Raspberry Pi för elmätning

Westcoast
Inte för att jag behöver, men för att jag vill... Jag har en Raspberry Pi liggande, jag har en separat elmätare för eluttaget till min laddhybrid, så dä tänkte jag att det skulle vara kul att logga och få upp förbrukningen på nätet och samtidigt friska upp minnet om programmering. Elmätaren har en S0-utgång och då kan man använda 1Wire som protokoll till Pien har jag förstått. Hittade denna sida med en bra beskrivning: http://www.tummelplatsen.se/wiki/Till%C3%A4gg:_M%C3%A4t_elf%C3%B6rbrukning_med_en_Raspberry_Pi Nu har jag kört fast på vägen, jag har alla bibliotek nedladdade och jag har kört min Pi, men den kan inte starta OWFS under upstart och jag får dessutom inte RRDtool att skriva någon ny fil. Någon härinne som vet och kan hjälpa mig vidare? Nästa fråga är om jag kan köra elmätaren direkt in på min Pi, eller om jag måste ha nåt breakoutkort. Om jag måste det, varför? (För min blivande solelsanläggning så kommer jag att använda SolarEdge och deras WattNode-system, men jag är nyfiken på att lära mig mer om Modbus, som SolarEdge använder. Fast det får bli nån annan vinter... Min tanke är att med en elmätare som stödjer Modbus så kan man få in massor av mer data till Solaredgeportalen tror jag, men det är ju lite dyrt att chansa om man inte kan protokollet osv. )

Re: Raspberry Pi för elmätning

Jag ser nu att forumet lägger till &cid=1463299281484-648 efter länkarna. Det gör att vissa inte fungerar, ta då bort den texten.

Har du laddat ner och kan köra OWFS från prompten? Om inte så finns OWFS som paket om du inte vill kompilera själv.
Jag provade att göra en fake install och den ser ut att ha några beroenden som behöver lösas.
"sudo apt-get install -s owfs" Ta bort -s för att faktiskt instllera.

Du behöver någon form av anslutning mellan 1-wire och Raspen. Jag har ett extra kort som sitter på GPIO stiften. Det går förmodligen lika bra med USB dongel. Jag har ett svagt minne om att det även ska gå att koppla direkt till GPIO stiften, men det har jag inte försökt mig på.
Jag märkte också att om det är något fel på 1-wire kretsen så försvinner OWFS som filsystem.

Jag har en sån här: https://www.m.nu/1wire-expansion-module-p-677.html

För att koppla till elmätaren så behöver du en pulsräknare, jag köpte även den från m.nu
https://www.m.nu/raknare-anslutning-till-1wirenat-version-p-409.html

Sen ska det bara vara att köra. Jag följde den här guiden för att få igång det.
https://wiki.m.nu/index.php/M%C3%A4ta_elf%C3%B6rbrukning_med_OWFS_och_RRDTool
Länken ovan fungerar inte pga &cid=1463299281484-648, ta bort och ladda om sidan.

Jag har slutat med 1-wire på mina raspberrys för den skriver sönder filsystemet ganska fort. Säkert pga billiga SD-kort, men jag orkar inte börja om en gång till.

Lycka till

Re: Raspberry Pi för elmätning

TommyE
Just ja. Om du ska köra OWFS och inte har det bästa SD kort, eller är som jag - nervös att det ska skrivas sönder.. Så köp ett USB minne och montera OWFS på det. Om det sen går sönder så havererar inte hela PIen utan bara OWFS.
Eller så gör du som jag gjorde och flyttar hela filsystemet till USB, jag har två PI och den ena kör jag på ett USB minne, den andra kör jag  på en USB disk. Men då har du samma risk som med hela filsystemet på SD kortet. Går det sönder så stannar allt (USB håller betydligt bättre sägs det).

Flytta hela filsystemet och kör enbart på det, beskrivs i den här guiden.
https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=29&t=44177

Re: Raspberry Pi för elmätning

Tack för denna tråd och dess tips. Har själv skaffat prylar och kommit igång till viss del, men just nu ligger det projektet nere sedan en tid. Kan inte programmering så är beroende av steg för steg guider, men hyser gott hopp om att det ska gå. Tycker SE's WattNode-system är lite för dyrt för att leka med för att få till loggning som man kanske efter en tid ledsnar på. Har själv installerat SE's SolarEdge S0 Meter Adapter Cable men har lite problem med hack i kurvor som jag skrivit om i annan tråd. Troligen beror dessa problem på adapterkabelinstallationen, utredning pågår, och kommer att skriva om detta "i hack i kurvor" tråden.

Re: Raspberry Pi för elmätning

TommyE
Jag gillar inte RRDTools för jag förstår mig inte på hur den fungerar. Det finns många i mitt tycke underliga parametrar att ställa in. Jag känner mig mer bekväm med att spara till MySQL och göra diagram från det istället.
Nu är jag långt ifrån någon "kung" på MySQL och diagram heller, jag har massor kvar att lära.

Re: Raspberry Pi för elmätning

Mono Wafer
går det möjligen att spara loggning från RPI till kalkylark på Google Drive eller MS OneDrive? Där känner jag mig hemma på diagramskapande.

Re: Raspberry Pi för elmätning

TommyE
Det borde gå att göra ett PHP skript som läser ut och skapar en fil som Excel kan läsa in... kan titta lite på det.

Jag har dock letat efter ett sätt att skicka filerna automatiskt till Google Drive och OneDrive, men inte hittat någon fungerande lösning. Däremot så var det lätt att få till det på box.com Jag lägger mina backupper från RPI dit nu - jo jag har lärt mig att göra backup :-)

Re: Raspberry Pi för elmätning

TommyE
Hittade en MySQL-Excel plugin ser det ut som. Jag har inte testat och kommer nog inte göra det heller, då det kräver ett konto hos MySQL. Men det kan vara värt en titt.
https://dev.mysql.com/doc/mysql-for-excel/en/

Det går tydligen även att skapa CSV filer i MySQL, dessa ska Excel kunna läsa in sen.
http://www.mysqltutorial.org/mysql-export-table-to-csv/