Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
Halloj!
Har varit på "kullendagarna" i Katrineholm (ETC solpark) och blivit övertalad att mina pengar på banken gör bättre nytta som solceller än där :-).
Lite bakgrund:

Jag är en halvhändig pappersvändare som bor i ett torp i västra Sörmland som är uppvärmt med direktverkande el, eftersom taket läcker som ett såll, går det åt en del el på vintern... runt 22-25.000kWh brukar det bli (mer om det blåser än om det bara är kallt). Vår tanke är att försöka producera så mycket som möjligt av vår konsumtion. Då torpet är litet och skuggas av ett vårdträd (som vi INTE tänker ta ner) och ladan ligger i nord-sydlig riktning tänkte vi oss bygga en fristående ställning som kan husera ca 80 solceller (1650*990mm ungefär) liggandes i 20*4. Tanken är att dela in dom i fyra strängar á 20 paneler, parallellkoppla två strängar vardera och mata in i Fronius Symo 20.0-M. bygget ligger rakt söderläge och tänkt vinkel är ca 37 grader. Lite skugga just nu på förmiddagen pga träd, men dom tar vi ner :-) Kvällssol efter 18 kommer skugga delar, men det tar vi (gigantiska alar som hackspettarna älskar)

Bild på tänkt uppbyggnad:

tänkt stomme
(Jo jag ser att jag ritat in 19*4 paneler, men tanken är att det blir 20*4... men ni fattar principen..)

Nu är jag ingen snickare, men dom tre "bärlinorna" sitter förankrade med alternerande 500mm och 700mm betongplintar ungefär varannan meter (totalt 51 hål som skall grävas för hand). På bärlinan placeras "stommar" som en halvt upp-och nervänd takstol, och sedan fem långa "bärläkt" (blåa). Allt utförs i 145*45 tryckat virke förutom bärlinan som görs dubbel (2*145*45) ihopskruvad var 30cm ungefär. I sidled görs strävor av 28*120mm trallvirke och överbliven 145*45 kommer kapas till och förstärka konstruktionen i sidled lite här och där :-) (sa ju att jag inte var snickare :-) )

Vad tror ni, kommer konstruktionen hålla för vind/snölaster? Kommer bli rätt tung...

Själva inkopplingen med strängar ser ut ungefär som:

Verkar det ok? 20 paneler på ca 275W borde vara lagom för växelriktaren?

Ok, så här långt verkar det som jag i alla fal har lite koll... nu till saker jag inte har koll på!

- DC-ledningar: Räcker 6mm2-kablar ifrån 20 paneler till växlaren?

- Det är ca 50 meter till elstolpen med inkommande el, antar att jag får gräva AC-kabel dit? 3*30A kräver vilken mm2? (tanken är att växelriktaren kommer sitta i byggnationen)

- Vilka brytare eller annan utrustning behövs? dvs innan växelriktaren och efter?

- Solceller... en miljard leverantörer och märken... vad är bra? vill ha halvschyssta på ca 270-280W till ett lagombra pris, poly eller mono spelar egentligen ingen roll eftersom ingen ser dom i alla fall :-). Antar att allt över 250w/panel (80*250=20kW)inte kommer till sin fulla rätt med växlaren under optimala förhållanden, men hur ofta är det?

- Klämmor till panelen/kabelhållare? Ser att dom flesta panelerna är runt 30-40mm höga och jag tänker dra fast dom i "bärläkten" som kommer var i dimension 45*145, men var hittar jag lämpliga klämmor? Både kant och mellan panelerna? (räcker 4 fästpunkter per panel?). Likaså bra klämmor till kablarna som skall dras...

- Allt annat som jag inte fattat att jag har glömt?

Tacksam för svar... har börjat gräva plinthål och har redan blåsor i händerna... 9 nere och 42 kvar...

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

Välkommen till forumet!

Du har kanske redan läst detta projekt i forumet? Trevligt beskrivet tycker jag, och litet åt ditt håll.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-6-12kW-p-trastallning-blev-9-24kW-tp5003396.html

Man kan inte undvika att tänka vilket lätt byte för tjuven att stjäla 80 paneler som betingar ca 2000 kr/st.
Han kanske till och med skickar dig tackkort.

Du har nog lagt in på tok för hög upplösning på dina bilder, därför syns de knappt.

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

magneten
Prisvärda o bra 275w  paneler finns för 1400kr st på bla TST photovoltaik shop. Att bara skruva panelerna i träreglarna är ej optimalt då träet torkar o krymper på sommaren varvid panelerna blir lite lösa (Har ett sådant montage här hemma) välj istället de avsedda aluminiumprofilerna med tillhörande klämmor för ändamålet.

Angående stöldrisken så finns det ett tämligen enkelt och bra fiberlarm där man trär en plastfiber genom samtliga paneler och knyter ihop dem så att säga. Ska ha denna lösning på jobbet där vi nu sätter upp 920 paneler på mark stativ. Systemet heter Lite Sun Plus.

6mm2 solarkabel går bra! Dock bör du ej skapa stora öppna loopar som på din skiss med strängarna pga risken med skador pga inducerad hög spänning vid åska.

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

JonteY
10mm2 AC kabel som minimum.

Köper du sen en luftvärmepump så slipper du direkt-elen och kan sälja ännu mer ström...
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
Halloj och tack för alla svar!
@arne Har tittat igenom tråden du länkade till och hittat lite inspiration :-)
Stöldrisk har jag nog inte funderat på så mycket, vi bor rätt ensligt och har aldrig haft problem tidigare, men larmet som Magneten nämnde kanske inte är så dumt?
Skall se ifall jag kan ändra upplösningen på bilderna!

@magneten, skall kolla! Har mest tittat på svenska återförsäljare, fast tyska kanske är billigare trots frakt?
Tänkte att jag kunde slippa alu-skenor, blir väl två per rad? 8*33m=270meter... blir inte så billigt :-(
Finns det inget annat sätt att fästa mot trä? Något fjädrande mellan panel och trä som tar upp lite variation, typ gummikuddar eller liknande?
Skissen på dragningen skall nog ses som schematisk :-) kommer mao koppla ihop allt under panelerna och dra dom till ena ändan av konstruktionen där växelriktaren huserar. Dessvärre kommer det bli en 50 meter grävande för AC-kabeln till elstolpen...

@JonteY, Ok, antar att 6mm2 skapar spänningsfall? När det gäller luftvärmepump har jag försökt... men min bättre hälft hävdar att dom dels låter och dels är fula... så den striden tänker jag inte ta igen :-)
Vi kommer däremot försöka dreva taket en massa inför vintern så att det inte blåser rakt igenom kåken...

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

JonteY
din eklektiker får max sätta en 25A säkring på 6mm2.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

Frakten är ungefär samma oftast tom. billigare från Tyskland!!

Du kanske kan montera korta billigaTRP takplåtsfäste från S flex på reglarna? Finns på rofotos.se har jag för mig.

Med 50m AC kabel behövs det absolut minst 10mm2 koppar förlusterna blir då 1.1% egentligen vill man ligga under 1% och för det krävs 16mm2 koppar eller 25mm2 aluminiumkabel i ditt fall.

Misstänker att det kanske till och med blir billigare att istället dra DC kabeln ända fram till mätarskåpet och montera växelriktaren där istället. 80m 6mm2 DC kabel är inget problem (ger en förlust på 0,71%)

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
@Jontey: missade att du skrev AC-kabel, trodde du menade DC :-)
Skall se ifall jag kan bygga ett litet skjul vid mätarstolpe och minska längden på AC-kabeln...
Ok, så att 6mm2 DC-kabel funkar och så minskar jag mängden AC-kabel.

@magneten: Har tittat lite på profiler... även på rofoto... Juryn är fortfarande ute när det gäller fastsättningen :-) Skall kolla med ETC också, eftersom dom har en hel del trämontage!

Funderar på paneler... kollat in på photovoltaik och hittat tre möjliga 300W-paneler:
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-trina-honey-m-tsm-300dd05a-08-ii-300-wp-mono-schwarzer-rahmen.html  178€

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-axitec-axipremium-ac-300m-156-60s-fs35-mono.html
178€

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-heckert-nemo-2-0-60m-300-mono.html  179€

Någon som är bättre eller sämre?
80 av dessa paneler kommer generera ca 24kW som max, funkar det ändå med en Fronius 20kW växelriktare (120%) eller bör man gå upp till en 25kW? Eller är det bara korkat att lägga mer pengar på 300W-paneler mot t.ex. 275W-element? (som går att få för ca 136€/styck?)

MVH
/Nicklas

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

magneten
Om du har plats så kör på mer prisvärda  275w paneler och gå upp till 22st/sträng om du vill maxa anläggningen! Ty de sista extra 25W blir ju tämligen dyra med 300W paneler....

Långa DC kablar går som sagt bra!

Köpte själv precis trina 275 honey full Black men är ej riktigt nöjd med detaljkvaliten på  panelerna som är tillverkade i Vietnam  tror det är vettigare att satsa på Tysktillverkade Heckert paneler!

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

Hypersolar
Hallå!

Om du behöver hjälp med inköp och priser så har jag väldigt goda kontakter inom industrin i Europa.
Kan innebära att man sparar in en liten slant. :-)

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

Välkommen till forumet,

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
Halloj igen,
Även ifall jag inte har varit aktiv på forumet dom senaste dagarna betyder det att jag varit overksam :-) Har idag varit på ETC solpark i Katrineholm och lyssnat lite på hur dom har satt upp det hela... döm om min förvåning, dom monterar panelerna direkt i trät, inte med bleck utan rakt i aluminiumramen med självborrande skruv.... tydligen fungerar det mycket bättre än det som jag blev avråd ifrån att göra, dvs bleck...dom skruvar dessutom ihop elementen med varandra med typ farmarskruv... Inte heller jordar dom speciellt mycket eller använder åskskydd... börjar undra över att man gärna använder så mycket ny teknik som möjligt bara för att man kan?
Brytare på AC och DC sidan behövs dock :-)
I alla fall, har fortsatt att gräva plinthål (24 nere, 21 kvar) och beställt fästelement (spikplåt+vinkeljärn) på Biltema. ByggMax får stå för virke och betongplintar!

Funderar på Heckert Poly NeMo 2.0 275W-paneler för ca €149 + frakt (ca 45:-/panel), någon som vet om dom går att få billigare än på photovoltaik-shop.com ? Någon som vet några bra självborrande skruv i 60-65mm längd? Eller provat att dra fast paneler direkt i trät?

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

magneten
Har du kollat MG solar oxå?
Problemet om man monterar med självborrande skruv i ramen är att garantin på panelerna oftast slutar gälla, fast det e ju bara ett problem om pa elerna går sönder vilket inte händer så ofta...kan ju vara värt att kolla upp iaf.

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

Offgrid wannabe
De paneler jag har fäst direkt i trä har jag använt dom färdiga hålen i ramen och fäst med vanlig M8 bult och mutter genom förborrade hål i träet. Har inte haft några problem med att dom skulle bli lösa, använd rejäla brickor och dra åt ordentligt bara.

Om du en gång ska bygga på ställning så fundera på någon sorts vinschanordning så att du kan justera lutningen på solcellerna. Jag tänker att man kunde öka produktionen med 5-10% årligen om man justerade vinkeln ~4 gånger om året (vår/sommar/höst/vinter). Samtidigt får du en lutning vintertid som gör att snön åker av.

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
Halloj,
M8 genom dom färdiga hålen kanske funkar? Samtidigt blev jag lite glad över ETC's lite respektlösa inställning :-) Vi får se hur vi gör... kommer troligen beställa under veckan som kommer!
I alla fall, har fortsatt att gräva plinthål i värmen... 18 kvar nu bara!

26maj

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

magneten
Gött jobbat! Blir roligare att få börja bygga och montera snart...

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
Halloj igen...
Har nu tittat lite på offerter och det skiljer knappt 20.000:- mellan tysk firma (photovoltaik-shop.com) mot svensk (rofoto). Detta inkl frakt, 80 paneler (samma fast B-kvalité i Sverige och A-kvalité i Tyskland), riktare, brytare, kabel, kontakter... Hur är eran erfarenhet att handla av tyskarna?
Har själv handlat mycket cyklar, cykeldelar etc ifrån dom och det har alltid fungerat... Är ju en del pengar att spara med samtidigt inte mer än runt 10% av priset... skall dock lägga till att svenska firman varit väldigt snabba med offerter och rekommendationer.. hur har ni resonerat?

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

callec
Kolla leverantörerna.
Tyska leverantörer är väl så bra som Svenska men det kan vara gott att ha en leverantör nära och vilket pris ska det ha, 5% eller 10%.
Försök att resonera logiskt med dig själv.

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

magneten
Har handlat 3 abläggningar från TST som då varit tillmötesgående samt snabb leverans. Vöxelriktaren kom bara 3 dagar efter att jag betalat.  A kvalitet känns ju snäppet bättre på lång sikt.
Är väl förskottsbetalning hos bägge.. had3 ju helst tagit faktura egentligen (har dock fört över runt 125000kr till TST och alltid fått varorna och spårningsnummer direkt de skickat.

Men sen är det ju alltid bra att gynna Svenska företag samt betala svensk moms somkn anvöndas till vår välfärd..

Re: Nybörjare bygger en 20kW-anläggning på fristående träställning

arnehavre2
Har nu beställt 80st Heckler-paneler á 270W samt Fronius växelriktare.
Ställningen kommer på plats pö om pö... återkommer med bilder efter en längre (!) cykeltur...

Ha det!
12