Planer för drift av uppvärmning/kyla

Victor
Hejsan,

Har funderat ett par månader och tänkte fråga personer som har lite erfarenhet ifall mina planer är helt orealistiska eller bara korkade. Installerade en luftvärmepump i vintras och har sedan dess funderat på att själv bygga/installera solceller som driver denna pump vid uppvärmning och kylning. Jag är helt grön inom området men är händig och brukar lösa det mesta och har även en ingenjörsexamen så gillar att ta mig an problem och fundera. Jag har som sagt ingen aning om hur avancerat det skulle kunna bli men ska försöka förklara mina planer enkelt, sedan önskar jag ärliga svar om det är ren idioti eller ogenomförbart/inte värt ekonomiskt.

Köpa färdig panel
Själv bygga ställning och installation på mitt tak(nästan platt tak)
Dra kablage in i huset(här får jag väl läsa på en hel del om koppling)
Göra en liten station nära luftvärmepumpen där jag kan koppla på pumpen så den får ström från panelerna

Som sagt, har inte en aning om kompliciteten me förstår att det är mer komplicerat än vad jag punktat upp ovan men ville ge en bild av hur jag tänkt mig.

Pumpen som skall drivas : https://www.polarpumpen.se/media/dokument/produktblad/panasonic-hz.pdf

Re: Planer för drift av uppvärmning/kyla

Välkommen till forumet!
Du hänvisar till 2 olika värmepumpar i din länk. Alltså, oklart vilken du har.
Det som är intressant om du avser att driva en värmepump, är om den matas med 1-fas, eller 3 fas växelström och det framgår inte alls i din länk. Även dess effektförbrukning dvs märkeffekt(kW) är intressant.

Har du tänkt att montera solcellspaneler och en elnätsansluten växelriktare?

Är fastigheten, i vilken du avser att montera värmepumpen, ansluten till allmänna elnätet?
Är det i en åretrunt-bostad som du avser ha solcellsanläggningen?

Är det endast värmepumpen du vill tillverka ström för att driva? Varför inte hela fastigheten, dvs spis, belysning, elektriska apparater?

Ofta installerar villaägare en solcellsanläggning som tillverkar hela husets årsenergiförbrukningen(kWh). En sådan solcellsanläggning består då i stort sett av solcellspaneler på taket och en elnätsansluten 3-fas-växelriktare. På sommaren då anläggningen producerar mycket mer än du förmår att själv förbruka, går den effekten ut på allmänna elnätet och du säljer den strömmen.

Re: Planer för drift av uppvärmning/kyla

Victor
Hej Arne!

Tack för ditt svar, det är modellen som heter HZ25  i produktbladet det glömde jag skriva. Den matas med 1-fas alltså vanligt vägguttag. Letar efter märkeffekten man kan ej hitta den, tips på hur jag får fram den?

Nej jag har ej tänkt koppla på elnätet, tanken med detta var ett ”enklare” projekt att göra en liten investering för att få billigare uppvärmning och kylning sommartid.

Japp, fastigheten är ansluten till allmänt elnät(ingen avsikt att koppla på mina solceller där)

Det är ett åretruntbostad på 98kvm enplans kedjehus med nästan platt tak och liten trädgård.

Min tanke med just luftvärmepumpen var att det kändes som ett mindre projekt som inte behövde kosta så mycket pengar, utan som en kul grej samt spara lite pengar i längden(samt tänka lite grönt). Tanken är att inte bo kvar här mer än 10 år, därför vill jag inte göra en större investering i att försörja hela fastigheten då Det inte hinner betala tillbaka samt att det är knapert på kontot efter totalrenovering.

Hoppas jag gett dig en tydligare bild av mitt projekt och tack för ditt intresse! Är givetvis öppen för nya idéer och möjligheter :)

Re: Planer för drift av uppvärmning/kyla

På din värmepump finns en maskinskylt, där märkeffekten anges och vilken spänning den ska ha.
Varför inte titta där?Anta att den vill ha 1-fas 230 Volt och kanske har en märkeffekt på 2 kW.

Vad du då behöver kan vara 8 st solcellspaneler på vardera 270 Wp, och en 1-fas-växelriktare 230V elnätsanluten med ca 2 kW uteffekt. Då får du installerad solcellspanel-effekt 2,16 kWp. Jag tror en sådan liten växelriktare kostar inte många tusenlappar. Växelriktaren måste installeras av en elfirma.
Hela kalaset kostar kanske ca 20 tusen pengar. Frågan är om det lönar sig med en sådan liten anläggning.
På vintern producerar du klart knappt någon ström alls med anläggningen.

Det går även att ha några solcellspaneler och med dem ladda t.ex. ett 12 V batteri (eller 24 Volt) och med hjälp av en omriktare( säg på 1 kW uteffekt) producera 230V från batterispänningen 12 V(eller 24 Volt). Men batterier ska skötas och är dyra specialbatterier. Vanliga bilbatterier brukar inte hålla länge. Hör med en firma som säljer sådana system vad du kan tänkas behöva.

Det finns även så kallade gerilla-anläggningar(balkongkraftverk) som matar in 230 Volt på ditt elnät. Om de är tillåtna i Sverige, vet jag ej. Tydligen är de det i Holland, om de har en max-uteffekt på, jag tror, ca 500 Watt.

Re: Planer för drift av uppvärmning/kyla

tor_fransson
Det mest kostnadseffektiva för dig är att köpa en "vanlig" anläggning, nätansluta den, och erhålla solcellsbidrag. Beroende på hur kraftig anläggning du installerar så kan du driva värmepumpen en större eller mindre del av dagen på din solel, och annars drar värmepumpen sin energi från nätet "som vanligt" utan att du behöver göra något.

Min anläggning på 2,7kWp kostade 26.000kr inkl allt, efter bidrag, och då gjorde jag monteringen på taket själv. Den producerar över 2kW under c:a 3-4 timmar mitt på dagen, om solen skiner, och över 1kW under c:a 8 timmar. Detta under sommarhalvåret. I januari vet jag inte än, men gissar på kanske 500W under en timme mitt på dagen.

Om du vill kunna driva din pump året om[*], utan batterier, utan att vara nätansluten och utan att anläggningen stannar pga att växelriktarens underspänningsskydd slår ifrån t.ex. när ett moln driver framför solen behöver du ha massiv överkapacitet, t.ex. 10kWp solceller för att driva en 2kW värmepump. Det blir dyrt, minst 80.000kr och den överkapacitet du installerar tas inte tillvara.

En nätanslutning blir både enklare (handhavande) och mycket mycket billigare, inte bara i inköp utan också för att du kan sälja all överkapacitet sommartid - du får alla pengarna tillbaka efter 12-15 år, och därefter har du gratis ström i ytterligare 12-15 år.

[*] I januari kommer pumpen bara gå att köra en timme mitt på dagen

Re: Planer för drift av uppvärmning/kyla

Victor
Tack för båda era svar, det var denna information jag var ute efter. Jag skall forska lite mer i det hela och kolla runt med lite firmor vad de har att erbjuda. Tack snälla för eran hjälp

Re: Planer för drift av uppvärmning/kyla

magneten
Att återbetalningstiden blir 10 år är inget att hänga upp sig på då en nätanslutet solcellsanläggning är lönsam redan första året! Brukar ge en avkastningen på 5-10% på det investerade kapitalet
(alltså väldigt lönsamt även om man lånar till hela investeringen!)
Även om du bygger en större ex 10kWp anläggning för 120000kr som du lånar till så kommer du att få mer pengar över varje månad även efter att både ränta och amortering är betalda!

Så mitt råd är att bygga så nära husets elförbrukning som möjligt för bästa ekonomi!