Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

martenwitt
Mina planerade paneler ska sättas på ett i princip platt garagetak. Bollar med mig själv att få till en underkonstruktion med ca 35 graders lutning. Men tvekar med tanke på att de då skulle synas från gatan och dels att jag bor precis på kusten och det kan blåsa ordentligt här på höstarna. De skulle sitta i rakt sydlig riktning i vinkel vilket skulle göra dem till fantastiska segel...)
Fastsättningen skulle bli mycket enklare om de bara ligger rakt på taket och väldigt mycket stabilare. Några tryckta reglar som skruvas ned i takstolarna och sedan låsning.

Så vad tros, liggande paneler i rakt söderläge ingen skuggning med kanske 8-10 graders lutning mot solen. Kommer de producera mycket sämre eller bara liite sämre?
Liite sämre kan jag leva med, då jag istället kan sova gott på natten under höststormarna.

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

nelos
Horisontell montering ger ungefär 100/112 = 89% av en mer optimal montering mot söder enligt denna modell:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Energikalkylator-for-solceller-td5001222.html

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

martenwitt
Tack, den där var riktigt bra! Ska pilla med lite värden i den. Och där lärde man sig något nytt, azimut och vinkel mot solen har inget med varandra att göra haha och jag som seglar "skäms"

SV: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

Ofta krävs det bygglov om panelerna inte följer taket. Kolla med din kommun. Det kan bli mer lönsamt att ha med taklutningen än att fixa till en annan och betala för mer avancerad ställning och bygglov.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- martenwitt [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Paneler-p-platt-tak-Azimut-0-hur-mycket-samre-tp5008204.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

Hej martenwitt,

1. När det gäller azimut måste man veta hur de menar med sin azimut. Det finns tyvärr flera
olika definitioner.
En är att azimut= 0 grader är att den horisontala platta riktas mot norr, och att azimuten
ökar medurs. Dvs azimut= 90 grader är Ost.

2. En annan azimutdefinition kan vara att azimut= 0 grader är att den horisontala platta
riktas mot Söder, och om ökande azimut medurs då är azimut=90 grader mot Väst.

Sedan är det frågan om i vilket väderstreck plattan(taket) "tittat", då plattan vinklas upp.
Vid definition 1. ovan, vid azimut= 0 grader, och om taket vinklas upp från horisontalplanet,
säg 30 grader, så tittar taket precis mot söder. (alltså inte mot norr, som man kanske först
skulle tro.)

Det är alltså litet lurigt. Men om i programmen ingen definition anges på azimut, så kan man
prova sig fram. Ett tak, med säg uppvinkling ca 30 grader,  som tittar mot precis söder,
ger högst antal kWh per år, jämfört om det tittar i andra väderstreck. Är avvikelsen från
exakt mot söder mindre än ca 10 grader, så märks ingen skillnad i producerade kWh per år.

Re: SV: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

martenwitt
Hmm, ska kolla med kommunen hur mycket de får sticka upp. I detta fallet kommer det handla om några decimeter då papptaket är lite försänkt med vindskivor modell "70tals plåtlåda". Tror inte det är något problem men tack för inputen.

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

En nackdel med paneler som inte har någon lutning är att det inte blir någon "självrengöring" av regnet, det samlas en del smuts på ytor som  ligger vågrät.

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

magneten
10.graders lutning är tillräckligt för att panelerna skall hålla sig tillräckligt rena,  har själv ca 8 grader endast och har inte behövt rengöra panelerna under de två åren de suttit uppe.

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

Så här smutsiga är mina paneler efter 3 års utesittande taklutning 23grd. Har tvättat bort smutsen till höger i bild så skillnaden syns markant. Omgivande miljöer som vägar med mycket trafik och öppna fält från lantbruk mm. påverkar nog nedsmutsningen en del. Smutsen påminner om när man inte tvättat bilen på länge. Har i dag tvättat av panelerna så gott det går, skulle vara intressant att veta hur många % som produktionen påverkas.

Re: Paneler på platt tak Azimut 0 hur mycket sämre?

callec
Jag läste för något år sedan om en Tysk undersökning hur smuts på panelerna påverkar produktionen.
Resultatet var bara någon enstaka procents förlust, näst intill försumbart.