Nytt elavtal

Mitt 1 års elavtal går ut den 1:a november. Jag har betalt låga 58,88öre /kWh. Fick hem ett brev om att det var dax att förnya avtalet nu, men jag tänkte vänta et tag. Men gjorde ändå en sökning på elskling.se och fick 46,50öre /kWh vid 4 månaders bindningstid
Det låter i mina öron helt ok, så jag ringde upp elbolaget idag. Fick de utlovade 46,50öre, slipper årsavgiften och utan extra kostnad fick jag sol-el.
Avtalet löper den här gången till 1 mars. Jag tror att det blir en bra tidpunkt, för då är det dax att förhandla om de extra 40örena som jag får för det som säljs.

Vad säger Ni, bra eller lurade jag mig själv igen?`

Re: Nytt elavtal

Arne
Du avser att köpa el från ett elhandelsbolag till priset 0,465 kr/kWh.
Ingår energiskatt och moms i det priset?
Nätöverföringsavgiften ingår kanske inte i det priset?

Men till vem skall du sälja din solström?
Ofta kräver elhandelsbolaget, som köper din solström, att du också köper din ström från dem.

Re: Nytt elavtal

TommyE
Det är inkl moms och skatt. Elöverföring tillkommer, den är på nuvarande avtal 23,20 öre /kWh. Summa 68,70öre / kWh inkl nästan allt. Fortf tillkommer abonnemangsavgiften.

Jag säljer till samma elbolag som jag köper från (dom äger även nätet).

Re: Nytt elavtal

TommyE
Hoff vilka tjorvpellar på Vattenfall.
Vi var överens om att jag skulle betala 46,50öre/kWh inkl sol-el och jag skulle slippa årsavgiften på 350kr.

Fick första bekräftelsen och då hade dom glömt årsavgiften och de 16öre/kWh som jag skulle få i rabatt.

Ringde såklart upp kundtjänst och h.n som svarade bekräftade utan omsvep att dom missat dessa två poster, det fixades och en ny bekräftelse skickades ut - den kom idag och nästan alla rabatter var med... men inte sol-el utan extra kostnad, den hade h.n lyckats ta bort.

En bra sak är att nu vet jag att sol-els tillägget är 2,3öre / kWh, inkl skatter

Undrans hur många som blir lurade av den här typen av hantering.

Re: Nytt elavtal

Det är nog  elcertifikatavgiften du menar när du säger solelavgift.

T.ex. så tar Öresunds Kraft ut 4,4 öre, inkl. moms per kWh i elcertifikatavgift av sina kunder (som skall täcka deras kostnaderer för administrering av inköp av elcertifikat från förnyelsebar elenergi dvs sol-, vind- och vattenkraft). Varje elhandlare sätter sin egen elcertifikatavgift. Därför varierar de från elhandelsbolag till elhandelsbolag.

Re: Nytt elavtal

TommyE
Det kan det vara, i avtalet står det bara "Solkraft 1,90öre/kWh" (exkl skatter).

Blev bara lite grinig på att dom gör fel 2ggr, ingen av gångerna till min fördel

Re: Nytt elavtal

TommyE
Nu fick dom till det, nu har jag fått bekräftat 46,50öre/kWh inkl skatter och sol-el.

Re: Nytt elavtal

Stefan
Hej Vad säljer du för då. Vattenfall betalar ju rätt dåligt andra året :(
Eller det finns kanske de som fått behålla Tim+40öre+moms
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Nytt elavtal

TommyE
Vi säljer för spotpris + 40 öre, gäller fram till 1/5-17 (1 år).
Nuvarande köpesavtal går ut 1/3-17
När det blir dags att omförhandla köpesavtalet så tänker jag passa på att förhandla om de extra 40örena samtidigt. Få se hur det går, men om jag inte får behålla dom så kommer jag iaf leta efter en annan el-leverantör - sen om jag byter återstår att se.
Tycker att jag haft bra köpespris från v-fall än så länge och köpespriset påverkar min totalekonomi betydligt mer än sälj priset.

Re: Nytt elavtal

Norrlandssol.
Hej.

Bökigt att jämföra och byta, jag har med vattenfall, 40öre plus spotpris, hoppas att förslaget går igenom på att stryka momsen upp till 30000kr.

Nästa sommar lär såld solcellsel vara billig att sälja, alla energibolag sänker, vi är en otrolig dålig kund när vi närmar oss nollstrecket, alltså säljer/köper lika mycket.

/A.

Re: Nytt elavtal

Ledsen att ta upp det här igen, men nu har jag svar på min egen fråga.
Jag lyckades binda elpriset i rättan tid

Tittade idag på vad det skulle kosta att ta ett 4 månadersavtal och det landar på 94,38öre / kWh - dubbelt så dyrt som det pris jag fick - gubben är glad även om solen nu inte producerar ett jota.

Re: Nytt elavtal

callec
Har gjort upp om nytt avtal för 2017 och tillsvidare med SHE.
Köper för rörligt, och säljer för rörligt + 30 öre + moms.

Re: Nytt elavtal

magneten
Blir kvar hos Vattenfall ett år till, 0 kr i årsavgift  och 40 öre +spot även under 2017 blev jag lovad.

Re: Nytt elavtal

TommyE
Så det går att förlänga +40öre? Låter mkt bra, isf finns det ingen som helst anledning att byta elbolag.

Re: Nytt elavtal

magneten
Jo fast det gick inte direkt så den vanliga kundtjänsten inte verkade förstå mitt önskemål/fråga, löste sig dock smidigt efter att jag blivit kopplad till en speciell kundtjänstmedarbetare som hade koll på dessa avtal, kommer dock inte ihåg namnet.. Får känslan att man kan få olika bra avtal beroende på vem man pratar med.

Är nu inne på tredje året med vattenfall med slopad/ingen årsavgift samt riktigt bra betalt för solelen. År 1 betalde de ju 100 öre +spott sedan 40 öre +spott (exkl moms)

Re: Nytt elavtal

callec
Det var ju bra, Grattis.
SHE har ingen tidsgräns på sina avtal och en liten fördel är att de även köper U och Ecert.

Re: Nytt elavtal

Gjorde om mitt elavtal nu igen. Tog rörligt (och obundet) pris nu för jag tycker att priset gått upp lite för mkt, kanske binder jag om det till hösten om prisläget är bättre då - eller så provar jag med rörligt året runt.
Jag frågade efter de extra 40örena och jag blev direkt kopplad till "en som kan det där med sol-el". Det var inga som helst problem att få fortsatt +40öre, dessutom fick jag ingen årsavgift. Sol och årsavgift gäller i ett år från 1/3.
Förslaget blir således, om du ska ta ett abonnemang hos Vattenfall, så ring till dom.

Re: Nytt elavtal

Kent
Har någon utvärderat Jämtkrafts nya upplägg "Dela vattnet" och jämfört med att sälja till elhandlare?

Upplägget går ut på att man får tillbaka kWh för kWh som man matat in då man haft överskott. Kostnaden är 20 kr/mån eller 50 kr/mån om man har en större anläggning.

Re: Nytt elavtal

Välkommen till forumet Kent,

Måste du för energin du får tillbaka, betala energiskatt, och moms på energiskatten och elöverföringsavgift?

T. ex. för en som producerar solström 7000 kWh/år, varav han själv egenförbrukar 2000 kWh.
Ut på allmänna elnätet går då 5000 kWh/år, som då skulle gå i Jämtkrafts kWh-sparbössa.
Säg att han behöver 5000 kWh/år utifrån och det framför allt höst/vinter/vår.

Abo-kostnad Jämtkraft 600 kr/år.
Själva strömmen: 5000 kWh x 0 kr = 0 kr
Energiskatt: 5000 kWh x 0,29 = 1450 kr/år
Elnätsöverföring: 5000 kWh x 0,25 = 1250 kr/år
Moms på energiskatt och elöverföring: 675 kr/år.
Totalt inkl. abo: 3975 kr/år.

Vid sådan kvittning av antal kWh mot antal kWh, då kanske man inte får skattereduktionen per såld kWh-solström 0,60 kr/kWh. Och kanske inte heller får behålla elcertifikaten på ca 0,20 kr/kWh.
Det måste du klara ut med Jämtkraft.

Kom tillbaka med en jämförelse med att sälja din solström för 0,60 kr/kWh, exkl., moms.
Du bör göra en uppställning och ta hänsyn till allt!

Re: Nytt elavtal

Hej Kent.

Så länge jag får så här bra betalt för det jag säljer, så ser jag ingen anledning att göra någon form av nettojustering - det blir en förlustaffär för mig och säkert de flesta andra också.