Planerar en anläggning på 17-20kw i Roslagen

Planerar en anläggning på 17-20kw i Roslagen

callek
Jag håller på och planerar för solceller men ju mer jag läser destå mer frågor har jag.

Har fått in ett par offerter på nyckelfärdigt men efter att ha läst här så känns det som man kanske inte skulle köra på det så det verkar bli dyrare.

Fått offereter på 220-250k för 15-20kw anläggning.

Jag har tvådelat papptak med 4 graders lutning. Taket är totalt ca 200m2, ena änden 10x10m lutar österut och andra 10x10m lutar västerut. Huset är byggt 2017 så taket är "nytt".

Jag har inga problem med skuggning alls, däremor blåser det alltid rätt mycket.

Det jag oroar mig över om jag ska göra jobbet själv är monteringen på papptaket, verkar rätt bökigt. Sen har jag läst att jag kanske borde montera med lutning men det känns som att en vinterstorm som förra året skulle kunna slita loss hela taket i sånna fall om det blir som ett stort vindfång.

Är sugen på att beställa 60 st Heckert Solar Nemo ® 2.0 60 M 310 Wp Black och en Fronius Symo 20.0-3-M.

Ett alternativ kanske är att beställa hem grejerna själv och ta in en firma att bara sköta installationen?

Alla tips mottages tacksamt.

Re: Planerar en anläggning på 17-20kw i Roslagen

Gunnar
This post was updated on .
Det bästa sättet för att montera fästen till solpaneler på ett papptak är att använda CW Lundberg plattor. Det blir garanterat tätt. Nackdelen är att du behöver hjälp av en takläggare (att själv elda på med en gasolbrännare är inte att rekomendera). Om du googlar på CW Lundberg platta så kan du hitta både montagebeskrivning och en Youtube film som visar hur infästningen går till.

Re: Planerar en anläggning på 17-20kw i Roslagen

callek
Dumma frågor kanske men jag kör på. :)

Jag misstänker att jag kommer behöva sätta kanske 30 paneler på ena delen av taket och 26 på andra om jag ska ha 300w paneler.

Hur många plattor behöver man ungefär till 30 paneler? Finns det någon guide för sådant nånstans?

Jag har lyckats läsa mig till att jag bör montera med ca 10 graders lutning så takets 4 grader inte räcker riktigt för att vatten mm ska rinna av ordentligt. Påverkar det hur många plattor jag ska sätta?

Re: Planerar en anläggning på 17-20kw i Roslagen

Gunnar
This post was updated on .
Om du räknar med ca 120 cm mellan varje fästpunkt i taket så hamnar du ganska rätt. Rekomendationen kan skilja lite mellan olika tillverkare. Här kan du ladda ner en installationsanvisning från Effecta som visar infästning för både för en och tvålagers skensystem.
https://solceller.effecta.se/ladda-ner/manualer

En uppvinklad panel blir ett större vindfång så det kan behövas lite kraftigare infästning. Tänk på att om du vinklar upp panelerna så krävs det bygglov. Vinsten med att luta upp panelerna 6 grader från din taklutning på 4 grader är marginell så om jag vore i ditt ställe så skulle jag låta bli.