Planering av projekt 20-30kWh för villa

solarmoose
Håller på att planera ihop en solcellsanläggning som jag tänkte montera upp nu i sommar.
Har stor takyta och har varit uppe och mätt samt planerat ihop på skiss. Har dock några frågor som jag undrar över. Huset finns i södra skåne.

Idag har vi en elförbrukning på ca 24000 kWh. Då är det inräknat hushållsel, elbilsladdning samt drift av spabad.
Vi förbrukar även en större mängd fjärrvärme för uppvärmning. Planen är att sätta in en värmepump istället och då stiger elbehovet till ca 30 kWh. Därav dimensioneringen.

1. Har tittat på Axitec AXIblackpremium AC-360M (1956x992mm) samt Luxor ECO LINE Halbzelle M120 LX-320M (1675x992mm). Är det vettiga paneler?

2. Funderar på att sätta Tigo optimerare på alla paneler. Dels för att övervaka och dels för att vissa av takytorna kan få skuggning. Bra plan eller ska man helt skippa optimerare på de takyter där skuggning saknas helt?

3. Taket har takpannor. Vilket typ av monteringsmaterial bör man välja? K2 och Schletter verkar vara de vanligaste. som jag har förstått det så ska det upp en krok per 1,2 m. Är det korrekt?
Sedan ska man ha skenor etc. Jag tycker det är relativt svårt att bedöma hur mycket och vilken typ av installationsmaterial man ska ha. Finns det några bra artiklar / guider kring hur man ska planera med installationsmaterialet?

4. Som jag har förstått det så behöver man dela upp panelerna i separata strängar och sedan parallellkoppla strängarna in i växelriktaren. Hur bör man tänka här?

Bifogar en skiss på den första takytan som ska ha paneler. De två första skisserna är med Axitec liggandes och ståendes vilket är en större panel. De två andra med Luxor liggandes och ståendes.
Vilken av uppsättningarna är rekommenderade och hur beräknar jag monteringsmaterial baserat på detta? Många frågor, men vill lära mig hur jag bör tänka.

Planering av takytan. skiss 1 och 2 är med Axitec och skiss 3 och 4 är med Luxor.

Re: Planering av projekt 20-30kWh för villa

magneten
Stående paneler är att föredra då det åtgår mindre montagematerial=billigare och enklare montage.

2x1m panelerna kräver oftast kraftigare kraftigare krokar/skenor alternativt 3 skenor under varje panelrad, detta får man dock svar på när man gör snö/vindlastberäkningen. Vilket firman som säljer materialet ordnar åt dig! Då får du även en lista på allt erforderligt material till ditt tak.

Personligen hade jag skippat optimerare på de oskuggade ytorna och endast satt på de panelerna med extremt mycket skuggningsproblematik, alternativt kört utan helt och hållet då panelernas inbyggda bypassdioder faktiskt gör ett ganska bra jobb!

Jag gillar Schletter och deras stabila MAX krok samt möjlighet att justera höjden på skenan.

För att hitta den lämpligaste strängdesignen föreslår jag att du provar att bygga och simulera din anläggning i ex SMA sunny design web så ser du direkt vad du får för värden samt årsproduktion.