SMA Sunny View display.

Norrlandssol.
Hej.

Lite sugen på denna, nån som testat? 263€ från Tyskland, inkl skatt och frakt.

http://www.photovoltaik-shop.com/sma-sunny-view-bluetooth-zur-anlagenuberwachung-von-bis-zu-12-wr.html?___store=pv_en&___from_store=pv_de

Finns även en billigare en version..

/A

Re: SMA Sunny View display.

filip71
En  Androidtelefon för några hundralappar och en gratisapp gör samma sak... Och lite till.  Funkar för mig. Sma gör fina men alldeles för dyra tillbehör. Tycker inte de är prisvärda. Gör hellre lite själv

Re: SMA Sunny View display.

Norrlandssol.
Jo har sett att du pillrat igång en sådan lösning, du har alltså en android telefon som får wlan från huset? Och som du kan kolla via app? Rädd för strul och evigt tjafsande..

Re: SMA Sunny View display.

filip71
Android kopplad via wlan - precis. Men ingen lösning är strulfri. En webbox för 5000 spänn kan också misslyckas (http://bengts.blogg.viivilla.se/2012/10/04/urk/). Att skicka till PVoutput är det som kan hänga sig nån gång i månaden för mig, men det är oftast inte värre än att det går att hämta och ladda upp manuellt om man inte vill bli av med några dagsnoteringar. Totalvärdet är däremot alltid rätt (oavsett lösning). Att läsa från pvoutput och presentera på sin mobil misslyckas man däremot aldrig med.
Sunny View fungerar vad jag förstår bara lokalt. Alltså den läser data från växelriktarna med Bluetooth och presenterar det på skärmen och kan spara data på ett SD-kort. Den kan alltså inte skicka upp data på internet så du kan läsa av produktionen på din mobil eller med en webbläsare.
Så vill du ha en liten skärm hemma som bara visar din produktion, väderprognos och skicka värden till twitter så kan det här vara okej. Men du kan göra samma sak med en billig surfplatta och sedan köra något av de tre-fyra gratisappar som finns. Och vill du skicka upp data till PVoutput så kostar det inget extra. Vill du däremot göra samma sak med SMAs lösning så behöver du Sunny View, Sunny Webbox och så får du skicka det till Sunnyportal och sedan läsa av resultatet i din mobil via deras speciella app. Inget fel i det - funkar säkert minst lika bra, du får säkert lite support också men det kostar ~10 gånger mer. Men även om SMA är dyra så tycker jag de är bättre än t.ex. Steca som har licensierat sitt gränssnitt så att inte vem som helst kan läsa data ur deras växelriktare utan man är helt hänvisad till deras lösningar.

Re: SMA Sunny View display.

Norrlandssol.
Du verkar ha järnkoll på detta Fille..!

Så du menar man att man ha en billig surfplatta och ta hem appen på den och läsa av växelriktaren?

Finns en avlagd IPad 1, som är för trött som ingen använder, samt håller att bygga upp z-wave för att styra huset, så kommer att sitta en billig androidplatta i entrén för att styra larm mm.

Re: SMA Sunny View display.

filip71
En Brasklapp på bluetooth-räckvidden bara. Några 100 meter tror jag inte på. 4-5 är mera realistiskt för en surfplatta. Har dock inte sett några lösningar för ios så det är Android som gäller.
Har du redan en android så är det bara att prova. Jag kör med en med krossat glas (-:

Re: SMA Sunny View display.

Har ca 4m mellan hus och förråd/garage där växelriktaren sitter, borde funka, har en billig Android platta och jätte Androidtelefon på 6.4".

Ska testa när grejorna rullat igång, funkar detta så wow! Klart billigare än SMA displayen för 3000 pix

/A

Re: SMA Sunny View display.

Får inte invearter reader att koppla upp sig mot växelriktaren, finns det fler gratis appar som kan läsa av sma med bluetooth?

Re: SMA Sunny View display.

filip71
De två program jag använt är
Inverter Reader https://play.google.com/store/apps/details?id=be.geek.smandroid
och
Felix Solar PV log https://play.google.com/store/apps/details?id=com.felixthepuddytat.SMASolarLog

Den senare kostar 59:50kr vilket måste ses som ett lågt pris, men i dessa tider när vi skäms bort med appar för knappt 7 spänn så har vi kanske tappat lite perspektiv på att ett program som man kan ha nytta av i flera år bara kostar tre glassar. Läser man recensionerna så anser lika många att FSPV är bra som att IR är dålig.

Men det är ändå lite intressant att Inverter Reader inte fungerar för dig. Jag har fått det att fungera felfritt i flera veckor på SMA 2100 och SMA 4000TL. Jag utgår från att du får det att fungera på annat sätt (t.ex. med sunny Explorer) och att det finns en blåtandsmodul i din växelriktare (det är nämligen inte standard i alla modeller)
Först måste du para ihop Bluetooth-enheterna i telefon och växelriktare så att de hittar varandra och det gör du utanför appen i telefonens kugghjul. Lösenordet för parningen brukar vara 0000. Sedan måste du i appen logga in på växelriktaren och även här måste du ange ett lösenord som i allmänhet också råkar vara "0000"... Den här processen är lika dan på både IR och FSPV. Har du kommit så här långt eller?

Re: SMA Sunny View display.

magneten
Jodå bluetooth finnes och sunny explorer med min bärbara gamla dator funkar klocckrent.
Har parat växelriktaren och telefonen och bluetooth symbolen tänds på riktaren när jag väljer connect eller live.

När jag försöker med connect så står det reading och den räknar snabbt upp till 59% för att sedan stanna där.
Väljer jag istället live så connectar den blutoothsymbolen tänds men inget mer (skärmen på telefonen förblir svart) någon enstaka gång har det kommit upp typ 20 rader med text såsom spänning fas 1 2 3 osv, men inga grafer eller data till pvoutput :(

Re: SMA Sunny View display.

filip71
Det var verkligen synd. Och du kan inte prova med någon annan lur? Ja då har jag tyvärr inget annat tips än att prova med Felix solar... Med risk att heller inte det fungerar. En chansning förvisso men kostar inte mer än en utspilld öl på stan. Jag önskar jag kunde vara till större hjälp. Men lycka till oavsett hur du gör.

Re: SMA Sunny View display.

filip71
En sista (?) idé. Prova att starta om växelriktaren - alltså bryt all ström till den så den stänger av helt. Min 2100 gör det automatiskt varje natt, men min 4000 går på AC-delen om det inte finns DC - alltså bryt AC när det är mörkt (eller bryt AC och sedan DC (i den ordningen!) om det fortfarande är ljust).