P405 och SolarEdge SE7K

Henke
Jag har ju en anläggning som är drift och igång. Börjar fundera på hur det egentligen ligger till med P405 och SolarEdge SE7K.

När man använder P405 och gör en konfiguration i SolarEdge Site Designer 2 - så är minsta stränglängd med optimizer 13 st. Sedan har jag läst i en annan tråd att Invertern behöver 850V för att starta upp.
När jag räknar 13 x 75 = 975V - så är detta 125V över vad som är startspänningen i systemet.

Nu har jag minsta antaler optimerare alltså 13 st i en sträng. Men om jag räknar
850/75=11.33 så borde minsta stränglängd vara 12? Men i databladet står det också minsta antalet optimerare 13? Står det fel i databladet eller är det bara för att SE ska vara på den säkra sidan.
P405 kopplas är designade för tunnfilmspaneler och dessa paneler har ju en mycket högre spänning än vad mono och polykristallina paneler har. Så därav att det räcker med fåtalet optimerare.

Vad tror ni?
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: P405 och SolarEdge SE7K

På sidan 66 under teknisk specifikation i "SolarEdge Wechselrichterinstallationsanleitung" står att märk-ingångsspänningen till växelriktare SE4K till 17k är just 750 Volt (och max. 950 V).

Vad är det för 75 Volt, som du räknar med?
Är det möjligen märkspänningen för en av dina solcellsmoduler?

Du måste tänka på att en solcellsmodul väldigt kort tid ger sin märkspänning.
Den mesta tiden är alltså modulernas spänning betydligt lägre än deras märkspänning(vid 1000 W/m2).
Det är nämligen sällan du får hela 1000 W/m2 bestrålning på dina solcellsmoduler.

Enligt databladet för effektoptimerare, så anges att P405(för tunnfilmsmoduler):
Ingående till effektoptimere P405 (dvs ut från modulerna):

- MPPT-området 12,5 till 105 Volt
- max. spänning 125 V.
- max. ström 10,1 A.

Utgående från effektoptimerare P405:
- maximalt spänning 85 V.
- max ström 15 A.

Det står nog korrekt i databladet vad gäller minimum antal effektoptimerare P405, nämligen 13 st.
Jag skulle gissa att SolarEdge har tagit till litet marginal när de anger min. antal effektoptimerare i en sträng. De vill nog försäkra sig om att då med 13 st, att det verkligen räcker till för att ge startspänning till växelriktaren, även om det är litet ogynsamma förhållanden.

SV: Re: P405 och SolarEdge SE7K

En optimizer skickar ut minst 5V högst 60. Det finns några varianter som leverera ännu högre också. Invertern får av dem alltid 750V. Det är reglerat så för optimal omvandling till 3fas. Dock i uppstarten så kan spänningen stiga då många av optimizers startar och börjar leverera effekt. Har sett själv 890V.
Detta är inget i normalfallet inget att bry sig om men...
Om man får tex snö på flera av sina paneler så kommer inte heller de optimizers att starta.
Alltså ett system med 18 paneler där 6 är snötäckta så kommer hela systemet att stanna eftersom det krävs minst 13 stycken! Har man kraftig skuggning så kan det bli effektreduktion istället.

Alla optimizers i en string levererar samma ström.
Är då effekten på dem olika så kommer spänningen att skilja. Har man 15 paneler i 3 rader och nedersta är skuggad och levererar bara 10% av max så kommer blir det 10*60V och 5*6V på de belysta resp skuggade. Detta kommer inte fungera utan strömmen regleras ner så att den totala spänningen blir 750V. 150V över de skuggade måste det minst vara dvs 30V var. Och sedan 60 på de andra. Då kan de bara leverera dubbelt så mycket som de skuggade. Dvs 20%. Skuggningen som igentligen bara tog 30% degraderade hela systemet med >80%.

Slutsats är att man måste ha lite marginal och inte välja minsta antalet och ha mycket skuggning.
Skulle man haft en vanlig inverter så hade den startat men inte levererat så mycket. Dock mer än noll!

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Jag har för mig att jag sett att
SolarEdge-växelriktaren behöver en spänning på 750 till 950 Volt.
(inte minum 850 Volt)

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/P405-och-SolarEdge-SE7K-tp5011141p5011142.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Re: P405 och SolarEdge SE7K

Henke
Ok!
Tack för era svar.

Känner mig ändå frågande. Jag har ju på alla optimerare parallellkopplat - så jag får nog lära mig under egna erfarenheter när anläggningen börjar loggas via SE-portalen.