Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

jansimon
Åskrisken tror jag generellt är liten. Det är större risk för inducerade spänningar från åsknedslag i träd/natur i närområdet. Vi kanske pratar med en radie på kanske 0-800m? Om man jordar sin anläggning så ökar risken att få in dessa inducerade spänningar i systemet.

Har själv inte jordat.....  I dagsläget är jag mer rädd för den inducerade spänningarna än annat. Det är krafter som är svåra att tygla. Kommer nog att märka upp central, inverter med varningtext att anläggningen ej är skyddsjordad.

När elavd. På SJ arbetar med elarbeten vid spåren så jordar man (kortsluter) elen. Det är kanske så man skall göra vid arbeten i systemet/taket??

Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

Jobbar med högspänning, och varit på Banverket för många år sedan, ja så funkar det, frånskilj/ blockera, spänningsprova, jorda/kortslut.

Solcellsanläggning behöver ej så mycket felsökning eller underhåll på taket, blir det fel så är det nog störst sannolikhet på marknivå, om man har central växelriktare, och fördelen är att när man bryter spänningen så matar den ej ut, men DC spänningen på taket blir man aldrig av med, och samma problem när man ska koppla in anläggningen, så det görs i rätt ordning, och helst kvällsjobb.

/A

Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

jansimon
Ja så tänker jag oxå.

Har redan printat ut varningstext för uppsättning vid inverter och central

Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

Norrlandssol.
Då bestämmer vi det..!! Lämnar jordledaren på taket, om man vill i framtiden jorda..

Gla'påsk på er..

/A

Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

jansimon
Så får det bli. Min jordledare ligger i förrådet.

SV: Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

Jag delade en pilsner med en dom konstruerade åskskydd för Ericssons mobilmast utrustning. Vi kom fram till att det bästa vore att inte jorda ramverket men åskskydda DC-kablarna. Vi vill inte få in många kV på ledningarna inomhus.

Det har slagit ner i skogen 200m bort och det bort gamla genererat 10000A i marken och flera kV i en 80m2 solanläggning. Det vill jag inte få in i huset.
Nu har jag åskskydd på 1000V på DC sidan och 25m2 jordkabel till ett markspett. Dock så borde jag även skydda AC-sidan men eftersom jag bor i ett område med mycket hus och inte på landet där det är mestadels luftledningar så har jag skippat den delen av skyddet.

Att jorda aluminiumet på taket och leda in det i huset och koppla in det på husets jord är väl nästa att söka efter problem. Håll högspänningen utanför taket och väggarna.

Har beskrivit min anläggning i en annan tråd.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- jansimon [via Solcellforum] skrev ----

[...]

2x15st JA Solar JAP6-60 240W, SMA6000TL20

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Potentialutjamning-av-skenor-i-alla-eller-bara-i-en-punkt-tp5001688p5003625.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

jansimon
Låter mycket sunt resonemang. Ja kloka tankar ni hade över pilsnern :)

Får nog beställa hem åskskydd för DC-sidan, för mig rimligt resonemang.

Dock har vi personskaderisk om det skulle uppstå fel på kablage eller liknande i en anläggning vid kontakt till själva ramverket och skensystemet/taket och arbete på samma tak. Det kommer man inte ifrån, så en ytterligare varningstext som talar om att anäggningen inte är skydsjordad är ju på sin plats. Det kanske inte är "jag" som komemr äga anläggningen hela dess livslängd?

Re: SV: Re: Potentialutjämning av skenor, i alla eller bara i en punkt?

Zyberdude
Ni med åskskydd på dc sidan, har ni jordningen att komma in i huset till potentialutjämningsskenan eller har ni skild jordning utomhus?
12