SMA 6000 Ljudnivå

grelle
Har ett litet akutproblem! Har fått 29st (cirka 7.3kW) solceller (solarwatt) monterade idag och imorgon kommer elektrikern, har smått med tid så jag ska förbereda så mycket jag kan ikväll.

Har kabel så att det räcker ut i garaget men det kräver merjobb och jag har inget direkt behov av att belamra mitt lilla garage med mer grejer än hyllor på väggarna därför tänkte jag hänga min SMA 6000 i tvättstugan här i vårt 1.5plans hus. Det hänger redan en relativt högljudd fläkt där som ger 45-50dbA. Jag tänker bygga in både fläkt och växelriktare med ljuddämpande material framledes.

Min fråga är: Låter den där SMA växelriktaren så mycket att jag kommer störa mig på den och ångra att jag inte använde kabellängden och monterade den i garaget 10 meter bort ?!

Re: SMA 6000 Ljudnivå

Anders J
Jag har en kompis som har en 6000 och den har hittills inte låtit något alls.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: SMA 6000 Ljudnivå

DrivMedEl
Kolla vad som står i manualen vad de har för krav på montagesetet, tror knappast du får bygga in den utan extra kylning.
Mina två SMA 3000 har jag monterat för nära taket men i gengäld monterat de på 50mm distanser från väggen har även en frånluftsventil direkt ovan för. Lite surrande ljud när de närmar sig max effekt.

Re: SMA 6000 Ljudnivå

Min SMA 12000 låter ungefär som en frysbox under de timmar mitt på dagen då den maxar.
Den finns i min källare och när jag är där så har jag hittills inte blivit störd.
Jag upplever den som relativt tyst

Re: SMA 6000 Ljudnivå

grelle
Det har jag faktiskt inte tänkt på, ska nog hänga den i garaget ändå, där är alltid 10-15 grader och det finns lite mer space runt prylen jämfört med i tvättstugan. Tack för snabba och informativa svar!

Re: SMA 6000 Ljudnivå

magneten
Jag hade föredragit garaget inte pga av ljudnivån med med tanke på att den ju tillför en del värme och sommartid så kan det kanske bli onödigt varmt i en liten tvättstuga... + är ju att iaf jag uppehåller mig mer i garaget än i tvättstugan oxå ☺

Re: SMA 6000 Ljudnivå

grelle
Sant :) Garaget blir 5-6 meter bort med väggar mellan, någon som vet om blåtanden funkar ändå inne i huset eller är det kass räckvidd ? I övrigt antar jag att man ser det man vill på pvout ?

Nu är den monterad i garaget, mycket spännande morgondag!

Re: SMA 6000 Ljudnivå

6 meter är inga problem, har min i garaget ca 20m bort från huset där jag  loggar via bluetooth med en gammal Android och felix solar som skickar upp till pvoutput,  sen kör jag med solar analyzer widget i min vanliga telefon (tankar hem värdena från pvoutput) så ser jag alltid aktuell produktion i telefonen. Har fungerat mycket bra.

En till fördel med att ha den i garaget är att du har det kallare där vilket ger en lägre temperatur på växelriktare vilket ju torde vara positivt för livslängden.

Re: SMA 6000 Ljudnivå

Sommaren är ibland varm, och då lika varmt i garage/förråd som inomhus, har min i förrådet, och SMA går otroligt tyst, men passar nog bättre i garaget.

Synd bara att solen och sommaren aldrig kommer till Norrland..! Maj katastrof kall och dålig med sol, Juni snudd på sämre! 4-5gr på morgonen, och blåser, och solen lyser ibland, men mest moln.!

Ligger under budget för både Maj/Juni..