Pvoutput.

Re: Pvoutput.

jansimon
Ja nu är det igång så jag får värden, men det finns några "upphåll" i loggningen..

Ja jag kanske behöver göra en uppdatering av invertern FW. Från 2.52 till 2.53. Dock säger man inte att det finns några sådan rättelser i den nya FW. Den säger bara att man justerat lite värden för den Schweiziska marknaden...

Å konstigt att den inte uppdaterar detta själv. Webboxen är ju satt att uppdatera när det finns sådant.

Å konstigt att det bara händer.... Bara sådär...

Men man kanske inte skall försöka förstå allt utan bara göra

Har tankat hem FW så jag får väl ta ett ryck.

Re: Pvoutput.

jansimon
FW uppdaterat till senaste 0.2.53 för min inverter. Tog 15min...... Då via Sunnyexplorer och blåtand.

Ser att alla som hade problem i morse med PVoutput är igång som vanligt. Kan problemet suttit någon annanstans?

Nå nu är invertern uppdaterad iaf.

Morgondagen får utvisa hur bra det gick...

Re: Pvoutput.

callec
Håller Tummen

Hos mig har det funkat efter ny FW

Re: Pvoutput.

jansimon
Japp bara hålla tummarna...

Re: Pvoutput.

Tittade och bläddrade på " Pvoutput" telefonen, alltså i Felix appen, och där står det en temp, är det från växelriktaren? Inte riktigt kollat den förra sommaren när växelriktaren var Hooooott..!

Re: Pvoutput.

jansimon
Det där kanske Callec vet mer om. Det finns ju DC oxå... Kan man få ut det oxå ur invertern?

Re: Pvoutput.

Ja du kan få ut invertertemperaturen, du måste dock vara "sponsor" med guldstjärna för att få ut det.

På pvoutputs androidapp  får jag dock inte ut någon temperatur.

Re: Pvoutput.

callec
Så här står det i deras hjälp

Extended Data
The extended data feature allows up to 6 custom live data streams to be uploaded at 5 minute intervals.

Extended data values can be either whole or decimals numbers, negative values are allowed. The Add Status or Add Batch Status API support extended data uploads using parameters v7 to v12.

Configuration

Configuring the extended parameters will change how the data is displayed on the graph. To configure extended parameters -

Click on Your Outputs
Click on the system size link next to the system name below the graph.
Under the Extended Data section, configure the following settings for each parameter
Colour - Click on the coloured square to change the graph colour.
Graph Type - Click on the LINE link to switch between a line or area graph.
Label - The name of the parameter when shown on the graph.
Unit - The unit the extend data value is measured in.
Axis - 0 to 5, parameters placed on the same axis are shown on the same graph scale.
Summary - The extended parameter value to store as the end of day value, see below.
CR/DR - Calculate and store the daily cost (debit) or profit (credit) for this parameter, see below.
Click on the  image to expand the alert settings section for the parameter
Low - The low boundary value for this parameter
High - The high boundary value for this parameter
Alert - The alert behaviour, see the Alerts section for further details.
Calculated as - The calculation behaviour for this parameter, see below.
Save your system details

Re: Pvoutput.

Norrlandssol.
Hej igen

Längst ned på telefonen så kan man bläddra mellan fönstren, och se DC volt samt volt, samt effekt/slinga, temp mm..

Men hur man för detta att ladda upp? Tror jag sponsrade, men vet inte om jag har nån guldstjärna..

Re: Pvoutput.

callec
Nej, du har ingen guldstjärna och då kommer du inte åt inställningarna i pvoutput

Re: Pvoutput.

Gjorde på följande sätt för att få utökad loggning med temp, volt ac och dc samt ström dc ihop med Felix solar:

if you are a pvoutput donator you can set up the extended settings also. Go to settings, scroll to your system and click Edit.

Set up the extended data as in the attached image.

When you click the dot on the right below the graph you can see the DC panel statistics.

Re: Pvoutput.

Så här ser det då ut

Förklarigar:
DC1W samt DC1V är 3 strängar a 11 paneler på en MPPT
DC2W samt DC2V är 1 sträng med 10 paneler på en MPPT
W=watt
V=volt

Re: Pvoutput.

jansimon
Hur kan man få detta via webboxen tro? Någon som vet?

Re: Pvoutput.

callec
Har du provat att lägga in det i settings i pvoutput?

Re: Pvoutput.

Bytte telefon, och connectade denna mot växelriktaren, med samma inställningar, den är ansluten mot växelriktaren, men får inte fram produktionen på telefonen, nån som vet vad problemet kan vara??

Tack på förhand.

Re: Pvoutput.

callec
Har du anslutit felix till växelriktaren?

Re: Pvoutput.

Norrlandssol.
Ja det står connected, och scannat efter växelriktaren, och hittade den som parades ihop, men står ingen produktion i Felix på telefonen..

Ska kolla lite mer..

Re: Pvoutput.

callec wrote
Har du provat att lägga in det i settings i pvoutput?
Ja jag har aktiverat extended vad jag kan se, men... jag hittar ingenstans i webboxens gränssnitt något med volt och temperatur. Är det kanske så att detta har SMA inte tagit med tro?

Re: Pvoutput.

callec
Invertern ger dessa värden, det skulle vara jättekonstigt om deras egen dyra webbox inte kan transferera dessa.
Det måste gå.....

Re: Pvoutput.

jansimon
Ja det måste gå. Skall rota lite i manualen för webbox..... När tid finns :)

Återkommer när jag vet mer.