Nytt solcellsprojekt av en äkta novis.

Jesper6
This post was updated on .
Hallå där!

Jag har för avsikt att liksom många av er satsa på en egen elproduktion i form av solceller. Jag bor på en jordbruksfastighet med en maskinhall som jag tror är väl lämpad för ändamålet. Den har ett vinkeltak (korrugerad plåt skruvad i horisontella bärlinor med 1200cc) i ungefärlig riktning norr/söder på 480m2. Min tanke är då att använda den södra halvan (240m2) för mina solceller. Se bilder för tydliggörande (försöker lägga in via telefon). Taklutningen är 20°+-2° ungefär. Skuggfritt hela dagen. Vi har en ungefärlig årsförbrukning på 30 000 kwh. Vi bor i sydvästra Skåne ganska nära kusten.

Det känns som granska bra förutsättningar. Men som jag skrev tidigiare så är jag helt ny på detta, vilket skapar många frågor. Dock känns det som att detta forum är en av de allra bästa källorna för information.

Här kommer några av de frågor jag har så här långt. Kan ngn bara svara på några av dem så blir jag jätteglad.

1. Hur stort system ska man sikta på att bygga? Ska man börja smått? Sikta på att tillgodose sitt eget behov? Eller är det lika bra att bygga så stort som möjligt med en gång för att få ner pris (och således återbetalninstid) per kWp?

2. Jag känner att en nyckelfärdig lösning passar mig bäst just nu. Har inte tid eller möjlighet för monteringen själv. Vilka ska man vända sig till?

3. Vad är viktigast att tänka på när jag väljer solpaneler?

4. Hur lång tid tar processen ungefär från beställning till att systemet kan vara igång (mellan tumme och pekfinger)?

5. Är det ngt som säger att panelerna kommer att revolutioneras inom en snar framtid pris/effekt-mässigt så att det kan löna sig att vänta ngt år med installationen?

6. Övriga synpunkter och tankar mottages med glädje.

Tack på förhand och vill ni ha kompletterande information så är det bara att fråga på!!

Re: Nytt solcellsprojekt av en äkta novis.

Välkommen till forumet!
30000 kWh elförbrukning per år är mycket för ett hushåll.
Du skulle kunna installera själv nu först 1/3 av det, dvs paneler som ger ca 10000 kWh/år.
Jag antar att en jordbrukare är ganska händig och reder sig själv.
I Skåne och på sydtak innebär det ca 40 paneler varje på 260 Wp, ger 10,4 kWp installerad effekt.
Det ger ca 10000 kWh/år. Ditt takfall hur stort är det? takfallslängd och bredd?
Solcellspaneler är vanligen ca 1650x1000 mm.

Det är särskilt lätt och prisvärt att installera paneler på korrugerat plåttak.
Frågan är vad för typ av plåttak du har. Korrugerad eller trapetsplåt.
Stålplåttjockleken ska vara minst 0,50 mm, om alu minst 1,0 mm. För att nitar eller plåtskruv ska kunna fästa.

Du kan alltså börja med att montera 40 paneler kanske 4 rader med 10 i varje?
Då blir det inte så mycket jobb på en gång innan du får igång anläggningen och kan börja producera.
Du får en vilopaus, och kan förnöjt betrakta elmätaren som nu går betydligt långsammare.
Sedan när du drabbats av solcellfeber vill du tvunget snart montera fler.
I porträtt eller landskap? Beror på måtten på ditt tak. Du kan köpa en överstor växelriktare redan från början, kanske på ca 25 till 30 kW.
Då blir det lätt och billigt att bygga ut i framtiden. Egentligen bara att montera upp fler paneler på taket och dra solarkabel. Inget behöver göras på AC-sidan om växelriktaren.
Med 80 paneler ytterligare, då totalt 120 paneler på totalt ca 31,2 kWp installerad effekt.

Om det är en näringsverksamhet du har då kan du ansöka hos din Länsstyrelse om solcellstöd på 30 % av investeringen räknat på exkl. moms. Annars om privatperson bara 20 % räknat på investering inkl. moms.

Det är ingen som vet om solceller kommer att revolutioneras och bli tokbilliga inom snar framtid.
Man kan säga att de redan har blivit tokbilliga, jämfört med för 5 år sedan.

För att slippa riskera att straffas av din elnätsägare, bör du sikta på en solcellsanläggning som över ett år sett producerar lika många kWh som ni förbrukar per år. Alltså inte fler. Annars har tydligen din elnätsägare rätt att bestraffa dig genom att de tar betalt för den nya elmätaren(mäter i 2 riktningar) och dess installation, som de annars enligt lag måste installera kostnadsfritt. Även skattereduktionen på 0,60 kr/kWh per såld kWh, kan reduceras för överskjutande kWh om ni säljer fler kWh än ni köper. Det finns alltså skäl att lägga sig på en installerad effekt som per år innebär lika många sålda kWp, som man per år köper.

Re: Nytt solcellsprojekt av en äkta novis.

Jesper6
Halloj Arne och tack för supersnabbt svar!! :-)

Jag vet att 30 000 kwh är ovanligt mycket men det bottnar i att vi har ganska stort hus, tanten tycker om att ha 25° i året runt, barnen gråter om det är mindre än 28° i poolen etc etc etc. Så vi landar där ngnstans iaf. :-):-)

Takfallet är 30 meter (bredd) * 8 meter (nock till hängränna). Så då får man kanske pussla lite fram och tillbaka om det blir bäst med porträtt eller landskap osv. Jag tror att takplåten är minst 0,5 mm tjock. Finns det ngt sätt att kontrollera detta?

Så med 120 paneler så landar jag på ungefär 30kwp alltså?
Finns det ngn mening med att bygga så att man täcker alla 240m2 eller man tjänar inte lika bra på det man producerar utöver det man använder själv?

Tack än en gång för snabbt svar!! :-)

Re: Nytt solcellsprojekt av en äkta novis.

Titta på räkningen från takläggarfirman vad de anger där fabrikat och takplåttyp och hur tjock plåttjocklek det är. Den har du nog sparat för ev. framtida garantiskadefall. Det är dock inte säkert det står där, utan du får upp på taket och mäta med skjutmått.

För montage av paneler har det betydelse om din takplåt har platta åsar eller vågformiga.
Bäst är platta. Ger större frihet att lägga paneler i landskap eller porträtt.

Vi tittade på en massa olika växelriktare när bekanten skulle bygga solcellsanläggning för ett år sedan, blev 20,1 kWp. Prismässigt nerbantade Fronius ECO 27.0-3-S på 27 kW kan nog vara lämplig. Den har bara 1 MPPT, men du kommer ju att ha alla paneler på samma takfall, och då behöver man just bara 1 MPPT. (MPPT är max. punktsökare, dvs DC-ingång  på växelriktaren) Jag har för mig att den inte har inbyggd trådlös kommunikation med en trådlösa router i och med att den är prisnedbantad, om man vill ha det. Den är tänkt för större solcellsanläggningar t.ex. på landbruks ekonomibyggnader och liknande.  Men det går att dra en nätverkskabel istället. Fronius är ingen billig kines-växelriktare utan österrikisk växelriktartillverkare, som även tillverkar svetsomformare sedan långeliga tider.

Växelriktare är numera uteslutande 3-fasig, dvs de matar ut på alla 3 faserna. På sommaren kan ni inte själva förbruka den stora mängd solström ni producerar, utan den går in på allmänna elnätet, och ni säljer den alltså. På vintern, däremot, producerar er anläggning nästan ingenting, och ni så att säga, köper tillbaka den ström ni på sommarn sålde. Ni använder därmed elnätet som ett slags lagringsbatteri från sommar till vinter. Där har du fördelen med elnätsanslutna växelriktare (egentligen solcellsanläggningar).