Projekt 4,08 kWp samt utökning med 1,6kWp, totalt 5,68kWp Munkedal

Re: Projekt 4,08 kWp samt utökning med 1,6kWp, totalt 5,68kWp Munkedal

magneten,

Hur tänker du göra med fastsättning av takkrokarna?
Tänker du sätta den på ströläkten och lägga träklotsar ömse sidor?

Jag överväger mer och mer att göra just så, för 30 st moduler på ett betongpannetak,
pga enklare och takkroken som har måttet undersida takkroksfot till knäet är justerbar 40 till 46 mm.
Det kanske då inte ens behövs något mellanlägg mellan takkroksfot och ströläkt.
Dessutom bör just bitar av ströläkt vara lämpligt som träklots på ömde sidor.
Vi avser att ha tallriksskalleskruv 8 x 120 mm långa, och de måste först gå igenom 5 mm takkroksfot, 22 mm ströläkt, 13 mm OSB-platta, så det blir ca 80 mm som de drar i självaste takstolsvirket.
De lärde säger att minimum är 70 mm i takstolsvirket.

Men träklotsarna på ömse sidor kan man inte bara lägga där,
utan måste också fästas på något sätt, så de inte ramlar bort.
Limma? Eller en liten skruv?

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

filip71
Jag sökte och fick två gånger, men då var det två byggnader (friliggande garage i det ena fallet och bostadshus i det andra) och det är helt okej. Fast egentligen var det lite mer komplicerat än så med rokader av utrustning och utbyggnad av garaget. Så om jag ofrivilligt dribblade bort handläggaren eller om hen såg god godvilligt  på bygge två eller hen hade noll koll på reglerna måste jag låta vara osagt. Nu är det nog i alla fall preskriberas, och som sagt söka får man alltid så länge man inte far med osanning.

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Skönt att höra Filip.
Arne, jag beställde 35 mm krok och kommer att skruva den med 8x120 och montera dem uppe på ströläkten. Gör nog mellanlägg av ströläkt eller annat lämpligt virke. Som jag nog fäster med lagom lång trallskruv + ev någon tätningsgegga. Pga att det ju blir en del extra arbete att kapa ströläkten på takkupan på 20 ställen.

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Då var mina prylar på väg från tyskland. Har fått flashlistan för mina nya moduler, de snittar på 202,5W :)
Flash_list_8xLuxor200M_26_02_16.xls

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Nu har både paneler och montage material anlänt, kan väl önska en något försiktigare hantering ev speditörerna som levererat panelerna kuhne+Nagel i Tyskland och postnord i Sverige då denna pallen var illa tilltagande samt att de använt den som.pall att stå på 😕 har reklamera frakten så får vi se vad det nu kan leda till.

Hkunde inte hålla mig så var uppe och la dit några takrokar på prov vilket verkade lovande ☺

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Har nu monterat 11 av 20 krokar,  tog sin lilla tid men med strålande solsken hela dagen och ett relativt platt tak att arbeta på så var det skönt att få vara utomhus ☺

Känns som att det blir fruktansvärt väldigt stabilt med endast 70cm mellan krokarna iaf..

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Då har man tillbringat ännu en dag på en solig liten taklätta,  så nu är även skenorna på plats. Skenorna går ju att justera en hel del i höjdled, har satt dom så att det blir 10 cm från panntopp till skenans överkant, det skulle dock gå att höja skenorna ytterligare ca  2 cm, frågan är dock om det har någon större betydelse för ventilationen av panelerna då det ju är ett ganska litet modulfält så kanske 10 cm är fullt tillräckligt?

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

Jag hade maxemerat höjden, hållfastheten har du ändå med krokar så tätt.
Kul med lite fler paneler till solsidan

SV: Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

Jag tog hjälp av en elektronikkylexpert och vi kom fram till att i mitt fall med 4 stående 1,65m paneler så blir kylverkan bäst vid 18cm luft.
Trängre så kommer mindre luft fram och mer så minskar skorstenseffekten så det kommer att blåsa mindre.
I ditt fall då lyft dem högre. Bättre kylning ger mer effekt. En vanlig panel brukar förlora 0,45% per grad.
Att då sänka i juli ifrån 65 till 60 grader på en 250Wp blir ca 5W mer. Över 30 år så blir det många KWh som du slarvar bort.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- magneten [via Solcellforum] skrev ----

Då har man tillbringat ännu en dag på en solig liten taklätta,  så nu är även skenorna på plats. Skenorna går ju att justera en hel del i höjdled, har nu satt dom så att det blir 10 cm från panntopp till skenans överkant, det skulle dock gå att höja skenorna ytterligare ca  2 cm, frågan är dock om det har någon större betydelse för ventilationen av pe elerna då det ju även är ett ganska litet modul fält så kanske 10 cm är fullt tillräckligt?

4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 8° taklutning, Azimut 144 (sydöst)
Loggar med android och felix.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Projekt-4-08-kWp-samt-utokning-med-1-6kWp-totalt-5-68kWp-Munkedal-tp5001833p5010065.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Hann med att gräva och förlägga DC solar kabeln mellan huset och växelriktaren i garaget före helgen.

Arbetet får återupptas till veckan då jag jobbar 12 timmars dagar hela påskhelgen...får iaf producera en  massa el på jobbet :)

Re: SV: Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

TommyE
Å jag som tyckte att jag hade mkt att göra :)

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

Hur gjorde du med höjden

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Monterade dem åt det högre hållet, minsta avståndet från takpannans topp till skenans överkant blev runt 12 cm, sen bygger ju panelramen ytterligare 3 cm med luft. Från takpannans vågdal blev det nog runt 17-18 cm.

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Då var hälften av panelen på plats, byggde en liten släde som passade på min långa stege som räckte upp alldeles precis lagom till taklättan. Så va det bara att dra upp panelerna, smidigt o bra.

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Då var samtliga paneler monterade och inkopplade,  syns som ett litet avbrott vid 17 tiden. Går att se separata data för båda strängarna på fliken "Extended data" i pvoutput.

En liten kvällsbild.

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

TommyE
Snyggt

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Äntligen en solig vårdag med sedan jag utökade min anläggning. Syns ju tydligt att riktaren maxar under några timmar

Fast man blir ju lite nyfiken på hur mycket energi man gått miste om...även om jag vet att det inte blir så många kwh man missar/år.

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

TommyE
Dax att shoppa med andra ord  (ej inloggag på telefon)

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

Snyggt! Bra jobbat med den nya delen av anläggningen! Ja igår var en bra dag. Mer sådana dagar behöver vi. Har varit lite taskigt med soliga dagar tycker jag.

Jämförde våra anläggningar vad de tillverkat per kW installerad effekt. Det skilde 0.046W till Din favör! :D

Hej Dig!

Re: Projekt 4,08 kWp + ev 1,6kWp

magneten
Ja vi presterar väldigt jämt jansimon.

Är inte ekonomiskt försvarbart att byta till en större riktare pga att det klipps bort lite effekt de riktigt fina dagarna. Men när min riktare har gjort sitt och skall bytas ut så får det kanske bli en 5-6kw riktare,  kan ju även förlänga carporten några meter och utöka sträng1 med typ 6x255w panler på den ytan ☺