Projektplanering

HåkanJ
Hej
Jag är nyfiken på att sätta upp en solcellsanläggning, men är väldigt grön på detta ämne därav detta inlägg. Jag sökte bidrag under hösten för en ca 6 KW. anläggning. Jag har 3 små tak som är aktuella. 2 tak har sydlig riktning, varav det ena har en lutning på 35 grader och det andra 38 grader. Sedan har jag ett plant tak i rakt väster på 15 graders lutning. Taket med 35 grader har måtten 630X280 cm. Taket med 38 grader har ett takfönster och utsug från en fläkt. Men ytan som skulle funka är 570x330 cm där ena fläktutsuget är i den ena hörnan. Det plana taket i väster är 530x380 cm.
Mitt problem är nog startströmmen.
Kan man göra så här. På tak med 15 graders lutning lägger jag två rader med 5 paneler i varje rad på en MPPT. På tak med 35 grader lägger jag 6 paneler i landskap och på tak 38 grader får jag plats med 8 paneler i landskap, sedan koppla jag ihop 35 taket med 38 taket i en MPPT.
Kan man göra så som jag tänkt? Jag tänkte ha paneler med minst 300w och eventuellt en SMA eller Fronius växelriktare.
Vad tror ni? Tänker jag fel?

Re: Projektplanering

Perwis
Det kan nog fungera. Men kolla själv med någon simulator. Både fronius och sma har beräkningsprogram på nätet.

Testade snabbt på fronius och det verkar gå att koppla som du föreslår.
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/quick

Sma:s beräkningsprogram är mer avancerat så kan ju vara värt att använda det för att kolla.
https://www.sunnydesignweb.com

Sen kan du testa att ladda ned PVSyst som är ännu mer avancerat.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Projektplanering

HåkanJ
Tack
Gott att höra.
Taket mot väster kommer inte att få något nämnvärt med sol under vinterhalvåret. Har det någon betydelse för taken i söder? Dvs. funkar den ena MPPT om inte den andra får någon solinput?

Re: Projektplanering

magneten
Jepp det kommer att funka toppen även om västertaket ej belyses direkt under vinterhalvåret. Vid riktigt mulet/mörkt väder kommer alla paneler att producera så gott som lika då de endast träffas av den diffusa solinstrålningen.

Är det bara 3° skillnad på de olika Södertaket så kan du utan problem koppla alla dessa paneler i samma sträng!

Vid större avvikelser kan man sätta optimerare från Tigo på de panelerna med avvikande montagevinkel (på det minsta taket)

Tigos optimerare kan man ha på enstaka paneler och de fungerar bra ihop med en vanlig strängväxelriktare ex Sma eller Fronius

Re: Projektplanering

HåkanJ
Tack för ett bra och tydligt svar. Men jag har några fler funderingar.
Kan man ha olika paneler i samma sträng?
Kan man placera vertikala och horisontella paneler i samma sträng?
Vilket värde på panelens tekniska id. har att göra med så att växelriktaren sparkar igång? Jag förstår att det är volt, men vilket av volt värdena på panelen ska jag utgå från? Hoppas ni förstår vad jag menar...

Re: Projektplanering

magneten
Du ska helst inte blanda olika moduler i samma sträng! Liggande och stående moduler av samma fabrikat kan du dock blanda/pussla med i samma sträng :)

Det är arbetsspänningen som måste upp i en viss nivå innan riktaren går igång, vänligen krävs det iaf minst 6-10paneler i en sträng och upp till ca 22 st..

Prova dina tänkta paneler i SMA sunny design web så ser du direkt vad du får för druftdata på din tänkta installation.

Re: Projektplanering

HåkanJ
Tack för bra återkoppling, detta har gjort att jag kommit en bit närma för att fatta beslut.
Efter ett antal mätningar och simuleringar i växelriktarprogrammen kom jag fram till följande förslag.
På tak med 34 graders lutning får jag in 9 paneler. Tak med 38 graders lutning 9 paneler och på taket mot väster 10 paneler. Alltså summa 28 paneler. Jag hittade en växelriktare med 3 MPPT ingångar, Kostal Plenticore 7.0. Panelerna är likadana och på 300w på samtliga tak.
Kan detta funka?
Eller lägga södertaken i en sträng och då ha möjlighet att använda en annan växelriktare?..
Bifogar utfallet från Kostals planeringsprogram.

Skärmklipp.PNG

Re: Projektplanering

magneten
Det kommer att fungera men som du ser längst ner i diagrammet kommer du att tappa runt 3% i verkningsgrad pga att du har så få paneler i varje sträng vilket ger dig en ganska låg arbetsspänning som ofta kommer att ligga runt 250v varma sommardagar (alltså ännu lägre än den oranga pricken i diagrammet.

Ett alternativ kan ju vara att välja en 72 cells panel med betydligt högre arbetsspänning såsom ex.BenQ Sunforte som finns från 325w och uppåt har jag för mig, en grymt bra premiumpanel för övrigt vilket kan vara värt några kr extra då den ju ändå ska sitta uppe i 30år!

Re: Projektplanering

HåkanJ
Ok, vad jag förstår så är väl en 72 cellspanel ca 200cmx100cm, problemet är då att jag får plats med färre.
Men jag får leta efter 60 cells med betydligt högre värden.

Re: Projektplanering

HåkanJ
Nu hittade jag en BebQ SunForte PM096B00, kan det vara den du menar? Den har betydligt högre värden och har ungefär samma mått som de jag testade innan.

Re: Projektplanering

magneten
Jepp exakt den jag tänkte på, de finns i standardformat! Tror öppen spänning ligger runt 55v om jag inte missminner mig vilket vore toppen till din design.
Blir ju en del el på 30år med några extra % samt att anläggningen kommer att starta tidigare och leverera bättre vid riktigt svagt ljus.

Re: Projektplanering

trådskaparen har tre olika tak.

tak1, rakt mot söder(azimut 180 grader), takvinkel 35 grader, 6 paneler
tak2, rakt mot söder(azimut 180 grader), takvinkel 38 grader, 8 paneler
tak3, rakt mot väster(azimut 270 grader) takvinkel 15 grader, 10 paneler

Så uppfattas att trådskaparen har det av det han skriver.

Är tak1 och tak2 båda rakt mot söder eller inte? Om båda rakt mot söder, med en sådan blygsam takvinkelavvikelse som 3 grader borde det gå att ha tak1 och tak2 panelerna i en seriekopplad sträng, skulle jag tro. Men man kan höra med paneltillverkare vad de säger. Eller beräkna med dimensioneringprogram.

Dvs sträng1  14 st seriekopplade paneler
      sträng2  10 st seriekopplade paneler

En vanlig växelrktare SMA, Fronius eller annat fabrikat borde gå att använda. Jag tror inte man måste välja dyra högeffekts paneler utan vanliga monokristallina eller polykristallina borde gå bra.

Hur är det med eventell skugga som faller på panelerna över en dag sett? Det finns inget som skuggar?

Re: Projektplanering

magneten
Du kan absolut koppla även på det sätt som Arne säger som jag även föreslog i ett tidigare inlägg, hade själv gjort på det viset i ditt fall för att få upp strängspänningen (såvida man inte väljer de dyrare premiumpanelerna från BenQ?) och använt mig av en växelriktare med endast 2 MPPT trackers.

Re: Projektplanering

HåkanJ
Intressant, jag får väga det ena mot det andra. Tur att ni och detta forum finns, annars hade man ramlat i ett mängd fallgropar.
Benq Sun Forte PM096B00 ser verkligen intressant ut.
Min tyska är väldigt begränsad, på deras datablad står det så här " Frontscheibe     Hochtransparentes Solarglas mit AR-tech." Betyder det att glaset har ett antireflex skikt?

Skillnaden i värdena är stora på en "vanlig" panel och dessa, finns det paneler med värden som ligger någonstans mellan "vanlig" och BenQ?

Re: Projektplanering

Det står mycket olika värden på ett datablad för en panel. De flesta värdena behöver man inte tänka på.
Alla dessa värden kan vara obegripliga och är det också för gemene man.

Viktiga värden är:
märkeffekten(Maximum power)Wp
om de har antireflexskikt på glaset ( kallas ibland helt kort AR)
max bakström (reverse current feed)
hur många by-passdioder. (i en 60-cells panel, vanligen 3 st by-passdioder)
effektgaranti(performance warranty)
tillverkningsgaranti (product warranty)
var de är tillverkade

kanske snölasttålighet(Pa)
Kanske typ av solarkontakter på panelen. Men är heller inte viktigt då paneler kopplas i serie med varandra och då passar det i alla fall ihop oavsett vilka solarkontakter tillverkaren har valt.

Bakströmen är den som uppstår i en panel som skuggas och körs förbi. Den strömmen går genom by-passdioderna i den skuggade panelen. De ska alltså tåla en viss ström, utan att stryka med. Vissa tillverkare kan ha klenare dioder.

Övrigt på databladet är inte så viktigt.

Verkningsgraden(efficiency) är direkt kopplad till märkeffekten, på detta sätt:
A= panelens yta inkl. alu-ram, t.ex. 1 m x 1,6 m = 1,6 m2
P=märkeffekt, t.ex. 300 Wp
I= ljusbestrålning vid STP(standard test temperature, är 25 grader C), I=1000 W/m2
verkningsgrad =  P/(I x A) = 300 /(1000 x 1,6) = 0,1875 dvs 18,75 %.

Därför behöver man inte lägga så stor vikt på verkningsgraden, utan märkeffekten är det viktiga. Det är den som ger de eftertraktade kWh, inte verkningsgraden.

Själva de enskilda solcellerna inne i en panel. Är ofta 60 st. De köps in av paneltillverkaren på världsmarknaden och är därför väldigt lika. Därför sitter det ofta exakt samma solceller i olika panelfabrikat.
Vad paneltillverkaren gör är egentligen bara att löda ihop de 60 st enskilda solcellerna och baka in dem i plast och sätta en alu-ram runt och en glasruta frampå. Hur detta görs är givetvis oerhört viktigt för att panelen ska hålla länge.

På taket med 35 graders lutning, med paneler i landskap, kan man inte justera upp dem så de får 38 graders lutning? Det är frågan om ca 50 mm uppallning. Då skulle de båda taken få precis samma panellutning. Det kan gå att justera på montagekonstruktionen eller använda mellanlägg. Eller justera litet på båda taken. Man måste vara litet finurlig.

Re: Projektplanering

HåkanJ
Hej
Jag har tagit till mig Era synpunkter.
Jag kom fram till detta förslaget, vad tror ni som begriper, om det?
SMA STP 7000 och 14+10 BenQ Sunvivo 300W. Eventuellt kan jag få plats med 3 st till där jag har planerat för 10st.

Re: Projektplanering

magneten
Ser bra ut, (kommer bli ännu bättre med ytterligare 3 paneler på den lilla strängen ihop med samma 7kW växelriktare)
Bra att kunna testa olika konfigurationer, kommer även att fungera bra om du väljer en Fronius strängväxelriktare! Har själv 2 st SMA so. Jag är nöjd med, men Fronius känns dock  lite modernare medan SMA känns aningen tråkigare men robustare...

Re: Projektplanering

HåkanJ
Gott.
Det här med svensk standard blir jag lite undrande över. Det lutar mot en Fronius Symo växelriktare. Tänkte beställa den från Tyskland. Uppfyller dessa den svenska standarden?

Re: Projektplanering

magneten
Jepp inga problem med de stora och välkända märkena  då man ställer in de aktuella landsinställningarna
 själv på växelriktaren i samband med installationen, fins en massa olika förprogrammerade länder/standarder att välja på i både Fronius och SMA.

SS EN-50438 2013 eller något i den stilen har jag för mig att det skulle vara på min senaste SMA som jag installerade i sommras.

Re: Projektplanering

HåkanJ
This post was updated on .
Nu har jag fått hem alllt. Tackar för all hjälp i detta forum.
Så här är upplägget,  18 Seraphim Eclipse 320w black, två mppt med 9 paneler i var. Fronius 5kw M inverter, smartmeter, Schletter rapid 2 ställning, 6 mm solkabel. Nu är det bara resten kvar...

En fråga till bara , hur långt ut mot vindskivorna vågar man sätta de yttersta panelerna?