Pappas solföljare

C4rlsson
Min pappa gick bort mitt i sitt projekt med att bygga en solföljare, nu skulle jag vilja fullföra hans dröm.

Bygget är klart så pass att man får manöverera den själv efter solen.

Jag är inte spec insatt i hur hela anläggningen fungerar men av vad jag kan se så bygger det på ett hydraliskt 12v system.

Nu till frågan, hur får jag den automatiserad ? Samt även sätta in en skyddsåtgärd att när det blåser för mycket så ställer den sig horisontellt?

Re: Pappas solföljare

Först vill jag beklaga din fars alltför tidiga bortgång som tydligen var en stor solfantast som klarade av att utvecka en sådan avancerad solföljare.

Jag har ingen erfarenhet av styrda solcellsanläggningar, men.

Det verkar som om solföljaren kan vridas i två axlar. Den kan alltså under hela året vridas så att den pekar mot solen.

När det gäller styrning av en solföljare så finns väl 2 tekniker(kanske fler), nämligen:
1. En ljussensor känner i från vilken riktning den största globalstrålningen kommer ifrån, och talar om detta för styrningen, som vrider solföljaren ditåt.

2. Styrningen följer en tabell som har kordinaterna(solhöjd och solens azimut) för solens läge på himlavalvet. Solföljaren styr då efter den. Sådana tabeller finns nog att hitta på internet, gissar jag.

Det kan vara en fördel att styra enligt en tabell, som vet var solen befinner sig. När det är molnigt kan det nämligen vara svårt för ljussensorn att finna starkaste stålningen. Även om det är molning är det känt var solen gömmer sig bakom molnen, nämligen soltabellen.

Tabellen är alltså en tabell, där vid varje tidpunkt på året, solhöjden och solens azimut finns.
Det behöver inte vara så många tidpunkter per dag, kanske 1 gång per timma, dvs varje timma får solföljaren ny position.

Istället för en tabell kan man räkna ut var solen befinner sig.

Se kunskapsbanken i detta forum:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Berakning-solposition-p-himlavalvet-tp5008552.html
Där du får ekvationen för att beräkna var solen befinner sig vid varje tidpunkt på året.

Du behöver också en lägesgivare, som talar om vilket läge solföljaren har. Kanske 2 st, en för varje axel.

Kanske finns färdiga styrsystem för solföljare. Det kan bli oerhört mycket jobb om man själv skall uppfinna allt igen. Som det verkar nu kan du manuellt med trycknappar köra solföljaren åt höger, åt vänster, neråt och uppåt.

Sedan behöver du en vindhastighetsmätare, som vid en viss vindhastighet säger till när solföljaren skall ställa sig horisontellt.

Jag vet inte om ovanstående är till någon hjälp?

SV: Re: Pappas solföljare

C4rlsson
Då får ja börja med att tacka så mycket!

Då känns det som tabell vore det bästa att gå efter. Då anläggning är i den storleken den är. Frågan blir då hur man får automatiseringen samt givare för å hålla koll på x å y axeln. Eftersom allt är hemmagjort så blir väl utfodringarna att hitta passande givare och styrsystem
Mvh Calle

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

[...]

2. Styrningen följer en tabell som har kordinaterna(solhöjd och solens azimut) för solen läge på himlavalvet. Solföljaren styr då efter den. Sådana tabeller finns nog att hitta på internet, gissar jag.

[...]

Det behöver inte så många tidpunkter per dag, kanske 1 gång per timma, dvs varje timma får solföljaren ny position. Istället för en tabell kan man räkna ut var solen befinner sig. Se

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Pappas-solfoljare-tp5011460p5011461.html
To unsubscribe from Pappas solföljare, click here.

Re: Pappas solföljare

Firmor som säljer solföljare kanske har givare och styrning, som reservdelar?
Kanske skall du börja där?

ABB verkar ha styrenhet, se:
http://www.abb.com/industries/se/9AAC167496.aspx

eller firma som säljer solförljare
https://www.yorviksolar.se/markmonterade.html

en som byggt en egen solföljare:
http://www.ekinus.se/PV/VavstuganPV.html

Det är en person här på forumet som byggt en solföljare. Se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solfoljarbygge-tp5009003.html

Re: Pappas solföljare

C4rlsson
Oerhört tacksam för er omtanke å svar.

Det låter som om tabell vore det enklaste att gå efter. Spec med tanke på anläggningens storlek. Givare för X och Y axeln samt dess montering kommer bli en utfodring då allt är hemmabyggt.
Samt även ett system som ställer den horisontellt vid förstora vindar.
Ska försöka kolla på nån hemsida om ja kan få fram reservdelar som kanske kan användas.

Mvh Calle

Re: Pappas solföljare

Ja beklagar din pappas bortgång. Vilket projekt! Imponerande.

Kan detta vara något att spinna vidare med?

Denna styrning är tänkt till elmotorer med utväxling, men man kanske skulle kunna använda styrningen på något sätt? Styra magnetventilerna? Men positionen kanske måste loggas?

http://www.aliexpress.com/item/DC-power-solar-controller-for-Dual-Axis-Solar-Tracker-Tracking-system-Linear-actuator/32255394752.html?spm=2114.01010208.3.152.6YIv5T&ws_ab_test=searchweb201556_0,searchweb201602_2_10057_10065_10056_10055_10054_10069_10059_10058_10017_10070_10060_10061_10052_10062_10053_10050_10051,searchweb201603_1&btsid=adf3952e-3975-439c-b827-a4e685efb730

Ja alternativet är att kolla med en svensk leverantör. Vet att Sol-eye har solföljare som dom själva använder.

http://www.sol-eye.com/

/Janne