Placering av liggande solceller

Nybörjare

Då var det dags för ett nytt projekt att utöka solcells parken med lite flera celler på förråds taket.
En dum fråga!
Kan man lägga solcellspanelerna så att dom går/sticker över taknocken med ca. 10 cm?
Varför jag frågar är om det skulle funka så får jag plats med 3 rader liggande med 7 panelera per varje rad.
Tillägas är att vädersträcket ifrån där panelerna sticker upp är i nord/ostlig riktning.
Och det är i ganska skyddat läge för vind.

Avstår utan tvekan ifrån besserwisser messerschmitt kommenterar.

Lägger in en bild på taket.
Sätter stort värde för tips/trycks.

// Michael

Re: Placering av liggande solceller

Gunnar
Ja visst går det att montera så. Det finns dock en risk att vinden får tag samt att det blåser in en massa löv under panelerna. En lösning på dessa problem är att montera ett vindskydd av perforerad plåt.

https://www.hornbach.se/shop/KAISERTHAL-Aluminiumplat-200x1000x0-8-mm-perforerad/8829129/artikel-detaljer.html?gclid=EAIaIQobChMIh5yCo97J3gIVEqmaCh3IZwfqEAQYBSABEgJUXfD_BwE

Re: Placering av liggande solceller

Arne
Vore det inte bättre att lägga din fråga under rubriken "frågor och svar" ?
Du beskriver inte ett genomfört projekt. Du kan t.ex. radera din fråga och vänligen lägga den på rätt ställe.

Re: Placering av liggande solceller

BengtK
Finns beskrivit på forumet att det är risk att fåglarna sätter sej högst upp dvs på kanterna av solcellerna. med ty åtföljande fågelskit på solcellerna.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Placering av liggande solceller

Gunnar
Om det blir problem med fåglar som sitter på kanten och skitar ner så kan man sätta upp taggar så att det inte går att sitta där.

https://www.bauhaus.se/fageltaggar-300cm.html?gclid=EAIaIQobChMI6IeAhIjM3gIVjumaCh18aQENEAQYAiABEgLRF_D_BwE

Re: Placering av liggande solceller

Nybörjare
Arne!

Att du tog dig så lång tid att komma med en helt onödig kommentar.
Vill EJ ha dina åsikter/synpunkter.
Detta var precis vad jag skrev om i mitt inlägg att jag klarar mig utan av.
"Avstår utan tvekan ifrån besserwisser messerschmitt kommenterar".

Re: Placering av liggande solceller

Nybörjare
Gunnar!
Stort tack för tips och hjälp.
Då kommer jag att börja att projektera den nya anläggningen med att göra så.

Vänligen

Michael

Re: Placering av liggande solceller

magneten
På vår carport så sitter solcellerna monterade ca 10cm ovanför nocken, har så gott som aldrig sett någon fågel sitta där sedan vi satte upp dom 2013 :) då har vi ändå gott om svalor som bygger bon lite överallt på vår lilla gård och andra fåglar här ute på landet.

Tycker inte att du ska oroa dig!
Kanske kan du i så fall flytta ner panelerna närmare takrännan något? Ty det krävs inte så många cm för att vattnet från den sista panelen skall landa i brännan vid enormt regn. (Vattnet från övriga paneler kommer ju att rinna ner på taket mellan panelraderna.
På garaget tror jag vi har 10-15cm från nedre panelen till takrännan och det har aldrig varit nära att "rinna över" takrännan.

Kommer att bli snyggt med ett välfyllt tak!
Lycka till!

Re: Placering av liggande solceller

Nybörjare
Magneten!

Puuuhhh :-)
Stort tack för hjälp/tips.
Hade precis besök av kompisen som är elektriker som tipsade om att även lägga några paneler på motsatt sida av taket också "syd/ostlig riktning".
Så jag tror att det får bli så.
Så eventuellt så blir det 21+14 "295" paneler som skall börjas att projekteras här under vintern.

Re: Placering av liggande solceller

magneten
Klokt val att fylla bägge takytorna direkt nu när panelerna blivit så billiga! Gillar denna 300w panelerna från Luxor med hela 15 år produktgaranti för ca 1400:-/st

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-luxor-eco-line-m60-lx-300wp-mono.html

Re: Placering av liggande solceller

Nybörjare
Jo tycker det också.
Har fått pris på dessa "Astronergy CHSM6610 BL AstroAtom 295W 60-cells monopanel".
http://www.astronergy-solarmodule.de/files/content/9_0_Download/Update_Download_5BB_180213/ASM6610M_BF_5BB_PENTA_Premium_TD_40mm_ENG_2018_04.pdf
1744:-/st.
Helt klart intr. med dom som du länkade till.
Har ingen erfarenhet att handla solceller utomlands.
Är dom bra att ha med att göra med ?

Re: Placering av liggande solceller

magneten
Jepp de är mycket bra och professionella, har handlat 3 ggr där själv samt ett flertal bekanta som köpt sina anläggningar där, svåra snabbt på mail och tel på bra engelska!
Maila dina förutsättningar och önskemål till dem så får du ett förslag på komplett paket med alla detaljer!
Har alltid haft kontakt med Sven Weber På TST weber@solarladen.de

När man beställer från Sverige får man betala 25% moms enligt skattereglerna så priserna blir lite högre än i webshopen men ändå helt klart prisvärt samt billiga på frakt!

Är inga problem att genomföra en beställning från Tyskland som privatperson, lätt som en plätt :)

Re: Placering av liggande solceller

Mikst
Var noga med och specificera hur du vill bygga anläggningen när du kontaktar TST.

Jag frågade om pris och de ger ett förslag på lägsta kostnaden för installationssystemet. Detta gick dock inte att installera på mitt tak insåg jag efter ett tag samt priset i offerten var 25% på det tyska priset ink tysk moms. Vet ej om Sven gjorde ett misstag när han satte ihop offerten.
Installationssystemet var angivet som pris per modul och inte specat på ingående detaljer.
Fick förslag på Heckert med motivationen att de haft minst problem med dessa moduler.

Eftersom projektet kommer att skjutas framåt lite kommer jag även fråga Rofoto om pris eftersom de verkar inte ligga alltför mycket över TST på modulerna i alla fall.

Så, var noga med att du förstår vad du beställer oavsett leverantör.

Re: Placering av liggande solceller

magneten
Har oxå alltid fått pris/modul för montagematerialet, självklart behöver man lämna alla nödvändiga detaljer om den aktuella takytorna för att få rätt prylar.

I webshopen anges priserna inkl 19% tysk moms, men då de säljer till Sverige måste de numera ta ut svensk moms på 25% (så ca 6%dyrare blir det jämfört med prisena som visas)