Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Fått bekräftat att jag fått elcertifikat och ursprungsgarantier, trodde elhandlaren skulle fixa allt detta, men ikket! Hade själv aldrig orkat med detta strul för några ören, men hursom, kravet att för de skulle betala 1.5kr/kWh var just detta, nu skall dessa överlåtas till elhandlaren, vis bank id som aldrig funkar och bara strulat! Svk säger att de mot mindre avgift fixar detta, kan man inte fixa på annat sätt..?

Tack på förhand.

/A

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

nelos
Det går (om jag förstått det rätt) att ge andra behörighet till sitt elcertkonto, så kan de själva överföra när det behövs.

Jag ska se om jag kan ge lite mer info om det.

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Toppenbra att du registrerat dig för certifikat! (ju fler som går med desto bättre)

Har fört över mina certifikat och ursprungsgarantier till telge, tyckte att det gick supersmidigt tog max 10 min första gången.
Det var även lätt att lägga in en periodisk överföring ex varje månad i samband med att nya certifikat utfärdas.

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Norrlandssol.
Jag pratade med SVK igår, eller mailade, elhandlaren får prata med Svk så får de fixa detta, eftersom Svk sa de kunde fixa det, men jag visste ej för hur mycket jag sålde certifikatet för.

Går det inte att fixa på annat sätt än med BankID?

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

callec
Jag har bank-id, men kommer inte in pga att jag har XP på datorn.

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

filip71
Om du går in på Nordea så kan du få "bankid-på-fil" gratis men det kanske inte heller fungerar på XP...

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Norrlandssol.
Jag/vi har provat BankID, och bara massa strul, så det är nedlagt, Och Nordea, har sjabblat i helgen, dragit dubbelt på alla gjorda inköp, restaurangbesök, Ica Maxi...Hejja..!

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Hade varit bra om de hade haft inloggning med mobilt bankID

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Du kan använda denna fullmakt istället för bankid:

https://www.energimyndigheten.se/Global/F%C3%B6retag/Elcertifikat/Fullmakt.pdf

FULLMAKT
för XYZ ... eller den fullmäktigen i sitt ställe förordnar att vid Statens energimyndighet
företräda oss (mig) i följande ärenden gällande elcertifikat och ursprungsgarantier för el;

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

nelos
Om du använder Bank-id åtminstone en gång kan du i Cesar lägga till andra användare som
har behörighet att hantera ditt konto.

Den nya användaren måste ha ett befintligt Cesar-konto.

I Cesar, gå in på "användare", och sedan "skapa användare".

Lägg till personen och ange personnummer, ange sedan rättigheten, t ex "Alla rättigheter".
Användaren kommer då kunna göra allt du själv kan göra från kontot, t ex överföra elcert.

Du kan på så vis låta någon annan hantera ditt konto.

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Bytt elleverantör till vattenfall då nuvarande sänkte ersättning, får se hur länge de håller kvar sin prisbild, vattenfall köper ej elcerten, men handlar om pantpengar, men ändå synd att jag ens ansökte om dessa och lät gamla elbolaget få dem, vet inte om jag orkar ändra detta? Och finns väl inga som endast köper elcert?

Vart kan man ändra detta? Funkar det med bank id?

/A

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Grattis till bytet, tror det blir bra för dig.

Elcertifikaten, hanteringen av dessa och dess administration är totalt felaktigt och oigenomtänkt från stiftaren.
Inloggning går enbart vi Bank-ID, inget annat. Därigenom har man exkluderat ett stort antal användare.
Hittills har jag inte fått något svar av dem på mina mail ang. Inloggning ej heller har jag fått några svar på mina frågor om alternativa inläsningssystem betr. Elcertifikaten.

Själva försäljningen av certifikaten borde ske på en Elcertifikatsbörs där alla med konto har tillträde.
Som det är nu är det bara problem för mindre producenter där kostnaderna nästan överstiger inkomsterna.
ALLA borde skriva till energimyndigheten och påtala alla dessa brister.

Någon gång måste dom svara.......

Re: Överlåta elcert och ursprungsgarantier.

Elcertifikat hanteras inte av elhandelsbolaget (som du nu bytt till Vattenfall), utan av den som handhar din elmätare.
Det är vanligen elnätsbolaget som hanterar det, om man inte bytt till Emulsionens elmätare.

Elcerten skrivs in på ditt Cesar-konto hos energimyndigheten, och kommer finnas kvar där tills du säljer dem.
Även om du inte loggar in via bank-id får du ett utskick en gång per år i januari där ditt kontoinnehav framgår.

Låt bara elcerten ligga kvar, du kan sälja dem om några år.