Rengöring

Henrik
Hej! Har en rätt stor anläggning placerad på min åker (60 paneler). Kom i drift mitten på mars.

Tycker mig kunna se lite beläggning av diverse partiklar på den. När det regnar så blir det givetvis rengjort en hel del, men frågan är de delar som INTE försvinner av normalt regn, är det värt besväret att göra ordentligt rent? Har någon hittat eller gjort seriösa tester? Och vilka medel kan man använda utan att skada panelerna? Kan man använda avfettning? diskmedel? Finns det någon som har hittat en bra produkt eller kommit på självbygge (mopp liknande)? Min utmaning är ju att anläggningen är 30 meter lång och 4 meter hög, så man behöver ju något seriöst för att kunna göra rent.

Vintern sen när den kommer...ideer för att få bort snö/is effektivt?

Re: Rengöring

Jag läste en test om detta på nätet, kommer dock inte ihåg var.
Resultatet var att småpartiklar på panelernas yta hade ringa eller ingen inverkan på produktionen.

Fönsterputs eller Yes fungerar bra på glas.
Om du ska använda lösningsmedel/avfettningsmedel så ska det inte finnas någon gummi eller plasttätning,
Även elkablar kan skadas av dessa.

Re: Rengöring

Norrlandssol.
Tror din anläggning klarar sig bäst från is och snö, och enklast att rengöra från snö, 4m hög är ej så farligt, finns snöskrapa modell billig på Jula/Biltema, som funkar hyfsat..

Provade denna på garagetaket, men ger inte så många kWh direkt, men framåt våren kan det löna sig..

Re: Rengöring

Henrik
Tack för svaren!

Ni som har haft anläggning hela vintrar, kan man tänka sig att det räcker att skrapa rent på några strategiska ställen, såpass att solen når in och därmed värmer upp panelerna och startar en "kedjereaktion" som på kort sikt smälter ner all is (förutsatt att det är lite sol)? Eller blir det aldrig så varmt att det smälter (om man tänker sig att det är 1 dm snö, hårt packat och 15 minus tex)

Relaterat fråga, någon som vet eller har sett forskning om ifall man får ut lite extra effekt av reflektionen från snö?

Re: Rengöring

callec
Skrapar du av en liten yta så påskyndar det avsmältningen.

googla om det som finns framför solcellerna, jag har läst någonstans att det kan göra skillnad.
ex.vis. vatten, berg, snö, träd etc.

Re: Rengöring

Visserligen gammal tråd men: visst markbeskaffenheten ger olika så kallad markreflektion och alltså reflekterar solljus som träffar marken och reflekterar den bl.a. mot solcellspaneler i närheten.
I beräkningar används en faktor för det, nämligen Albedo-värdet för marken. Snö har högt Albedo-värde, dvs reflekterar mycket. Det finns i kunskapsbanken i detta forum litet om det. Se där!

Re: Rengöring

rikkitikkitavi
Med rätt placering vintertid kan man ju fokusera betydande solmängder på panelerna.

Re: Rengöring

Arne
I princip går det att ha aluminiumfolie, som reflekterar väldigt bra,
på ytor i närheten av solcellsmodulerna,
för att på så sätt reflektera mer solljus på solcellsmodulerna.
Men det kan ev. bli alltför mycket ljus på dem så de överbelastas och skadas.
Frågar du modultillverkaren, så vill de inte att man gör så,
och tar då avstånd ifrån garantierna.

Re: Rengöring

Jag såg att K-Rauta har en teleskopisk snöraka, för 200 kr, som kan användas för att raka ner en del snö från solcellmodulerna på taket, se bifogad bild:

Kanske finns liknande i andra affärer också, men det har jag inte sett.
Kanske även går att använda för att svabba bort fågelspillning under andra delen av året?
Det får klart inte vara plåtkanter på snörakan, som kan riskera att skada täckglasen på solcellsmodulerna, om man vill ta bort så mycket snö, som ända ner till modulerna.

Anledningen till att skrapa bort en del snö med snöraka från solcellerna är att minska snölasten, och inte för att renskrapa och försöka producera något litet solström.

Det kan ju hända det kommer väldigt mycket snö, som kan bli oerhört tungt. Jag misstänker att en del solcellsfirmor, som monterar solcellsmoduler på taken, kan ha slarvat och använt på tok för klena takkrokar.

Re: Rengöring

magneten
Tycker nog inte det är värt jobbet att skotta panelerna för att få ut några få kwh,  skulle man skada någon panel så är ju förtjänsten borta för tid och evighet.

Har iofs skottat dom någon gång i början för att det var så roligt att göra lite el mitt i smällkaramell vintern.
Det bästa vore förstås ett montage med 45° lutning så att snön åker av själv.