
Please check with the local grid operator whether this inverter can be installed.
==================

Kan vara värt att kolla upp.

Re: SMA Sunnyboy SB3300

Jag tänte flytta den här tråden, antingen till "frågor och svar" eller till "projekt". Vilket passar bäst, SunFlower?

Re: SMA Sunnyboy SB3300

SunFlower
Du kan flytta den till frågor och svar,  kanske passar bättre där

Står och väger om jag ska handla på mig mer 100 wattare eller köpa större paneler.
Hittade 260 wattare med denna speccen.

Om man sätter in 6 x 2 paneler.
Alltså 6 paneler per string,  funkar det med SB3300?

Tacksam för alla svar och de tidigare svar jag fått

Re: SMA Sunnyboy SB3300

filip71
låg ström = låga förluster. Bra. 56*6 = 336V och med en MPPT på SB-3300 som ligger mellan 200-500V så sitter det som en smäck. Enda minuset skulle vara att dessa paneler inte har några parallellkopplade celler och bypassdioder så om en enda cell blir skuggad (av ett stort löv eller jättefågelbajs) så stoppar det all produktion i strängen. Men det blir alltid, alltid, alltid kompromisser och den här skulle jag kunna leva med.

Fast de verkar ha vänt på operational och open/short-circuit-värdena på både ström och spänning i tabellen...

Re: SMA Sunnyboy SB3300

nelos
Har du 100W-paneler som du inte ska använda till något annat så kan du koppla in dem också.

Växelriktaren har ju möjlighet till 3 strängar, dvs 2*6 st 260W-paneler samt minst 10 st 100W-paneler på en separat sträng.

100W-panelerna ligger ju på gränsen vad gäller spänning, men om du bara köper 2 eller 3 st till så kommer det ordna sig med inspänningen.

Det bästa är givetvis om du kan få tag på exakt samma 100W-modell som du redan har,
men om det inte går så välj någon annan liknande 100W-panel.

Med 2 extra 100W skulle totaleffekten bli 12*260+12*100= 4320W, som borde kunna fungera bra.

Jag försökte modellera ditt system med Sunny design Web, men hittade inga paneler som hade samma utspänning. Windows-programmet kanske klarar att man anger panelparametrar, men jag har inte det installerat för tillfället.