Nybörjare - 1kW startprojekt

Solarlars
Då jag jobbar med näringslivsutveckling specifikt mot energibranschen så är inte solceller något nytt, men heller inget som exploderat pga bristande stimulans och haltande lagar och regelverk. Hur som helst så är det dags att börja leva som man lär och därför finns långt gångna funderingar på att börja investera i solceller.

Förfogar över två tak, båda med hyfsat optimal orientering i sydläge minus 8-10 grader mot SO. Det stora är 45-46m2 så det kanske går att klämma in maximalt 7kW. Det är parhus så man kan ju låna några dm av grannen om det går för sig  Det andra taket är ett förrådshus som när jag mätt upp det passar precis för 2x2 paneler liggande - 1kW. Har fjärrvärme och således hushållsel som har legat på 6000-6500kWh/år under de 10 år vi bott här. Lite mer sen barnen kom.

Tänkte nu börja med förrådstaket och kanske pilla en del själv förutom med det som kräver elektriker.
* Om man börjar med själva panelerna, ska man satsa på de bästa t.ex. BenQ som ligger på 300W+?
* Fasadskåpet med sitter på förrådet, men gruppcentralen är på BV i huset. Funkar det att sätta inverter mm. i förrådet innanför fasadskåpet eller måste det vara i anslutning till gruppcentralen?
* Är det bäst att börja med en inverter för 1kW eller finns det fördelar att ladda på för ytterligare 6-7kW paneler på det stora taket? (Det går att lägga en luftkanal 2-3m mellan taken)
* Antar att de flesta invertrar har S0-utgång eller pulsdiod så att man kan koppla på realtidsmätning?
* Taken har betongpannor, men det har jag hittat bra info om fästelement. Handlar väl mest om hur mycket man vill försöka fynda olika delar separat eller om jag ska gå direkt på ett komplett paket?
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

jansimon
Hej och välkommen till världens bästa forum... Om man gillar solel förstås.

Du verkar ju ha ypperlig placering av tak för att göra något bra av detta.

BenQs paneler håller mycket hög klass, men dyra. Dessa passar bra när man har en begränsad yta, men få ut så mycket som möjligt av ytan. Till det större taket tänker jag att man kan ta en 240-275W:s panel som ligger betydligt lägre i pris, då ytan är mer frikostig.

Vad gäller inverter så tycker jag att du skall se det som två separata anläggningar. Att optimera varje del för sig ökar verkningsgraden.

Hur inkoppling görs finns en tråd som nyligen varit uppe på tapeten:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elnatsanslutning-solcellsanlaggn-tp5008023.html

Du kommer säkert få en uppsjö med tankar och idéer som kanske skiljer sig från mina. Det är väl det som är tjusningen med solel. Våga fråga är bästa vägen till kunskap!

Välkommen!

/Janne

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Hej Solarlars!

Vi står också i begrepp att skaffa en solcellsanläggning, men kanske aningen
större än din tilltänkta på 1 kW-are, nämligen ca 10 kW. Jag har redan tittat på
priser för solcellsmoduler, som de heter. Benq 330 Wp skulle man gärna vilja
ha, men inte betala det priset, som är minst dubbelt mot "vanliga moduler".
Jag har sett att mest prisvärt tycks vara ca 240 till 260 Wp solcellsmoduler.
Vi kommer bestämt att välja tysktillverkade svarta(för kvalitetens skull)
260 Wp moduler med måtten 1,64 x 0,991 x 0,038 m. Svarta moduler för
att vi har svarta plåttak. Smälter då in bra.

Att lägga solceller ut över grannens tak, skulle jag avråda ifrån. Den nuvarande
grannen kanske tycker det är OK. Men om han säljer sitt hus, och en ny ägare
kommer, kan han kräva att du demonterar dem. Dessutom kan man inte lägga
moduler över hela takytan. Man måste lämna nertill på taket ca minst 300 mm,
för att regnvatten från moduler och taket skall träffa stuprännan. Av samma
anledning måste man lämna ca 100 à 150 mm på taksidorna. Upp över taknocken,
skall man heller inte montera modulerna, för att undvika att vinden får tag.
Man får där också lämna ca 150 mm.

Att endast installera 1 kW, blir ganska dyrt per installerad kW. Vi tänkte
från början installera ca 4 kW, men är nu på 10 kW. Mycket vill ha mer,
som bekant.

Under tråden "Elnätsanslutning solcellsanl." gjorde jag några principskisser
för anslutningen av solcellsanläggningar.

Du kan montera växelriktaren egentligen var du vill. Men från den skall
du dra en växelströmsledning till mätarskåpet.

Tänk på att vid 1-fas växelriktare vid effekt över ca 5 kW, kan elnätsägaren knorra
pga snedbelastning på hans elnät. (vilket egentligen är struntsnack. Snedbelastning
är främst ett problem vid hög belastning av elnätet. T.ex. på vintern i februari,
då många förbrukar mycket ström med sina direktverkande elelement. Då på vintern,
producerar en solcellsanläggning knapps någon ström alls. På sommaren då
solcellsanläggningen möjligen kommer upp i sin märkeffekt(dvs 5 kW), då är det
knappt någon belastning alls på elnätet. Nätägarna utgår felaktigt från att
solcellsanläggningen producerar 5 kW konstant året runt, alltså även på vintern)

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Solarlars
Tack för bra input. Får mäta upp förrådstaket ordentligt för det kan bli på mm. Går det att montera "vindskivor" som vindavvisning ifall att det blir tajt?
Kommer antagligen inte att krypa över på grannens del av taket. Mer en kul tanke. Ska jag ha mer takytor så kan jag bygga carport.
Sen är det helt rätt att ekonomin per kW blir sämre för mindre anläggningar och samtidigt så är produktionsekonomin bättre för allt upp till basförbrukning. För nästa, stora steg ser jag det som intressant att även överväga batterier för lagring i alla fall som regelverket ser ut nu.
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

jansimon
Vindskivor skulle man kunna tänka sig. Det viktiga är att se till att det finns tillräckligt med utrymme under panelerna för att kunna få "skorstenseffekt" för att ventilera bort värme. Men till sidorna bör det kanske bara vara en fördel kanske.

Nertill verkar det som om man kan hålla kortare avstånd än 300mm. Jag har ca: 150mm. Hittills så har jag inte haft några problem med att vatten hamnar utanför stuprännan. Tror att vattnet har en långsammare rörelse på panelerna än takbeklädnad?!? Dock som Arne skriver bör man se till att ha utrymme upptill och på sidorna för vindsugets skull.

Johan Ehrenberg har skrivit en artikel ang. Batterilagring. Den ger en del vettiga synpunkter och perpektiv. Detta sett mer ur ett ekonomiskt perspektiv. Finns ju andra perspektiv ibland som kan väga tyngre. http://egenel.etc.se/

/Janne

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Jag har BenQ och är väldigt nöjd med dom.
Mitt val avgjordes av att jag bara har ett tak som är lämpligt.
Hade jag haft större tak skulle det blivit 250w mono paneler.

Kollar naturligtvis prisbilden på BenQ
I europa finns firmor som säljer överskottspatier och andra typer av partier och hos dem kan man emellanåt hitta bra priser runt 0,70 Eur/w.
Titta gärna på Franska och Tyska firmor.

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Om ni haft en årsförbrukning på mellan 6000 och 6500 kWh, så bör du inte producera mer än så per år,
eftersom man inte är en mikroproducent om produktionen är större än egenanvändningen.

Producerar man mer gäller andra regler, och man kan exempelvis tvingas betala för mätarbytet.

Dessutom bör du ha en marginal så att du inte ligger för nära gränsen.

Om man räknar grovt med 1000 kWh/kW så skulle det innebära att du inte bör ha en större anläggning än 6 kW,
kanske något mindre. Så grannens tak ska nog inte behövas.

Förutsatt att anläggningen får plats på taket så skulle jag satsa på de mest prisvärda solpanelerna,
dvs de med lägst pris per W.

Växelriktare har ofta ett eget system för att rapportera mätvärden som är mer noggrant än S0-pulser.

Växelriktaren behöver inte vara i direkt anslutning till en gruppcentral om jag förstått det rätt,
men AC-brytaren bör sitta i direkt anslutning till växelriktaren, och det kan ju vara smidigt att
sätta AC-brytaren i en befintlig undercentral.

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Solarlars
Vi har redan 1000kWh vindkraftsandelar, men de går ju att sälja...
Hisingen, Göteborg, sydläge -8° SO
18 st LG285, 28,8 m2, 5,13 kWp, SMA 5000

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Nelos,

Är det inte det årliga "överskottet" av solström, som inte får vara större än den årliga
"egenförbrukningen", för att benämnas mikroproducent?

Om jag förbrukar 7000 kWh(mäts av nätägaren elmätare) per år, och min
solcellsanläggning sanna produktion är totalt 7000 kWh(vilket nätägaren inte alls mäter)
på ett år, då blir det inget verkligt överskott alls. Nätägaren mäter emellertid vanligen inte
solcellsanläggningen totala produktion, utan endast det som matas in på hans nät.
Så att de producerade 7000 kWh, mäts av nätägaren elmätare till kanske 4000 kWh per år.
3000 kWh egenförbrukar jag av solströmmen)

Men såsom nätägarna vanligen kopplar in sin 2-vägselmätare, så mäter den endast det
som matas in på det allmänna elnätet(inte det man själv förbrukar när just solcellsanläggningen
matar in på allmänna elnätet).

Kanske har jag missuppfattat det med vad solströmsköparna betalar för?

Vem har definitionsrätten till benämningen "mikroproducent"? skatteverket,
energimyndigheten, solströmsköparen eller vem?

Betraktar man kontrakten mellan solcellsägare(säljare) och solströmsköpare,
så är tyvärr många otydliga de använder ord som  "produktion", "förbrukning",
"överskott" med flera, dock utan att precisera exakt vad de menar med dessa ord.
Det där håller därför inte juridiskt och går att få till vad man vill. Det är kontraktet
som gäller, inte vad de eventuellt skriver på sin hemsida eller har skrivit i andra
dokument. När de nämner "överskott" skulle de ange "momentant överskott"
om det är det de menar. Men skulle det vara "årligt överskott" så skall de
ange det. Det är tyvärr mycket oklart i kontrakten.

Ytterligare en aspekt: Vi har 2 hus(långt ifrån varandra, ca 2 mil) med varsitt
abonnemang, men solcellsanläggning kommer endast att installeras på ett av husen.
Om vi då köper elenergi av ett och samma elhandelsföretag,
hur betraktar och bedömer de då ett "överskott".

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

nelos
Om man matar ut (säljer) mer energi på elnätet än man tar in (köper) så gäller andra regler.

Det årliga överskottet sett ut nätägarens synvinkel, dvs vad de mäter med elmätaren får inte vara större än noll när de räknar vad du sålt minus det du köpt.

De priser som elhandelsbolagen anger brukar bara gälla när man köper mer energi än man säljer.
Se här exempelvis:

http://www.umeaenergi.se/el/egen-produktion/overskottsproduktion

=================
Du behöver även uppfylla följande
    Mängden köpt el överstiger mängden producerad el under 1 kalenderår.
=================

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

callec
En sak till
BenQs paneler har ett högre utbyte över tid än andra paneler, väl så viktigt.
Om du bygger en större anläggning än din konsumtion så kan du alltid köra med en extra elfläkt på vintern så att du kommer till ett likaläge.

SV: Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Lämna en bit upptill. Annars så sätter sig fåglarna där å skiter. De väljer alltid högsta punkten. Skit betyder att man måste göra rent och det kan bli svårt.
Har lämnat 30cm så nocken är 10cm högre än panelkanten.
Tunneleffekten har utreds här i forumet tidigare.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- jansimon [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Nyborjare-1kW-startprojekt-tp5008140p5008144.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

SV: Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Om du bli omklassad till nettoproducent så har nätbolaget rätt att ta ut kostnaden för bytet till dubbelriktad elmätare samt den årliga kostnaden för att läsa av mätaren. Installationen kostar mellan 4-7000kr och årsabonnemang 1800kr. Det vill du inte drabbas av. Bättre att ligga lägre med marginal.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- nelos [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Nyborjare-1kW-startprojekt-tp5008140p5008149.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

magneten
Det är olika regler och priser beroende på vilken nätleverantör man har ex hos Fortum kostar det inget extra ifall man producerar mer än man förbrukar så med fortum som  nätägare är det i dagsläget inga problem att vara nettoproducent ☺

Så mitt råd är att kolla med ditt elnätsbolag först.

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Anders J
"0,70 EUR/W" refererades det ju till. Det finns en överenskommelse mellan Unionen och Kina om att det inte får säljas kinesiska paneler billigare än 0,53 EUR/W. Den gränsen har legat stilla där nu ganska länge efter sökningar tidigare och brukar revideras varje kvartalsskifte, det vore trevligt med en liten justering nedåt, alla paneler verkar ju ändå komma från Kina, men det är svårt att ha någon insyn i den processen, typiskt EU. Om 0,70 är med moms så är det ju  ungefär där man hamnar och det finns paneler i Sverige som säljs för 7 kr/W.

Ska man komma billigare undan så får man laborera med restlager och/eller tunnfilmare. Kolla secondsol.de. Har man tillräckligt med yta så betyder ju priset per watt allt, men om man inte har ytor nog så måste man ju överväga att betala litet extra för att få upp verkningsgraden och hålla upp effekten på given yta.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

callec
Det finns mängder av asiatiska tillverkare som inte är i Kina.
BenQ SunForte tillverkas i Taiwan som ex.

Re: Nybörjare - 1kW startprojekt

Anders J
I så fall så borde ju deras andel av marknaden öka! Har vi sett det?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/