Problem med of grind inverter

Synnelius
Hej, skriver här och hoppas någon kan komma med en lösning på mitt problem.

Jag har installerat 4 st paneler á 355W dom är kopplade 2+2. Systemet består av paneler, Solar SPL 5K och 4st lastbilsbatterier.

Problemet är att min inverter inte kopplar in solpanelerna. Den har kopplat in dem några gånger tidigt på morgonen när de ger svar effekt och en gång på eftermiddagen och då gav panelerna 700w som mest.

Jag har valt solpanel som prioritet och tycker mig ha gett rätt parametrar, Enheten registrerar att det finns en inkommande spänning på 90v från panelerna men de kopplas inte in.

Väldigt frustrerande när man varit noga och installerat allt rätt.

Någon som har varit med om liknande problem eller någon som har någon idé om vad det kan vara???
RDX

Re: Problem med of grind inverter

RDX
Det är lite svårt at svara på utan att veta data på växelriktaren, vad är det för modell?

Re: Problem med of grind inverter

Synnelius
Solar SPL 5K

Jag mailade dig uppgifter, återkoppla om du inte fått dem.

Jonas

Re: Problem med of grind inverter

Synnelius
Här kommer en länk där man finner all data, jag har försökt skriva till företaget men de svarar inte.

https://easunpower.com/products/solar-hybrid-inverter-pure-sine-wave-220vac-output-solar-inverter-built-in-pwm-48v-50a-solar-charge-controller

Re: Problem med of grind inverter

Svenne
Jag tycker det ser ut som det blir för hög spänning på ingången. Det ska vara 90VDC som mest. Vad är högsta spänningen på dina paneler i tomgång, alltså vid belysning men helt utan belastning? Det brukar stå på panelens baksida eller i manualen du fått.

Re: Problem med of grind inverter

Synnelius
Invertera ska klara 105v som mest

[...]

92v som meet

Re: Problem med of grind inverter

Arne
svenne som försöker hjälpa dig frågar efter databladet för din panel.
Det skulle underlätta för de som vill hjälpa dig.

Man tycker att den firman som har komponerat ihop ditt system åt dig dvs växelriktare och de panelerna du har, att den firman hjälper dig.

Re: Problem med of grind inverter

Svenne
Här finns olika spänningar: 105V, 90V och 60-72V.
Jag kan bara föreslå att du provar med en enda panel, för att se vad som händer.

Re: Problem med of grind inverter

Synnelius
Min inverter ska klara 105v. Jag har även kopplat in en panel som då gav 44v men det hjälpte inte.