Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

awillfor
Hej,

I slutet av oktober började mina paneler skugga varandra. Tycker skuggningen har oväntat stor inverkan på produktionen

Januari sol
Januari skuggning

Då solen gått så pass västerut att skuggningen upphör så blir det ett rejält lyft i produktion, trots att solen kommer ca 80 grader från sidan

Produktion 27.1.2019

Anlläggning:
Läge: Vasa, Finland
Rakt syd, 45 graders lutning
3x6st 285W paneler
Inverter: Fronius Symo 6.0-3-M

Ska försöka höja bakersta raden 20-30cm nu i veckan, men jag får vänta med att sänka den främsta raden till våren då marken tinat..

Då kommer endast dom 6 mittersta panelarna att vara partiellt skuggade.

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

Björne
Noterade samma sak med en mindre än 10 cm bred snösträng kvar på nedre kortsidan. På stående paneler fungerar inte förbikopplingsdioderna när hela kortsidan är täckt/skuggad. En liggande panel påverkas inte på samma sätt då den kopplar förbi den lägsta delen och producerar fullt på de övre 2/3 av panelen.

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

Hade som sagt sett betydligt bättre ut för dig om du istället haft liggande paneler i ditt montage. Nu påverkas hela panelen negativt av din skuggning och med liggande paneler hade bara 1/3 påverkats negativt.

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

awillfor
Så är det, men ställningarna är byggda för 6st stående paneler.

Jag flyttade opp bakersta raden 20cm i onsdags. Väntar nu med spänning på hur pass det inverkade på produktion.

Ska flytta ner första raden 20cm bara det tinar lite. Eventuellt kan jag genast flytta ner 4 / 6 paneler
Dom 2 längst västerut måste jag vänta med tills marken tinat.

Här är översta raden inte flyttad ennu..

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

solis
Björne wrote
På stående paneler fungerar inte förbikopplingsdioderna när hela kortsidan är täckt/skuggad.
Det där förstår jag inte. Om en kortsida är skuggad (oavsett orientering) så producerar inte panelen någon ström. Då träder panelens bypass-dioder i funktion och tillåter strömmen att passera genom panelen och övriga paneler som inte är skuggade tillåts producera.

Naturligtvis är jag med på resonemanget att en panel som är delvis skuggad längs långsidan fortfarande kan producera normalt på 2/3 av panelen.

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

Björne

solis wrote
Björne wrote
[...]

Luddigt uttryckt av mig kanske. Vad jag menar är att dioderna inte gör någon skillnad utan det blir de sämst belysta cellerna som sätter gränsen för hur mycket ström som kan flyta i kretsen. Det är iaf min erfarenhet av hur mina paneler fungerar, där 60 celler är kopplade i tre zoner som var och en kan kopplas förbi. Optimalt hade ju varit dioder för var och en av cellerna, men det vet jag inte om det ens finns.

[...]

Jag har någonting konstigt med mina paneler för dom ser ut att ha tre fält uppifrån och ner, så om jag har snö på nedre tredjedelen så ger dom ca 2/3 av sin kapacitet. Jag vet att dom inte ska göra det, men det bryr dom sig inte om  Eller finns det olika modeller för stående och liggande montage?

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

awillfor
Flyttade ner 4/6 paneler på den nedersta ställningen igår.

Nu tror jag solen hinner stiga så pass högt före dom 2 sista hinner kasta skugga på nästa rad att det inte är något problem längre.

Dom 2 sista blir flyttade då marken tinat.

Synns väldgt bra i produktion att skuggningen är borta.

Re: Partiell skuggning, stor inverkan på produktion

Arne
awilford,

snö reflekterar solljus väldigt bra. Albedo-värde används för att definera hur bra en yta reflekterar solljus.
Det är därför man brungrillas på februarilovet trots den svaga solen.

A=Albedo-värde, dimlös
gräs=0,25
barmark=0,17
betong=0,30