Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

martinhallberg
Hej!
Ny här och har aldrig jobbat med solceller tidigare. Jag har nu fått ta över en stuga i blekinge där det finns draget ledningar för 12v samt 230v. Solceller är kopplade till ett gäng gamla batterier som sen går vidare ut i 12v ledningar och sen vidare till en del armaturer och eluttag. Till 230v-systemet finns ett bensinaggregat. Solpanelerna och batterierna är nog 20-30 år gamla och sjunger nog på sista versen.

Jag går nu i funderingar på att uppgradera systemet då batterierna som laddas av solcellerna med nöd och näppe klarar av att driva lamporna i huset. tänker investera i nya paneler, tittar på 500-1000w, och nya batterier 200-300ah. Kylen och spisen går på gasol, kylen kan även drivas av 230v. Det är en ganska stor stuga på 2 plan med 6 rum och kök, 2 rum dock oinredda för tillfället och kräver renovering innan de kan användas. Det vi vill driva är lampor, ladda mobil/dator, stereo, ev vattenpump från egen brunn i källaren, dammsugare och ev något mer. Min fråga till er är om ni tror att det är värt att satsa på att koppla in solpanelerea på 230v systemet eller fortsätta köra med aggregat då det finns behov av att köra sådant som är energislukande och bara ha 12v-systemet inkopplat till solcellerna så att man slipper omvandlare?

Har lite bilder på de gamla batterierna och systemet, som jag för övrigt tycker ser livsfarligt ut. Dragningen av ledningarna ser dock väldigt mycket bättre ut.

Här är huset och gaveln till höger är söderläge

De gamla panelerna

Tack för tankar och synpunkter!

/Martin

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

tor_fransson
Vilka månader på året tänker du använda stugan, och hur många dagar om året på ett ungefär?
Det går ju att bygga på många olika sätt.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

martinhallberg
Tanken är att vi kommer främst använda det på sommaren och då ihållande perioder av 3-4 veckor. sen kanske en helg i månaden under höst och vår, kanske en hel vecka vid något tillfälle höst och vår med. Totalt kanske 70-90 dagar/år skulle jag tro. Som sagt det jag funderar på mest är om det är överhuvudtaget lönt att satsa på att koppla in solpanelerna på 230v-systemet via inverter eller bara köra 12v fullt ut. Dock har jag svårt att hitta saker som jag kan driva via de 12v-vägguttag som finns installerade, verkar inte vara mycket man kan koppla in i dessa. Hur löser man det om man vill ladda mobiler eller datorer via ett 12v-vägguttag?

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

tor_fransson
Kul projekt!

Det är inte så ohyggliga förluster i moderna invertrar. Jag hade skippat 12V-uttagen och kört en 24V batteribank med AGM-batterier, börja med kanske 100Ah (alltså motsvarande 200Ah 12V-batterier) och en liten 230V sinusvåg-inverter på 1000W så du klarar en mindre mikrovågsugn eller kaffebryggare. Till det skall det räcka gott med två paneler à 270W och en 30A MPPT-kontroller. 24V för att hålla nere strömstyrkorna mellan kontroller, batteri och inverter.

Ett sånt litet system kan du plocka ihop av konsument/postorderprodukter = billigt, under 15' totalt. Eventuellt behöver du komplettera med mer batterier om du vill undvika bensingeneratorn helt även regniga veckor.

I husbilar brukar man installera ungefär så stora system för fricamping, men då brukar man dimensionera så att antalet Ah 12V är lika med antalet Watt på panelerna, och med 500W paneler kan man också driva ett litet (kompressor)kylskåp och ha en induktionskokplatta för att spara på gasolen.
AGM-batterierna klarar 500 cykler, så de behöver du nog byta om ett tiotal år tyvärr. De utgör ungefär hälften av kostnaden i mitt förslag.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

Robby
Batterierna är nickel-kadmium och sådana håller mekaniskt hur länge som helst. Men man behöver byta elektrolyten  (ganska sällan) för den karboniseras med tiden, med hjälp av luftens koldioxid.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

martinhallberg
Ok, så de kanske inte är helt odugliga då? Kan man mäta hur pass mycket kräm det är kvar i dom på något enkelt sätt? I så fall kanske det räcker med att man investerar i nya paneler och en inverter för att få det hela att fungera?

Jag har kikat lite på det här paketet och komplettera med 2-3 st 105A AGM batterier men då kanske man kan skippa batterierna och använda de befintliga.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

Svenne
This post was updated on .
Det borde finnas någon märkning som visar kapaciteten på batterierna.

Finns det några instruktioner och utrustning? Först behöver de fyllas med avjoniserat vatten till rätt nivå och sedan laddas något dygn eller mer för att röras om. För att mäta kvaliten (densiteten) på elektrolyten behövs sedan en hydrometer. Observera att elektrolyten är starkt alkalisk så använd handskar och skyddsglasögon.

Mät spänningen på varje cell och anteckna resultatet.

Det går inte att koppla de här batterierna tillsammans med blybatterier, utan då måste allt bytas, även laddaren/regulatorn. Men det vore verkligen synd att skrota dem, för med lite underhåll håller de mycket länge.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

martinhallberg
Kollade inte mer noggrant på batterierna men jag kunde inte se någon mer märkning, får kolla när jag kommer upp till stugan igen om 2 veckor. När du säger att de måste fyllas till rätt nivå, vad innebär det? De är fyllda upp till strecket det står max.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

Svenne
Okej, då är de tillräckligt fyllda.
Här är en länk till data på en modernare variant så du kan jämföra storleken på cellerna och få fram deras kapacitet. Det bör vara nästan samma då som nu. Pdf-fil
Sunica

Jag håller med om att det ser farligt ut. Jag föreslår att du kopplar loss batterierna när du lämnar stugan, för att minska brandrisken. En mus kan komma och gnaga på sladdarna någonstans i huset. Batterierna tål att stå utan laddning. Sedan behöver du göra om kopplingarna, sätta dit säkringar och brytare, bygga ett skydd över batterierna så du kan tappa ett verktyg utan att det smäller och brinner.

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

martinhallberg
http://www.swedensol.se/produkter-solel/friståendesystem/offgrid_1200w

Vad tror ni om detta paketet? Om batterierna fungerar ett tag till så känns det som ett rätt prisvärt paket för 20000:-. Eller har ni några andra förslag på paket eller enskilda produkter att plocka ihop till ett paket?

Re: Of grid 12v samt 230v i sommarstuga

tor_fransson
Paketet från swedensol verkar prisvärt. 1000W paneler producerar mycket energi även höst och vår, men man bör nog ha mer batterier än de föreslår i så fall. Laddströmmen en solig dag i mars blir uppåt 70A på 12V och för att kunna ta emot så mycket behövs minst 3st 12V AGM-batterier på 100Ah, inte två som de föreslår. Invertern kräver också massor av ström vid max uttag. Fyra batterier är nog ett minimum för det där paketet om man vill utnyttja grejerna till max. Visst, det funkar ändå men det blir ju att elda för kråkorna. Två batterier tar lika lång tid att ladda som fyra.

Men intressant det där med NiCd-batterierna, du skall kolla upp dem närmare, kolla hur mycket ström de kan avge och ta emot vid laddning. Kolla också om bluesolar-laddaren kan ställas om att ladda NiCd-batterier, det krävs annan laddspänning.