Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Roland
Hej,

Jag tycker min anläggning har relativt låg maxeffekt nu i juli.

Idag maxar jag cirka 5.3 kw runt klockan 13 och samtliga paneler är då skuggfria. Jag har 8.6 kw installerat. Hälften rakt mot öst och hälften rakt mot väst. Med andra ord producerar jag bara 61 w på 100 w installerat.

Panelerna sitter i göteborg och det är rejält varmt idag. Dock ganska bra luftspalt under så jag tycker inte panelerna är varmare än ca 45 grader.

Borde jag inte få ut mer effekt?

Mvh
Roland

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Roland
Glömde nämna att taklutningen är cirka 30 grader.

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Man behöver inte göra nytt inlägg, utan kan komplettera det tidigare man har gjort. Blir totalt färre inlägg då.

Om du vill avslöja vad du har för växelriktare och dess märkeffekt(AC- uteffekt), och antal solcellsmoduler och dessas märkeffekt. Då kan du nog kanske få kvalificerade svar.

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Roland
Tja alltså jag har ju varit osmart nog att köpa en steca 9000 innan jag visste nog mkt om solanläggningar. Det är en växelriktare på 9 kw men dock rätt omodern och framför allt med endast en mppt.

Panelerna är 32 st trina 270w. Dem är väl ok men detaljkvaliten sisådär. Misstänker dem är relativt handgjorda. Tillverkningsland är vietnam.

Om jag hade köpt idag så hade jag nog köpt en fronius 6000 och 32 st heckert. Dock var ju komponenterna billiga jämfört med många alternativ. Hoppas bara det blir billigt i längden.

Anyway, tillbaks till frågan. För bara en månad sedan så peakade anläggningen på 6 kw. Jag funderar på varför den bara når 5.3 idag. Har solen ändrat bana så mkt? Eller kan någon bypass diod skadats när det åskade häromveckan?

Det är 2 st strängar om 16 paneler. Dock parallellkopplas ju strängarna internt i växelriktaren pga singel måpt.

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

I Göteborg kl. 13:00 (=UCT tid kl. 10:54) den 16 juli är solhöjden 53,6 grader, dvs står solen i 53,6 grader jämfört marken.

Dina tak är uppvinklade 30 grader jämfört marken och det ena rakt mot öster och det andra rakt mot väster.

Jag kollade med SMHI Göteborg hade den 16 juli UTC tid kl. 11:00 globalstrålningen 785,52 W/m2 på platt ligganade platta mot marken. Blir då bestrålning på dina solcellsmoduler på 697 W/m2. Blir 697/1000*270 = 188,2 W per solcellsmodul, blir 6022 W till växelriktaren. Sedan har du litet förluster i växelriktaren, kanske 5 %.
Dessutom är märkeffekten på dina moduler uppmätt vid 25 grader, och de var säkert 20 grader varmare nu den 16 juli kl. 13:00, och ger därför litet lägre effekt. För varje 10 graders temperaturökning över 25 grader tappar de ca 4 % av effekten. Dina 270 Wp ger därför vid 45 grader bara 247,3 W.
Tar man hänsyn till detta: 697/1000*247,3*32=5516 W, och verkningsgrad växelriktare 95 %, ger 5240 W.
Stämmer väldans bra med vad du verkligen fick, du säger du fick 5,3 kW AC-uteffekt.

Jag tycker därför att din anläggning verkar fungera normalt.

Skulle du ha haft ett platt tak, då hade du kl. 13:00 haft 785,52 W/m på dina solcellsmoduler och högre producerad effekt nämligen 785,52/1000*247,3*32 = 6214 W, än vad du nu har med takvinkel 30 grader.

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

JonteY
Det är varmt i GBG idag (=minskning). Och vi är snart en månad efter sommarsolståndet.

Dina siffror verkar OK, jag har ungefär samma minskning på min anläggning.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Roland, vilka kvalitetsbrister upplevde du på dina Trina paneler från Vietnam? Har du reklamerat och fått nya paneler? Vilken modell har du?

Här oxå ett reklamationsärende på gång...

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

Roland
Jag är inte hemma just nu så kan inte ta bild men framför allt har jag tänkt på att följande inte ser ut att vara med robotiserad precision:

1) hörnen på alu ramen kan ha glipor
2) lödningarna för busbar ibland fula
3) kiselplattorna inte perfekt symmetriskt fördelade
4) mc4 kontakternas skruvtätningar olika långt åtskruvade

Jag är inte säker på att något av detta egentligen är ett problem, men produkten känns ju ganska enkel så en eobotisering av allt skulle nog ge mer uniformt resultat

Vad har du reklamerat? Jag har trina honey 270 w pd05 eller pd06 med 5 busbars

Re: Produktion nu i göteborg skuggfritt mitt på dan, lite lågt

magneten
De har ju 10 års produktgaranti så kallad workmanship bristerna som du beskriver skulle väl kunna vara ok om man köpt B-klassade moduler till ett reducerat pris?

på mina var det framförallt sned placering av Bussbars i flera celler på många paneler som ej var korrekt samt mer visuella fel såsom olika nyans på celler
har köpt Trina honey 275w monoTSM DD05A.05 B/B dessa är oxå från deras nya fabrik i Vietnam..

Ganska enkelt att reklamera på Trinas hemsida. Roland du kan väl skicka mig nån bild på magneten@gmail.com vid tillfälle, alltid kul att jämföra!