Överhäng/utstick på panel

Fredde
Jag har haft så många problem med en solcellsinstallatör och denna bild säger väl en del. Hur hade ni gjort för att få rätsida på t ex detta problem enligt bild och jag påstår att dom inte följt anvisningarna. Dom svarar att dom lämnat garanti 5år på montaget men det är inte ens korrekt utfört från början. Lär väl bli till sist ett fall för Allmänna reklamationsnämnden får dom tar inte sitt ansvar. Det är så mycket annat som blev fel från start men det är en annan historia.

Re: Överhäng/utstick på panel

Arne
Det är bättre du anger det du anser felaktigt än lämna det till betraktaren att gissa vad du tycker.

Re: Överhäng/utstick på panel

Fredde
Förlåt med min otydlighet men tänker på att den horisontella alu-skenan sitter på mitten på landskapsmonterade paneler

Re: Överhäng/utstick på panel

Perwis
Ja, det är väl bara att hänvisa till panel-tillverkarens specifikationer. De brukar tydligt ange var klämmorna får monteras. Försök att ladda ned manualen från tillverkaren.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Överhäng/utstick på panel

Gunnar
This post was updated on .
Det ser ut att vara ett montage med korslagda skenor och panelerna vilar inte direkt på de horisontella skenorna utan på de vertikala. Enligt en montageanvisning från Effecta så ska de horisontella skenorna sitta mitt under panelerna precis som på din bild.

Re: Överhäng/utstick på panel

fredde,
bra du angav vad du vill säga med din bild. Det går nämligen med den bilden inte att se att det är paneler i landskap. Vad jag kan tycka är att skenorna, de horisontella verkar väl klena. Jag antar då att panelramen är ca 35 mm tjock. Kan de skenorna verkligen hålla för ortens snö- och vindlast, men det kanske är i sydligaste Skåne? Men det är kanske tätt mellan takkrokarna. Hur många krok har du per modul?
Gunnars skiss visar på 9 takkrokar för 6 paneler, vilket är 1,5 krok/panel. Det tror jag inte räcker för svenska förhållanden med snölaster.