Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Richard Andersson
Hej!

I höstas installerade vi ett stort solcellspaket på taket, vilket generellt sett ger mycket mer än vad vi förbrukar om dagarna, på vintern får vi "bara" in 10-20kwh en normal dag. Men under sommaren snittar vi ca 90-100kwh varav vi förbrukar bara 20kwh och då har vi gamla vitvaror i huset, småbarn (tvättmaskin, diskmaskin igång jämnt) samt datorn står också på.

Så vi säljer mycket av vår producerade el för stunden och det är även troligen det mest lönsamma för stunden.

Men jag har hört att det finns ett bra bidrag för att skapa sin egen energilagring hemma, kombinerat med att jag är lite av en tech-nörd, så jag skulle vilja ha en fungerande energilagring hemma som gör det möjligt att helt koppla bort elnätet. Och om det verkligen skulle krisa möjlighet att köra på ett diesel aggregat eller liknande dom få dagar om året energin inte räcker till.

Om vi bortser från just den fosila biten (eventuellt aggregat under vintern), hur kommer jag undan billigast? Är det att köpa ett av Teslas hembatterier eller finns det en mycket billigare och smidigare lösning?

Jag är inte så priskänslig, men vill gärna ha "most bang for the buck" så att säga.

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Johan Fält
This post was updated on .
CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

magneten
Om du köper nattström och säljer tillbaka det på dagen så får du ju skattereduktion på den försäljningen då elmäteren registrerar detta som solelsexport :)

Ang disekgenerator på vintern så kan du ju tänka denna med 100% förnyelsebar HVO (fungerar utmärkt i alla dieselmotorer)

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Johan Fält
Instämmer till fullo, till detta tillkommer även att man kan nyttja tidtariffen till sin fördel eller om dit nätbolag tillämpar effektavgifter så kan du påverka din nätavgift på ett helt annat sätt.

Till att börja med bör man skaffa sig ett elavtal med timdebitering för att kunna nyttja sitt energilager att "trada" med.

Åter till huvudfrågan:
Var noggrann med valet av växelriktare då denna kommer att definiera dina framtida möjligheter att gå off-grid, eller att driva ditt hus med EPS, och med vilken hastighet som batteriet kan laddas och urladdas.
[...]

Hej igen,

I mitt fall har vi en Solar Edge SE17K installerad, jag antar att jag behöver skaffa en alternativ växelriktare eftersom det inte nämns något om hybrid funktion i det datablad jag har. Lite synd eftersom den är helt ny och jag påpekade att jag ville ha möjlighet att i ett senare skede installera batterier.

Möjligheten att sälja el när det är dyrt och köpa/ladda upp när det är billigt har jag tänkt flera gånger och om det skulle vara genomförbart och inte bara en teoretisk grej ja då kommer jag vilja göra detta. Samt då blir även större batterilagring mer intressant.

Grundbehovet är dock att klara elförsörjningen 1-2 dagar när det är som kallast, för det behöver jag ca 20kwh minst (räknar med att få några kwh från panelerna till och från även på vintern).

När jag tittar på dessa  LG chem RESU 10h så skulle det vara möjligt att köpa 4st sådana för under 100.000kr totalt om man räknar med energilagringsbidraget, vilket gör det till en riktigt bra deal förutsatt att man då kan sälja energin när den är dyr.

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Arne
Har inte SolarEdge batterilagringssystem?, jag tror det.

Stor-Edge eller vad de kallar det. Du får titta på det.

Jag tror det tveksamt att man kan tjäna på att köpa ström när den är billig och sälja den när ström är dyr.
Du har förluster vid batteriladdningen och vid uttaget från batteriet. Men jag vet inte hur stora de förlusterna är. Du kanske redan har undersökt det och kan berätta hur stora de är?

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Johan Fält
Hej.
Då har vi identiska system, jag sitter också fast med en SE17K.
Solaredges produkt Storedge är inte kompatibel med 3-fas växeriktare  och därmed är våra SE17K, värdelösa ur energilager synpunkt.

När det gäller stödsumman för energilager så bör du inte överstiga 83500 SEK, summor utöver detta får du betala till 100%.

Arne: Verkningsgraden för en full cykel AC-DC-AC är 92% för Solax X3 hybrid, dvs tillräckligt bra för att jag vill köpa/sälja.

[...]

Calder
Sitter också med ett nyss drifttaget SolarEdge-system, SE17K och 13.2kW.
Jag är också sugen på batterilagring. Inte för att gå off-grid (lerstenshus med eluppvärmning), men väl för att man är nyfiken på tekniken.

I mitt fall känns Teslas batteri vettigt. Protokollet för att ställa in laddning/urladdning via webbgränssnittet har andra fått rätt på - så inga större problem att styra det med hemautomation.
Att det utseendemässigt är riktigt snyggt är definitivt inte fel!
Kostnad per kWh går nog inte att slå heller...
Tyvärr bara enfas just nu, och DC-batteriet ska bara säljas i USA.
MEN... Det finns en hel del kommentarer på olika Tesla-forum, att en trefasvariant är på gång. Både Europa och Australien vill hellre köra trefas. Enligt kommentarerna kommer informationen från Tesla själva - men det får räknas som rykten än.

När jag köpte mitt SolarEdge-system, fick jag höra från en av deras representanter att en lösning för deras trefasare är på gång. Anledningen till att StorEdge i sin nuvarande form inte funkar är för att batterispänningen är gjord för enfasaren. För trefas krävs en spänning på ~750 volt - troligtvis blir det någon form av DC/DC-omvandlare i StorEdge-interfacet så man slipper tillverka nya batterier, om jag får gissa.
Sen är LG Chem's batterier lite fulare och dyrare per kWh - men det lockar lite att få in allt i en lösning.
Än så länge känns det lite svårare att styra exakt upp och urladdning, eftersom man bara kan ändra scheman via deras portal. Hade hellre haft hemautomationen till att styra det med hjälp av spotpriset...

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Arne
Johan Fält,

92 % verkninggrad kanske endast är för själva växelriktararen för AC-DC, och för DC-AC omvandlingen och kanske under allra gynsammaste förhållandena. Kanske i praktiken omöjligt att köra så? De är väl försäljare och redovisar siffror som försäljare gör, de måste ju sälja. Får du skriftlig garanti på den verkningsgraden och pengarna tillbaka om de inte uppnår den? Du har även förluster för själva batteriet, vid laddning och urladdning. Dessutom slits batteriet, och måste förnyas efter en viss tid.

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Calder
Idag är det väl gränsfall till att det hade gått att gå plus...

Jag räknade på ett Tesla Powerwall 2, för 32000kr efter bidrag. Effektivitet AC-DC-AC på 89%. Garanterat antal cykler om man laddar från nätet under natten är 3150st eller 37800kWh (obegränsat om man bara laddar från sina solceller). Detta ger en kostnad för batteriet på 85 öre/kWh.

Inatt kunde man ladda från nätet (elområde 4) för 32 öre + överföring, skatt o moms = ~116 öre/kWh.
Säljer man just nu får man 86 öre + nätnytta, vattenfalls tillägg, skattereduktion, elcertifikat = ~206 öre/kWh.
Dra av kostnaden för batteriet (85 öre), så gör man ju faktiskt en vinst på 5 öre...

Slutsatsen är väl att man kanske inte ska investera just för att köpa på natt och sälja under dag, men det finns ju andra anledningar. Har man större huvudsäkring kan man spara en del på att använda batteriet till att kapa effekttopparna.

Eller så köper man ett bara för att man vill, det kommer jag att göra!

Edit: Jag har faktiskt inte räknat med att jag är momsbefriad. Lägger Vattenfall på moms på spot och ersättning?

Re: Passande Energilagring till vår 14,58KW solcellsanläggning?

Johan Fält
Tack för förklaringen kring DC spänningarnas inverkan på SolarEdge systemen!

Vill beskriva två andra intäktsposter till dina eminenta beräkningar.
Den första gäller de 105 dagar om året då Vattenfall eldistribution har högtariff.
Genom att trycka tillbaka 10 kWh om dagen i 105 dagar med en amplitud på 51,5 öre/kWh, dividerat med 365 dagar ger 14,8 öre/kWh till din kalkyl.

Den andra potentiella intäktsposten är om du tack vare batteriet kan utöka din anläggning upp till 25A, men ändå ligga kvar på 20A abonnemang. Avgiftsskillnaden är drygt 1500 kr/år.
Om man räknar lågt, dvs att det ger 3500 tillkommande kilowattimmar blir det 43 öre/kWh + försäljning av dessa 3500 kWh att lägga till kalkylen.
Givet att man utöka sin SE 17K med fler paneler och optimerare till en låg marginalkostnad.

En tredje aspekt som är något svårare att räkna på men som ändå finns är: perioden nov-mars är varje överskotts kWh som du kan fånga i batteriet istället för att leverera in värd ca 45 öre extra utöver redan nämnda (tidstariff-nätnytta).