Projekt på Garagetak i skogarna runt Vänern

Projekt på Garagetak i skogarna runt Vänern

Självklart
Hej.

Efter att ha lusläst alldeles för många trådar i detta fina Forum så är det nog dags för mig att skapa en egen tråd.

Jag har bestämt mig för att monterar solceller på mitt garagetak som mäter ca 11x5 m med 38 grader lutning i sydvästlig riktning (55grader) helt utan skuggning.

Sökte bidrag i början av December och hoppas att det finns pengar till mig när de kommer så långt ner i högarna hos Länsstyrelsen.

Jag jobbar på ett större installationsföretag (tjänsteman, fd tekniker) och tanken är att jag skall montera mina paneler själv och hjälpa till med elarbetet som dock företaget jag jobbar för får "slutkoppla".

Jag har efter många plus och minus listor hamnat på Heckert NeMo 60M 325w Black och en Frontius växelriktare med Smartmeter. Känns både prisvärt och hyfsade grejer.

Tanken är att jag skall få plats med 30 paneler men är lite osäker på storlek på växelriktare, finns lite tankar om att ev bygga ut lite i framtiden men då får det bli på huset eller ett markstativ.

Har fastnat lite för Schletters system även fast de verkar ganska dyra. Har beställt hem en max-krok för att känna lite på och det är ju stabila grejer och jag har möjlighet att köpa direkt från grossist med bra rabatter så jag tänkte undersöka det först..
Har tillgång till Schletters Configurator men blir inte klok på det programmet det är ju helt ologiskt hur man bygger flera rader, någon som har några bra tips?

Re: Projekt på Garagetak i skogarna runt Vänern

Arne
Vad är det för beläggning på ditt garagetak? Om betong eller tegelpannor då väldigt mycket jobb med att montera takkrokar. Byt ut takbeläggningen mot TP20 plåt, sälj pannorna. Enkelt att montera de små fästena på TP20plåt och sedan panelerna.
Jag hade tillgång till Schletters beräkningsprogram för ca 5 år sedan innan vi skaffade solceller, men det var då krångligt och segt. Kanske bättre nu.