Rotavdrag vs solcellbidrag

filip71
Tänkte köpa en nyckelfärdig anläggning på 2,8kW och har skicka in en ansökan till länsstyrelsen i Västmanland om att få solcellbidrag. Och som för så många andra så är pengarna slut "men jag behåller min plats i kön". Chansen finns att jag får bidrag först 2016 eller risken att jag inte får något alls. Tanken att ta ut rotavdrag är ju bättre än inga pengar alls. Två scenarier
1, Jag begär rotavdrag för installationen först 2016 när det sista bidraget betalats ut och jag vet helt säkert att jag inte får något bidrag. Frågan är om man kan vänta så länge med ansökan hos skattemyndigheten - då går jag ju helle rinte via hantverkaren som gör avdraget direkt på fakturan
2, Jag tar ut ROTavdrag nu men återbetalar det om jag råkar få ett bidrag sedan.

Jag frågade länsstyrelsen och de sa bara att de inte ska ge den här typen av råd. Man får däremot inte ta ut ROT på arbete och solcellbidrag på materialet utan projektet får inte innehålla ROtavdrag alls om det ska bli något bidrag. Fyrkantigt. Råd och tips?

Re: Rotavdrag vs solcellbidrag

markuma
Vi har många kunder som har samma problem, de vet inte om de ska sätta upp anläggningen nu, anmäla den och hoppas de kommer få bidrag Eller om de ska ta ROT, eller helt enkelt vänta till senare. Så länge ni anmäler installationen inom 6 månader så har ni rätt till stöd när det blir er tur Mvh Markus Kompletta paket med solceller

Re: Rotavdrag vs solcellbidrag

filip71
Jag fick ett ganska bra svar till slut från skatteverket. Jag begär rotavdrag när jag bygger. Jag står i kö för solcellbidrag från och med jag skickar in ansökan och står i kön så länge bidrag betalas ut. Idag är det fram till 2016 där man delar ut i runda slängar 50 MSEK om året. Jag kan alltså får bidrag så sent som sista året eftersom jag behåller min plats i kön. Enda kravet är att jag söker bidraget senast 6 månader efter att jag byggt anläggningen. Söker du i förväg så är du med andra ord safe att få. Om du nu skulle få bidrag så blir du återbetalningsskyldig ditt rotavdrag vilket du anmäler till skatteverket och din installatör. Installatören (eller skatteverket om installatören gått i konkurs) skickar då en faktura till dig om att återbetala rotavdraget och du kan sedan få din bidrag från länsstyrelsen. Klart!