Nybygge med 13,2 kWp integrerat med GSE

jaebes

Har precis köpt tomt och kommer inom det närmsta 6-12 månaderna se till att det står ett hus på denna tomt. Jag har långsidan av husfasaden i nästan rakt sydligt läge med bara en liten vridning mot väst. Taklutning kommer vara 45 grader och ytan som jag kommer kunna montera solpaneler på är någonstans runt 60-80m2. Jag har 200w solpaneler på husvagnen med en MPPT-omvandlare men min erfarenhet kring "riktig" solelsproduktion är noll. Då jag är mån om ett schysst utseende har mitt intresse för Teslas solar roof varit högt men det ser ju tveksamt ut om det kommer funka inom min tidsplan. Därför vill jag ha så mycket input som möjligt gällande en mer traditionell lösning.

Ingångsvärden:

Huset kommer byggas i Göteborg. Ni som också gjort det, vad har elbolag och kommun haft för inställning?!?

Lösningen måste vara integrerad med taket. Jag vill inte ha utanpåliggande solpaneler. Hittar dock inte så mycket snygga lösningar för detta som passar med Betongpannor.
http://www.garveyroofing.com/gallery/
Här finns några snygga lösningar som bl.a. ser ut som falsat plåttak.

Hur ska man tänka kring dimensionering och produktion vs konsumtion? Jag har Göteborg Energi som elnätsleverantör och (just nu)DinEl som elleverantör. Jag har för närvarande en elförbrukning för vårt hushåll på 7350kwh. Fjärrvärmeförbrukningen ligger på ca 17000kwh. Allt detta i vårt gamla hus från 1925 på 138m2. Det nya kommer vara på 230m2. 2 vuxna och 4 barn i hushållet. Har snurrat i tanken på ett system mellan 5-10kw. Hur långt räcker det i praktiken? Kommerf alltså inte att ha fjärrvärme i nya huset.

Uppvärmningen är tänkt att lösas med frånluftsvärmepump men behovet täcks troligtvis inte helt. Har därför funderat på solfångare för varmvatten också. Fördelar/nackdelar?!?

Vad ska man ha för växelriktare? Jag vill ha järnkoll och kunna vara uppkopplad. Har idag hemautomation av i princip hela hemmet(Fibaro HC2).

Budget. Jag har en snäv budget och kommer försöka göra så mycket själv som jag får. Vad får man inte vara dumsnål på? Har kollat på paneler från https://www.ev-power.eu/ . Har beställt 2 260w paneler till svärfars stuga som är off-grid därifrån men inte mer erfarenhet än så. Andra tips?!?!

Hit me! Svara på allt eller bara nån enstaka del. Tacksam för all input!

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

Du tycker inte det är lönt att titta litet själv i detta forum?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/4-3kW-tunnfilmspaneler-takintegrerat-DRIFTSATT-tp5010215.html

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-takintegrerat-tp5008253.html

Det finns sökfunktion på detta forum, om du tittar upp till höger.

Det är mer ovanligt med taktintegrerade solcellsanläggningar. Men det är snyggt.
Men jag tror att det är mycket dyrare, utan att veta. Det skulle vara om man kan spara in kostnaden för takpannorna, men det kan man bara göra på ett nytt hus, eller om man står färd att lägga nytt tak på gammalt hus. Det finns inte så många leverantörer av takintegrerade solcellsanläggningar.

Det verkar som om takintegrerade solcellsanläggningar främst görs med tunnfilmsmoduler.
En sådan modul ger hög tomgångsspänning, jag tror ca 105 Volt. Man kan alltså inte seriekoppla så många förrän man är uppe i otillåtet hög spänning för en växelriktare, max 1000 V.  Så det blir en del parallellkoppling.

Firma Tritec verakar ha mycket material för takintegrering t.ex. på tegelpannetak.
http://www.tritec-energy.com/en/products-overview/mounting-systems-introduction-c-299/

Titta på "Tri-Roof on tile battening" det är just montagesystem för takintegrering i tegelpannetak.

Här en montageanvisning för takintegrerat i tegelpannetak:
http://www.tritec-energy.com/common/pdf/tritec-products/TRITEC_TRI-ROOF_Installation_Instructions_v2_en.pdf

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes
Hej Arne!

Jag har sökt men dessa hade jag inte hittat. Tack för hjälpen!

/Daniel

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

Hejsan.

Den i mitt tycke snyggaste helintegrerade lösningen är den som leidner skriver om i den här tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/9200kWh-r-integrerad-losning-fr-n-Solteq-td5008373.html
Tydligen allt annat än billig.

Vilken växelriktare du ska ha beror på dina förutsättningar, kommer du få skuggningar på taket? Från ex lyktstolpar, träd, takgenomföringar osv. Kommer du ha paneler på tak som pekar i fler än 2 vädersträck?
Då kan Solaredge vara lösningen. Den passar nog din "loggnördighet" också, då den gör att du kan följa varje panel i detalj.
Jag har inga skuggor att tala om, så jag valda Fronius. Jag är också loggare/ hem automationare (kör Domoticz), så jag köpte till deras SmartMeter. Fronius har ett json api som tillsammans med SmartMetern ger svar på det mesta som en loggoholic kan tänkas vilja se, men tyvärr inte på panelnivå.
Jag vet inte om Solaredge har api möjligheten? Om inte så går det att läsa ut till ex PVOutput.org och importera till iaf Domoticz därifrån.

Ang dimensionering så togs det upp i dagarna i den här tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Storre-produktion-an-rsbehov-td5013030.html
Jag tycker att callec beskriver det väl, även om kanske inte alla elbolag hanterar överproduktion på samma sätt.

Lycka till med din anläggning

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

Rocktwigg

Delade precis mitt egna projekt med integrerad lösning som jag håller på med.
Jag kommer lägga vanliga monopaneler med GSE integrering monteringsramar efter att jag byggt nytt råsponttak. :)

Det enda jag hittat som verkar ganska enkelt att montera själv och fungerar med standard mått och modell på solpaneler. Finns för Tunnfilmpaneler också om man skulle vilja ha det, ser lite smäckrare ut troligen.

Jag hinner ju troligen färdigt med mitt tak innan ditt hus är klart så du kan få god input hur det fungerar och ser ut.

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes
TommyE wrote
[...]

Den var riktigt nice! Men dyr!

TommyE wrote
[...]
Vad jag vet kommer jag inte ha skuggningar från något håll alls. Takgenomföring kommer vara på norrsidan respektive längst mot öst på solsidan. Möjligen att det skulle kunna vara lite på morgonen. Alla paneler kommer vara i samma vädersträck. Solaredge verkar intressant. Får kolla upp!

TommyE wrote
[...]
Tack för tips. Får se om någon som haft med Göteborg Energi att göra ser. Får fortsätta leta annars.

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes
Rocktwigg wrote
Hej!

[...]

Perfekt! Verkar intressant! Då får jag lära mig av dina ev. misstag . Ska följa din tråd med stort intresse.

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes
Nu har vi huset på plats och snart ska även solpanelerna vara på plats.

Det blev till slut följande:

44st Bruk-Bet BEM-300W-BB med GSE-integration stående plastlådor under.
Huawei 12Kw Växelriktare
10st Tigo TS4-R-O Optimerare för takkupa och fyra paneler som ev. kommer skuggas några timmar på morgonen resp. kvällen.

Jag hade från början tänkt att alla 44 panelerna skulle få plats i sydlig riktning på taket men räknat lite för snävt och var därför tvungen att flytta 6 paneler till takkupan istället. Från början hade jag också trott att taket skulle skuggas betydligt mer än vad det nu verkar göra och därför frångick jag den SolarEdge-lösning jag hade skissat på.

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

Roland
Snyggt!

Visste inte du var intresserad av detta, vi har ju cyklat och bilat förbi ditt hus några gånger nu och min kära sambo har även stannat och pratat med dig :-)

Vi har ju satt upp paneler på vårat tak upp för backen där du bygger tvärs över vägen! Om du vill komma och kika så hojta till. Vi kommer gärna förbi någon dag o kikar hur det går med bygget! :-)

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes
Roland wrote
[...]

Kul!

Jag får erkänna att jag inte riktigt har koll... Det har varit så galet många som stannat och pratat under den korta tid vi byggt. Men ja, jag kommer gärna och kollar.

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes

Då så. Nu produceras det el!

Re: Nybygge med stor takyta i sydläge

jaebes
Häromdagen hade det gått ett år sedan jag kopplade in mina paneler och det har funkat riktigt bra. Jag har fortfarande ett litet problem som jag inte löst som rör ett märkligt fenomen som ni kan läsa mer om här:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Effektbortfall-mellan-12-och-14-30-p-en-strang-vid-soligt-vader-td5016760.html

I övrigt så har jag samlat ihop 12711kWh från 28/4 2018 till 27/4 2019 och med en installerad effekt på 13,2 kWp så får jag det till 963 kWh/kWp vilket jag anser vara mer än godkänt för ett integrerat system med ovanstående fel. Nu har det ju dock varit extremt soligt denna period men ändå.

Så här ser det ut färdigt: