PVOutput push service på fronius Symo

solis
This post was updated on .
Hallå där!

Jag tycker det är lite luddigt formulerat hur man ska konfigurera sin Fronius Symo (inklusive Smart Meter) för PVOutput.

hjälpsidan sår att läsa att:

PVOutput wrote
Recommended Configuration

The following push configurations provides the best results for inverter and meter data -

Inverter Push (SolarAPI v1 - CurrentData - Inverter)
Meter Push (SolarAPI v1 - CurrentData - Meter)
Log Data Push (SolarAPI v1 - Logdata - Data)
Är det en rekommendation att lägga upp 3 st pushkonfigurationer eller ska man bara välja en enda?

I hjälpen beskrivs utförligt hur man definierar en Fronius Inverter push respektive en Fronius Meter Push. Båda exemplen används samma namn som förslag "Fronius Push to PVOutput". Eftersom de använder samma namn (man kan inte definiera två pushkonfigurationer med identiska namn) så antyder det att man bara ska välja en enda av dom. Är jag lite trög idag tro?

Någon som har konfigurerat PVOutput för fronius Symo med Smart meter på bästa sätt och som vet hur det blir bäst?

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
This post was updated on .
Alla 3 push tjänsterna skall aktiveras. Åtminstone de två första. Den sista kräver att man gör regelbundna pengadonationer.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

TommyE
Snyggt, ska prova. Jag har gått via ett skript på en raspberry pi - men den har havererat i vintras, så jag har tappat bort PVoutput

Re: PVOutput push service på fronius Symo

Fungerade hur bra som helst och jag som strulat med div olika php skript för att få ut värdena när det var så här lätt :)

tack

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
This post was updated on .
TommyE wrote
Fungerade hur bra som helst och jag som strulat med div olika php skript för att få ut värdena när det var så här lätt :)

tack
Det var roligt att höra.

Jag hittade dessutom följande artikel som jag tycker beskriver förfarandet bättre än PVOutputs egna hjälp. https://www.cravingtech.com/how-to-setup-pvoutput-with-your-new-fronius-inverter-smart-meter-solar-system.html

Provar även att hänga på de parametrar som föreslås för Inverter respektive Meter push. Någon Log Data Push har jag inte aktiverat eftersom jag inte donerat något till PVOutput ännu.

EDIT: Jag har idag tagit bort de extraparametrar som föreslås i artikeln (alla utom Voltage) då det fick till effekt att värdena i "Power Used" ofta blev 0.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

Jag la in de växlarna också, få se om det blir någon skillnad. Jag har betalt till PVOutPut (kostade 104kr idag), så jag kör hela paketet  Men jag skulle vilja ha DC volt istället för AC volt, AC är ju nästan alltid 230V, så den känns onödig.

Edit

Någonting hända med förbrukningen iaf.

//Edit

Edit 2
Hmmm....

Den har korrigerat siffran vid 19:45, men tog igen det nu istället... och la på lite :)

Har letat runt i dokumentationen för APIerna och DC volt finns inte i dom, så det går inte att skicka dom med push servicen - surt.
//Edit2

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
Nu när du gjort en pengadonation så kan du ju köra alla 3 push-tjänsterna och den sista ska "fixa till" små avvikelser som kan annars kan förekomma.

Jag är inte helt säker på vad extraflaggorna som föreslås i artikeln ska åstadkomma men när jag la in dom så fick jag in flera poster med 0W i kolumnen "Power Used". Därför tog jag faktisk bort extraflaggorna som föreslogs i artikeln (alla utom AC Voltage som fungerar bra)

Jag ska köra systemet några dagar så att jag kan sätta mig in i vad alla värden betyder. Känner du att du har någon nytta av "PVOutputs bonus features" som du nu har tillgång till?

Re: PVOutput push service på fronius Symo

Perwis
Bara nyfiken:
Vad är värdet med PVOutput? Fronius har ju egna appar, webbsidor och loggning?

Jag är dessutom lite ovillig att lägga ut min konsumtionskurva på nätet då det blir uppenbart om vi är hemma eller inte.

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
Perwis wrote
[...]

En högst relevant fråga. Själv så har jag just startat upp min anläggning och jag kommer med tiden att kunna jämföra PVOutput med Fronius Solarweb. Idag känns allt så nytt och jag har inte riktigt hunnit bilda mig en uppfattning om vad jag vill ha ut av informationen.

Därför överlåter jag med varm hand övriga att svara på din fråga.

Utan att veta så mycket och med vad jag  kunnat se hittills så verkar PVOutput vara bra om man vill dela och jämföra produktionsdata med andra. Många här på forumet verkar ha PVOutput, därav tyckte jag det var värt att prova.

Sen kan det ju vara svårt att jämföra med andra anläggningar egentligen... (typ vem har högst kW/kWp)

I mitt fall har jag ju 17,385 kWp paneler kopplade till en 15 kW växelriktare. Överdimensioneringen av paneler kommer väl till pass eftersom jag har höjt hela min produktionskurva men naturligtvis får jag effekten klippt när solen står som högst. En annan faktor är att jag har bara 16A huvudsäkringar och därmed bara kan mata ut max 11 kW till gridden (Med dynamisk effektbegränsning kan jag trots allt utnyttja hela växelriktarens kapacitet på 15 kW för jag har ju en intern förbrukning också). Visst är man sugen på att säkra upp till 20A på inkommande för att kunna mata ut mer till gridden men jag behöver faktiskt inte göra det. Jag kommer ändå att få en överproduktion på mina 16A huvudsäkringar. Därför behåller jag dessa säkringar, stryper min produktion tills den dag någon vill betala mig för överproduktion (dvs att jag säljer mer el än jag köper).

EDIT: Ang PVOutput och publicering av känslig förbrukningsdata så tror jag inte att det är något som visas "by default". Sen är det nog inte heller alltid helt lätt att koppla ihop någons PVOutput-konto med en fysisk adress. Det beror väl lite på vad man har döpt sin anläggning till.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

Perwis wrote
Bara nyfiken:
Vad är värdet med PVOutput? Fronius har ju egna appar, webbsidor och loggning?
I mitt tycke, eg ingen alls. Förutom det som solis är inne på, det är ett ställe att jämföra sin produktion på. Jag är med i "lagen" Norden och Fronius. Det är grymt skoj att gå in i dom, de dagar produktionen varit hög.
Går jag in på ex Fronius, väljer ett datum då min anläggning gått bra. Ex den 15e
Klicka på kolumnen Efficiency (så sorterar den efter den kolumnen), så ligger vi 5a av alla de system som är med i det "laget". Om det är relevant eller inte, spelar inte så stor roll - det är kul att se att vi iaf ibland kan mäta oss med "världen"  I Norden laget, ligger vi 1a den dagen.

Om det är värt de extra funktionerna? Nej eg inte det heller, men jag tycker att kostnaden är så låg, så jag kan hjälpa till att sponsra driften av sidan.

Att hitta mitt system i världen via PVOutput är nog inte så lätt, så jag är inte spec orolig, men ändå har jag stängt av så att allmänheten inte kan se förbrukningen.
Kurvan ser ut så här när jag inte är inloggad.

Det är lättare att se förbrukningen om du går in via min Solarweb :-)

Re: PVOutput push service på fronius Symo

Sjöhorvan
Jag loggar lokalt men det är kanske mest p.g.a att det verkade struligt, samtidigt så finns det en annan infallsvinkel:)

"I takt med att vi blir allt mer uppkopplade med streamingtjänster, automatisering, kameraövervakning och 5G runt hörnet så står hanteringen och lagringen av data för en allt större andel av de globala utsläppen. Merparten av den el som molntjänsterna sammantaget kräver kommer fortfarande från fossila bränslen. Och det finns bedömare som menar att datalagring till följd av utvecklingen inom informations- och kommunikationsteknologin kan komma att vara en större utsläppskälla än flyget om några år."
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
Jag tror inte man behöver tänka så mycket på den saken för storleken av din solcellsanläggning logg blir inte så stor. Det är en annan sak om det hade varit videoupptagningar.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
Jag har tagit bort min loggning till pvoutput för jag tycker fronius solarweb har allt jag kan önska.

Det enda är att jag inte kan dela med mig av anläggningens produktionsdata och jämföra med andras anläggningar på samma sätt. Men å andra sidan så är det inte lätt att jämföra sin anläggning med någon annans när man som jag strypt Max export till 11 kW. (Pga 16A huvudsäkringar).  Har ju 17 kWp paneler och 15 kW inverter. Ska jag då jämföra min anläggning med andra 11 kWp anläggningar? Det blir ju inte rättvist då jag exporterar 11 kW för det mesta. Hur som helst så är jag helnöjd med Fronius loggning efter att jag fixat premiumkonto.

Tjo!

Re: PVOutput push service på fronius Symo

TommyE
Sitter faktiskt och funderar i de banorna jag med. Det finns eg bara en orsak att ha kvar pvoutput och det är för att ha som backup när solarweb går ner, vilket händer lite då och då.
Men å andra sidan, så borde jag klara mig någon dag utan att se vad som händer, det händer ju i allafall :)

[...]

Ja det hände mig i förrgår men datan kommer tillbaka efter några timmar.

Nu kommer ett efterlängtat regn här. Det har inte regnat på många veckor. Mina paneler är gula, fulla av pollen och behöver sköljas av så det tackar vi för.  Ser att jag har en viss produktion trots att det är mulet och regnar. Täcker mitt lilla energibehov för stunden.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

Perwis
Jag fick en väldigt konstig kurva igår. Har ni varit med om liknande? Något fel jag behöver oroar mig för tror ni?

40DB9A78-39C0-4A34-9905-A0C76E28E2FC.png
[...]

Det ser skumt ut. Du har inte Log Data Push aktiverat, eller hur?

Re: PVOutput push service på fronius Symo

TommyE
Idag är det skoj att ha PVOutput :)

Ingen uppdatering från 9 på morgon och nu är klockan strax 8 på kvällen

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
This post was updated on .
TommyE wrote
Idag är det skoj att ha PVOutput :)
Hmmm... Ja samma problem här. Trodde det var min graf du lagt ut först vid en snabb titt.

Det verkar som om de har återkommande problem. Skickar en felanmälan.

Skicka in en felanmälan även du till pv-support@fronius.com Glöm inte skicka med ditt Data source ID och Inverter Number som du hittar  under fliken "COMPONENTS" på din SolarWeb sida.

Re: PVOutput push service på fronius Symo

solis
TommyE wrote
Idag är det skoj att ha PVOutput :)
Precis nu har det fixat till sig igen.

Skum dag solmässigt. Började med snö. Vi som inte sett snö på hela vintern i stort sett.
Fick åtminstone ihop 94 kWh

12