Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Kirre
Hej,
Ny medlem på forumet med har ”lurkat” runt här ett tag för att läsa och lära.

Vi har precis startat projekteringen av vårt nya fritidshus på Öland och det ska så klart drivas med solel :-) Har dock några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig att besvara.

Huset kommer att bestå av tre huskroppar med pulpettak (20 graders lutning) som står mot varandra med öppning åt söder. Mellan dem kommer det att vara en överbyggd innergård.
På de tak som lutar åt öster och väster tänkte vi installera solceller, antingen traditionella solpaneler eller integrerade av typ Solteq Quad40. Taken är ca 19kvm stora så det kommer att finnas plats för 12+12 solpaneler alternativt ca 17,5+17,5kvm Quad-plattor.

Nu till frågorna.
* På pappret, i förhållande till ytan är solpaneler (260-270W) mer effektiva, men vad jag förstår är Quadplattorna (ca 165W/kvm) mer effektiva vid lågt stående sol samt vid molnigt. Stämmer det?

* Är det någon mening med att ha ett SolarEgde effektoptimeringssystem eller är ska man bara gå för en Fronius växelriktare med 2 mppt? Taken kommer inte skuggas och det blir ju en herrans massa optimerare på Quadplattorna. Kan man isf dela upp dem så man har en per rad eller liknande (gör det någon nytta isf)?

* Kostnadsmässigt bör det väl gå på ett ut då man slipper kostnaden för plåttak med montering om man väljer Quadplattorna? Dessutom blir ett integrerat tak (i mitt tycke) bra mycket snyggare.

Tack för hjälpen.

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Hej Kirre!

Jag antar att ni har framdragen elström till fritidshuset och kan
koppla en växelriktare till allmänna elnätet.
Blir nämligen enklare och billigare än batterilagring av ström.

Har ni 2 tak, varav det ena tittar åt öster och det andra åt väster, så är det bra att lägga solcellsmoduler på dem. De kompletterar varandra då. Nämligen östertaket producerar mer på förmiddagen, medan västertaket mer på eftermiddagen. De har alltså inte sina maxeffekter samtidigt.
Skall ni bara ha solcellsmoduler på dessa 2 tak, så går det bra med en vanlig växelriktare med 2 MPPT(behövs alltså inte alls någon SolarEdge, speciellt, som taken tydligen inte alls drabbas av skugga.).
En Fronius borde gå bra.

Är varje takhalva på 19 m2, och en normal modul på 1,6 m2, så får det teoretiskt plats 11,7 moduler, men i verkligheten färre pga man kan inte såga till solcellsmoduler, likt en spånplatta. Tänk på att det finns moduler på 1956 x 992 x 40, dvs litet större än normala 1640 x 992 x 40. Ibland kan man få till det väldigt bra.

Effektivitet: Vad avses? Verkningsgrad kanske man skall säga istället, dvs hur stor andel av infallande ljuset på solcellsmodulen, som omvandlas till ström. En vanlig solcellsmodul(storlek 1640 x 992 x 40) på 250 Wp, ger vid STC(1000 W/m2),  250/(1000 x 1,64 x 0,992) = 0,1536  dvs 15,36 % verkningsgrad. Då belyses den vinkelrät, pga laboratoriemätning. Alltså ingen snett infallade solljus, som på morgon och kväll.

Med molnigt, menas diffust ljus. I Sverige är totala ljuset (direkta solstrålar och diffust ljus) till ca 60 % diffust. I Södra Europa har de större andel direkt solljus.

Har solcellsmodulen antireflexbehandling på täckglasets yta, så erhålles högre verkningsgrad än glas utan antireflexskikt, speciellt vid snett infallande ljus, allstå morgon och kväll. Många solcellsmoduler saknar sådant antireflexskikt, speciellt kinesiska och asiatiska. Se tråden!
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Antireflexbehandling-av-modulglas-bra-eller-onodigt-tp5009910.html

Att quadplattor skulle ha högre verkningsgrad än andra antireflexbehandlade normala solcellsmoduler, tror jag ej.  Solteqplattor, är sådana som Leidner i detta Forum lagt på taket.
Solteq jämför givetvis sina quadplattor med kinesiska eller asiatiska solcellsmoduler, som saknar antireflexbehandling, för att quadplattorna skall framstå som bättre. De är väl försäljare!
Men många solcellsmoduler har idag antireflexbehandlat täckglas, speciellt icke-asiatiska.

När det gäller SolarEdge, så måste man ha effektoptimerare på varje solcellsmodul. Det går inte att ha några solcellsmoduler, som inte är kopplade till en effektoptimerare. (Man kan dock seriekoppla 2 st solcellsmoduler à 300 Wp och koppla dem till en enda P600 effektoptimerare(klarar max 600 W), men då måste man ha en stor SolarEdge växelriktare, nämligen på 15 kW eller större). Kanske går det att seriekoppla 2 eller 3 quadplattor och ansluta dem till en enda effektoptimerare? En effektoptimerare vet inte vad som är anslutet till den utan känner endast ström och spänning den får. Troligen kan man seriekoppla några quadplattor så att man totalt får ca 300 Wp, alltså 7 st, och ansluta till en enda effektoptimerare P300. Det borde gå. Eller ha starkare effektoptimerare, det finns ju P500, P600 och P700, och seriekoppla fler, men då tvingas man ha en stor SolarEdge-växelriktare.

Quadplattorna, är inte de ohyggligt dyra? En sådan platta är tydligen på endast 40,5 Wp.

Det finns andra takintegrerade solcellsmoduler, som är snygga, men inte alls så dyra som Solteqs.
Jag tänker på Heckerts Solrif (där varje modul är 1523 x 1016 x 28), men finns även andra fabrikat.

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Har du räknat ut hur mycket ström som behövs per tidsenhet

Har du tänkt tanken att ha din anläggning offgrid och istället ha en batteribank.
Borde kanske vara det bästa om det är ett sommarhus.

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Kirre
Tack för svaren.

Off Grid är inte aktuellt då huset ska fungera året om (inte bara sommarhus). Vi spenderar både helger, jular, sport och påsklov där och det skulle helt enkelt bli för stort/dyrt med typ Tesla Powerwalls.

Quadplattorna kostar 279 euro/kvm, dvs 446 euro för 1,6 kvm (motsvarande solpanel) och har en effektivitet på ca 19%. En antireflexbehandlad solpanel tillverkad i europa på 270W (effektivitet runt 17%) ligger på ca 3000kr + ca 700kr/kvm för ett plåttak med montering, vilket innebär en jämförbar kostnad på ca 4100kr. Med rådande eurokurs blir kostnaderna i princip jämförbara.

Bra input om SolarEdge. Här krävs det verkligen en extra funderare om det är värt extrakostnaden eller ej. Vad jag har förstått är väl att man får en något bättre övervakning på panel/platt-nivå jämfört med att koppla in dem mot en 2 kanals växelriktare? Frågan är väl då om det är värt den extrakostnaden och, om vi väljer Quad-plattorna, hur får men reda på om någon av alla dessa plattor går sönder?

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Arne
Det är riktigt, har man en effektoptimerare på varje modul, så har man en väldigt bra övervakning av varje solcellsmodul. Men att ha en effektoptimerare för varje quadplatta, måtte anses som överdrivet, bl.a. kostnadsmässigt. Vi har 69 effektoptimerare, sedan okt 2015, och ännu har ingen pajat eller någon solcellsmodul dragit sin sista suck.

Jag undrar själv hur vi skall hitta vilken modul eller effektoptimerare, som har pajat, om det händer plötsligt.
Skruva bort varje av de 69 modulerna och mäta?
T.ex. avbrott någonstans i strängen, då kan nog inte effektoptimerarna tala om för växelriktaren att de är sjuka. Effektoptimerarna talar nämligen med växelriktaren via solarkabeln. Har man en långsam försämring av en solcellsmodul, eller effektoptimerare, så ser man det bra i historiken.

Om ni har 2 tak på à 19 m2, så kan ni max få plats med ca 2x11 moduler, dvs 5,5 à 7 kWp.
Så växelriktaren måste bli ca den storleken.

Med värmekamera kan man tydligen se om någon by-pass-diod i en solcellsmodul eller i quadplatta har fått avbrott. By-pass-diodens uppgift är att leda strömmen förbi skuggad modul. Har den avbrott, då uppstår värme i modulens solceller, vilket syns med värmekamera.

SV: Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Solaredge kostar ca 600kr per 300w panel. Det finns flera storlekar av dem beroende på panel.
Det går visst att koppla in flera små paneler till en optimizer. Tex 2 i parallell alt i serie. Dock får man inte överskrida max spänning, ström eller effekt.
Sedan är deras inverter mycket billigare än andra.
Tanka ner deras design program. Då kan man se vilka serie/parallell kopplingar man kan göra.
Kan vara bra att dra in alla kablar på vinden så de är synliga för service. Det kommer garanterat att behövas någongång. Kan man inte lösa det så skulle jag direkt välja en vanlig inverter.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Kirre [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-p-Oland-klassiska-solpaneler-eller-integrerade-tp5010004p5010007.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Joeri001
Jag använde ett universalt integrerat montagesystem som gör att jag kan välja vilka moduler jag vill. Billigt i förhållande till andra färdiga integrerade system var det också. Jag startade en tråd om det förra året. Att det blir någon % sämre verkningsgrad med integrerat pga värmeökning ser jag som liten i förhållande till utseendet.

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Kirre
@Joeri001 Intressant! Blir genast några frågor :-)

Är du fortfarande lika nöjd med det integrerade systemet?
Hur upplever du vattentätheten ner mot papptaket?
Vad på ett ungefär kostade själva fästena (utan paneler)?

Re: Projekt på Öland - klassiska solpaneler eller integrerade?

Joeri001
This post was updated on .
Jag är mycket nöjd med systemet, mäklaren var också nöjd när han värderade huset :)
Jag har bara lyft någon enstaka panel och då har det varit 100% torrt men panelerna är utformade på ett sådant sätt att det är omöjligt för vattnet att ta sig till pappen. Jag bytte aldrig min gamla läkt eller papp från 70-talet, utan litar helt å hållet på detta.
Om man räknar med allt som krävs, dvs plåtar längst ut i kanterna, plåt uppe och wakaflex nere och alla skruvar och fästen så betalade jag 27500:- för komplett system (625:-/panel) Ska också nämnas att det var enkelt att montera. Finns endel youtube videor som man kan se hur det går till. Låter nästan som att jag är försäljare men så är det inte hehe