Projekt i Uppsala 12Kwp

AndreasN
Hej har skrivit lite i forumet tidigare och velat fram och tillbaka om jag ska göra det själv eller köpa installerat och klart. Efter takbyte nyligen så kändes det väldigt skönt att ta in en firma som gör allt, men har man gjort allt annat på huset själv och vill ha kontroll på installationen och kvalitén. Så är det svårt att släppa taget och luta sig tillbaka.

Med en förbrukning hemma på 21000Kw/år så var målet en anläggning på minst 9Kwp > upp till vad som får plats på taket.

Efter en mängd kontakter med olika sidor och firmor har jag reflekterat över flera punkter & fallgropar men som det ser ut nu så ligger det väldigt nära tillhands att beställa följande och göra det själv.
-Anmälan till solcellbidrag inskickat ( kanske en julklapp om två år  )
-Väntar svar på bygglovs ansökan om det behövs eller inte. seeg process....... (räknar med ok och tänkte beställa innan svar)

Solaredge 12.5K
P600 optimizer 20st
Bisol BMO-300BW 40st

Totalt 12Kwp på en slinga.
Beräknad kostnad ca 12kr/w.

Solaredge mest vald för statistik & lättare felsökning i framtiden. Räknar inte med någon större produktionsökning p.g.a mitt skuggfria läge.

Ni med Solaredge hur har ni gjort med DC brytare?

Ljudnivån på invertern? vill ha den inomhus för klimatet men överväger att montera den utomhus på Gaveln strax under taket på NordÖst sidan.

SV: Projekt i Uppsala 12Kwp

calle

Några reflektioner....
Du kan utan problem överdimensionera med 20%. En 10kw inverter räcker. Kolla med solaredges program för att maximera verkningsgraden på årsbasis.
Dc brytare så räcker den inbyggda.

Solaredge systemet har några roliga begränsningar. Det måste vara minst 16 st i en slinga för att starta. Vet ej om det även gäller för 600w optimizern.
Om du bara har 20 och 5 av dem är snötäckta så startar inte systemet.
Det kan då vara smart att ha liggande paneler istället för stående. Då arbetar bypass dioder a för dig.
Invertern genererar max 300w vid 12,5kw. De varvtalsstyrda fläktarna startar när kylflänsen är 45 grader.
Jag har min inverter på vinden. Nu i mars så var det tex -4 på morgonen men vid lunch hade fläktarna startat. Då genererades 7kw.
Du kommer att få problem att hålla Invertern sval på sommaren om den inte sitter i ett välventilerat utrymme.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- AndreasN [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-i-Uppsala-12Kwp-tp5010011.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

Byggnadslov skall väl inte behövas, såvida du inte har byggnadsminnesmärkt hus.
I de flesta kommuner behövs inget byggnadslov,
så länge du följer samma lutning, som takfallet, och om modulerna inte ligger högre än ca 150 mm från takhuden. Gå till byggnadskontoret högst personligen och tala med dem. Det går säkert mycket snabbare än att skriva brev och vänta i månader, och att de då meddelar att det inte behövs något byggnadslov.

När det gäller SolarEdge: kolla priserna för växelriktarna. En på 16 kW är billigare än den på 12,5 kW.
Mer: det går inte att ha effektoptimerare P600 eller P700 på en SolarEdge 12,5 kW, utan du måste ha minst en SolarEdge 15K för att kunna ha P600, och minst en SolarEdge 16k för att dessutom kunna ha P700 effektoptimerare.  Det är väl för att de skall kunna sälja fler effektoptimerare.

För P600 (eller P700) skall man ha minst 13 st effektoptimerare i varje sträng och kan ha max 30 st effektoptimerare. Se Databladet för effektoptimerare P600/P700.

Har du skuggfritt, ja då skall du inte välja SolarEdge. Det är onödigt. Visserligen är en SolarEdge enkel att bygga ut, pga att du kan lägga på dina andra tak, som tittar åt helt andra väderstreck utan problem.
Du verkar ha duktig årsförbrukning av el.

Vårt skäl att vi valde SolarEdge, var framför allt att vi har 7 olika tak, som tittar i litet olika väderstreck och har olika uppvinkling. Och att det enkelt går att bygga ut(behövs ingen ytterligare växelriktare, såvida man inte överskrider max. antal moduler), det är bara att bläddra på med mera moduler. Man kan sätta på väggar också, garagetak, markställning etc.

De där Bisol 300 Wp, för 219 Euro/styck, inkl. moms är ett acceptabelt pris.
De anger toleransen till: -3%/+0%, dvs istället för 300 Wp, får du kanske 291 Wp.
De flesta tillverkare brukar ha plustoleranser, t.ex. -0%/+5%.
Kolla ifall de har antireflexbehandling på täckglaset.
Sådan har man för att inte reflektera bort solljus från modulen,
så att mesta möjliga ljus passerar in till solcellerna och blir ström.
Det är speciellt viktigt vid snett infallande ljus, tänk morgon och kväll.
Antireflexbehandlat glas ger ca 3 à 4 % mer kWh-skörd per år,
jämfört med utan sådan.

Vi har för vårt SolarEdge-system en separat DC-brytare för varje sträng.

När det gäller ljudnivån på vår SolarEdge 12,5 k, så går nästan aldrig fläkten i den. Vår anläggning är i drift sedan juli 2015, och först fullt utbyggd i okt 2015, så vi har ännu inte upplevt riktig maxeffekt på växelriktaren. Växelriktaren har vi installerat i kallgaraget, som dock är isolerat, men har ingen ventilation.
När man sätter igång växelriktaren efter det man har stängt av den, då startar fläkten.
Det är nog någon fläkttest, pga det kan knappats behövas på en kall växelriktare.
Då susar det klar litet, ca som då fläkten på skrivborddator kör igång. Kanske litet högre.

Det går bra att montera SolarEdge utomhus. Men något regn- och solskydd,
är väl bra i alla fall, om inte annat för att inte tjuven skall se den.

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

AndreasN
Calle wrote
[...]

Jag hade överdimensionering I tankarna men tänkte att det kom så pass högt over och det skiljde så lite pengar på inverterarna att jag tittade på den för att kunna bygga ut I framtiden ev.

P600 kräver minimum 13st per slinga så det känns rätt lugnt. Panelerna kommer ligga ner för att få plats på taket.
Okej jag hittade bara ett db tal på inverter och antar att det är max ljud. men surr/brum är överkomligt?
Jag hade velat ha den på vinden men där är det runt 55+ på sommaren och väldigt dåligt med utrymme mindre än 1m till nock ovan isolering.

Utrymmet inne har jag dragit in FTX frånluft där den ev ska sitta så det borde gå att ventilera bort 300w

Arne wrote
[...]

är väl bra i alla fall, om inte annat för att inte tjuven skall de den.

Arne
Nä till 95% behövs troligen inget bygglov men man måste ha alla handlingar för att söka lovet så dom kan göra en bedömning. Har ringt och besökt kontoret men får bara ett bestämt svar av handläggaren "Den ligger på sin plats i san demokratisk kö anda"

Jag kollade aldrig så mycket högre upp men ska kolla upp det, tackar för tipset om den konstiga begränsningen för P600/700 begränsningen  det tvingar ju upp mig på minst 15K ändå då =)

Ja precis det känns lite generöst men dom andra fördelarna anser jag ändå så pass värda för mig själv. Gör man jobbet själv i stället för att köpa nyckelfärdigt kan jag med gott samvete lägga en viss % av besparingen på lite egen lyx

Ja mätaren tickar på rätt bra....

Låter som det drar mot att installera den inne ändå är som sagt mest ljudet jag varit orolig för.
Är inte alls lockad att ha den ute på gaveln. väder, tjuvar, busungar mmm.

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

Mono Wafer
Andreas, visst är det bra med effektoptimerare för att ha koll på sin anläggning ner på panelindividnivå.
Se mitt inlägg idag http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/3-64-kWp-i-Skaraborg-tp5006357p5010015.html

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

Angående DC-brytare SolarEdge: I databladet för SolarEdge 4k till 12,5k står det inget om att det skulle finnas någon inbyggd DC-brytare i växelriktaren.

Det finns en liten (löjlig) vippströmbrytare som de i "SolarEdge Wechselrichter Installationsanleitung" benämner "växelriktarbrytare". Det står att när den ställs på OFF, så bryts DC-spänningen i växelriktaren.

SV: Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

Att ställa denna brytare till OFF så kommer att optimizer att stanna och lägga ut 1V var. Dock så tar det någon minut att tömma kondensatorerna ifrån 750V. Sedan så är det säkert.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-i-Uppsala-12Kwp-tp5010011p5010017.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

Jag råkade se på photovoltaikforum och om solcellsmodulfabrikatet Bisol.
https://www.google.com/url?q=http://www.photovoltaikforum.com/stoerungen-auffaelligkeiten-im-betrieb-von-pv-anla-f99/bisol-modulschaden-modulbrand--t92847.html&sa=U&ved=0ahUKEwi-4Iad4afLAhXFYJoKHTikBT8QFggKMAM&client=internal-uds-cse&usg=AFQjCNFci4z1M-JnIuQz-9K7Ryz5f6WOdg

BISOL tillverkas i Slovenien, skall det nog vara. En läskig brand i modulen. Totalt genombränd.
Och det skulle tydligen inte vara blixtnedslag.
Inlägget är från år 2013, och modulen är på 210 Wp, och kanske tillverkad ca 2010?
Sådan brand kan nog ske i andra fabrikat också.

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

AndreasN
Brand oroar mig inte så mycket. Tror mer det handlar om otur på alla moduler, samt att Slovakien eller Kina (ECsolar) moduler som Uppsalas största aktör vill installera känns som sak samma.

Sen har jag flera gånger i yrkeslivet med el produkter upptäckt att dyra LEDarmaturer tex oftast varit påkostade i kvalitet och känsla det man ser men när man slaktar dom hittar man billiga drivdon. Medans enkla lite rappliga armaturer har vid inspektion haft kvalitets drivdon.

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

Arne
Alma Solar anger andra data i sin text till den där Bisol 300Wp,
än vad som anges i databladet. För övrigt saknas just databladet för Bisol 300 Wp, men finns för 290 Wp. att ladda ner på Alma solars hemsida. Det verkar som om de har antireflexbehandlat glas. Då är det priset 219 Euro, inkl. moms, för den 300 Wp-modulen riktigt bra pris.
Tydligen, som du ser, så börjar de dock först leverera den 11:e april 2016.

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

rikkitikkitavi
Hur kan en sådan modul brinna?

Måste varit lokal dålig kontakt vilket skapat en ljusbåge innuti panelen. Den har sedan vandrat uppåt i solpanelen (påhejad av hela strängens effekt)

Glaset smälter ju före kiselplattan, båda är laminerade med brännbara material vilket syns på baksidan men på framsidan syns inget. Där är det ju rent glas utom möjligen en väldigt tunn AR film.

Re: Projekt i Uppsala 12Kwp

AndreasN

Japp datablad saknas och kommer väl så småning om antar jag. Fick tipset av dom cellerna på mail efter mycket mail växlande ang andra moduler från Bisol som dom inte skulle lagerföra längre. Denna lades upp på sidan samma dag som jag skrev om dom här.