Överspänningsskydd

Morby
Jag håller på och försöker komplettera samlingen med alla prylar jag kommer att behöva för att meka upp ett komplett solelinstallation. Det jag nu letar efter är överspänningsskydd i mitt kommande system.

Frågan är var jag kan köpa dessa skydd att montera på dinskenan i normcentralen/centralerna.
De priser jag har sett är hiskiliga, 800-1000 kr /stycket. Jag behöver ju egentligen 5 stycken, 3 på
AC-sidan, en på varje fas och 2 på DC-sidan. En för plus och en for minus kabeln.

Ska man följa rekommendationerna och vara på säkra sidan ska man installera skydd på både DC-sidan och AC-sidan.

Är det någon som kan tipsa om nåt bra och prisöverkomligt ställe att handla på?

/Lars

Re: Överspänningsskydd

nelos
Inte för att jag har några större kunskaper om överspänningsskydd, men jag gör ett försök iallafall,
kan detta vara av intresse?

http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1887

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=124750&category_id=1889
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=124748&category_id=1889

Re: Överspänningsskydd

Du bör först ta och fundera på vad det är du vill skydda och vad du vill skydda det emot.

Att sätta upp en stor “antenn” på taket som kan fånga upp en massa spänning/ström ifrån blixt nedslag är ganska dumt. Att dessutom leda ner detta in i ett hus där det finns en massa känslig elektronik.. totalt korkat, eller hur. Att då koppla in DC skydd som skyddar Invertern är då en ganska vettig sak.

Nästa steg är att skydda inkommande AC för samma sak. Har du redan det hemma grattis. Nästa ingen i Sverige som har strömmen kommande genom en markledning har AC skydd. Däremot så börjar många ha små lokala skydd på tex datorer.

I det sista steget så är det en direkt träff av blixt man kanske skall skydda sig emot. Då krävs det åskledare på taket, en stor jordplatta eller spett och gärna en nedgrävd ledning runt hela byggnaden. Nu blev det dyrt.

Sedan så vill man ju göra det enkelt för oss installatörer.

I min installation så har jag invertern på vinden. Sedan 10m kabel ner till en elcentral i huset. Huvud centralen sitter sedan i garaget med en markkabel emellan. Jag köpte en färdig box Hensel PV_GAK Mi PV1122 den tar in 2st parallella strängar (jag har två strängar) och skyddar dem med 1000V.
Jag köpte dock fel. Jag borde ha köpt den med larm utgång. Nu måste jag upp på vinden för att kolla att skydden inte har gått sönder. Denna låda har MC4 kontakter så den är bara att skruva upp och koppla in. Har plats för en riktigt grov jordkabel. Jag kopplade in en 16mm2 ner till elcentralen.

Denna låda köpte jag ifrån tyskland. 405 Euro. med frakt. Men den är som sagt dubbel. Köpte ifrån alles-mit-stecker.de

Den finns i en massa varianter med leta efter den som passar din installation.

I mitt fall så blir AC sidan krångligare för jag borde placera den lådan vid garaget och där finns det ingen plats.

Om du söker på åskskydd så finns den en firma i sverige så verkar veta vad de gör och de säljer kompletta system för ditt hus. Jag tror att det bästa är att kontakta din elektriker och be om råd vad det gäller AC-sidan.

I solanläggningarnas land, tyskland finns två skolor. Man har inget skydd och tycker det är bra eller så går man all in och har ett komplett åskskydd som kostar multum. Ingen halvmessyr.

Det brukar också pratas om att man skall jorda panelerna till ramen. Jag fick med kablar för detta när jag köpte min anläggning. Men blev rekommenderad att inte installera dem. “Då kopplas alla störningar direkt in i din elcentral”. Det skulle alltså vara bättre och ha lite mer resistans så störningarna inte kommer in till nollan i centralen. En hoppande jord kan vara ack så farlig.

Det var mina tankar innan jag byggde och köpte.

Sent: Wednesday, February 13, 2013 9:23 PM
Subject: Överspänningsskydd

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Overspanningsskydd-tp5001429.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Överspänningsskydd

Inga dessa är jorda för DC 1000V.
De är ännu dyrare.

Kolla fakta hos www.elrond.se
De har DC prylar och de har bra informations PDFer som du kan ladda ner och läsa hur du skall göra.

http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/overspanningsskydd_2012.pdf
http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/konsultspecifikation_askskydd_och_potentialutjamning.doc

Re: Överspänningsskydd

Morby
Tack för ett ordentligt svar. Mycket att tänka på.

Det är nog som du skriver och att min kåk har nedgrävd jordkabel för inkommande AC vilket jag inte har haft nåt problem med. Mig veterligen. Skillnad är kanske om man har luftledning på AC-delen vilket jag inte har.
Däremot är teleledningen luftburen en bit från kåken och den har bränt upp ett antal ADSL modem innan jag monterade dit riktiga "blixtlås" på teleledningen som är jordade i noll-skenan.

Men när du skriver om att inte jorda takskenorna där solpanelerna är monterade så tror jag mig ha läst om det nånstans. Det låter ju inte bra som du skriver att skicka in en massa störningar på nollskenan. Bäst är att i så fall trycka ner några jordspett i backen om man vill fortsätta med att gjorda skenorna på taket.
Nu bor väl inte jag i nåt område med mycket åska utan detta var väl mer än tanke att skydda det på nåt vis. Jag tar din rekommendation att inte jorda och låta min  gul/gröna 6mm2 kabel ligga kvar i förrådet för ev. framtida andra projekt.

Ska kolla igenom dina länkar.

/Lars