Offgrid

Stugägare
Har lite funderingar på att anlägga en mindre 12 volts anläggning.En fundering jag har är om det är bättre med två paneler på totalt 300w (2×150w)eller om en panel på 300w är lika bra.Tanken var att seriekoppla panelerna och få en högre spänning,tänkte om det ger mer vid tex mulet väder?
Kanske kabelarean inte behöver vara lika grov om jag får en högre spänning?
Ny på det här med solpaneler så kanske frågorna är lite dumma?

Re: Offgrid

Arne
Här du sökt här på forumet med sökord "of-grid 12V", "off-grid", "autark", "fristående", "ödrift"

Här är en träff, men du hittar nog fler.
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Of-grid-12v-samt-230v-i-sommarstuga-tp5015547p5015554.html

http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Blanda-solpaneler-tp5018787.html

http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Solceller-till-stuga-tp5018652p5018654.html

Du nämner inte vad du ska använda din tänkta 12 V fristående anläggning till. Kanske 24 Volt?

Re: Offgrid

Stugägare
Tanken är mest att ladda telefoner se på tv(typ 24")på kvällen sen någon ledlampa.Om det räcker till så hade jag tänkt ha en vattenpump 230v med en lämplig inverter.Kylskåpet blir nog gasdrivet för det suger väl mest energi över dygnet?
Hur mycket tomgångsström dc tar en inverter?
Använder väl mestadels stugan sommartid men även någon gång under vintern men då används inte vattenpumpen.
Läste någonstans att lithium batterier kräver plusgrader för att ta emot ström?

Re: Offgrid

Arne
Varför inte höra med skånska firman? Du kanske har stugan i Skåne?
https://24volt.eu
De nämns i sista länken, här ovan.

Säg vad du vill göra så borde de kunna plocka ihop ett system till dig. Då ser du vad som behövs och vad det kostar.

Re: Offgrid

Stugägare
Ok

Re: Offgrid

Då kommer du nog snabbt igång och får veta vad som behövs.

Detta forum är nämligen mest för elnätsanslutna solcellsanläggningar. Finns inte mycket i detta forum om fristående solcellsanläggningar eller som det kallas ödrift.

Du ska nog ha en batteriladdare som har MPPT-funktion, dvs Maximum Power Point Tracker, på ren svenska, maximal-effektpunkt-sökare, för då suger den ut max från solcellpanelerna och laddar batterierna. Jag tror inte de är speciellt dyra numer, som de kanske var för 10-tal år sedan. Det går att ladda batteriet direkt från solcellspaneler, dvs utan någon batteriladdare, men då måsta man anpassa solcellspanelerna och ha rätt antal celler inuti panelenna för att det ska bli rätt spänning till batteriet och vettig laddström, och man får inte ut all energi ur panelerna som de förmår att ge om man har en MPPT-batteriladdare.

Batteri, är en viktigt grej med ödrifts-anläggningar. Vanliga bilbatteriet fungerar inte så bra, då de inte tål djupurladdning.  Något att tänka på är inbrott i sommarstugan och tjuven stjäler med sig solcellsutrustningen, och du får köpa nytt till nästa säsong.

Re: Offgrid

Stugägare
Mycket att tänka på,såg något om att de numera populära lithium batterierna inte laddas om dom står kallt under vintern?Kanske man kan ha en kombination av batterier som man växlar mellan vinter och sommar,inte så stora förbrukare på vintern,kanske finns en omkoppare så jag kan växla mellan sommar och vinterläge och då använda dubbla mppt regulatorer.Tänkte även ha ett gångjärn till panelerna så jag kan ställa dom rakt upp vintertid.
Lite Åsa nisse lösningar;)