Ny anläggning i Småland

jerka
Hejhej.

Efter att ha fått ett antal olika offerter från installatörer, har jag kommit fram till att göra jobbet själv (inte elen, det gör min elektriker på orten). För samma pris får jag i stort sett dubbelt antal paneler. Och det är ju lika bra att gå all in när det väl gäller.

Förutsättningar:
Tak med betongpannor
17x5 m i sydväst, 15° lutning (här finns en skorsten)
10,7x4,4m + 11,5x5m nordost, 15° lutning (delat pga utbyggnad ihop med garaget)
20A säkring
årsförbrukning ca 18Mwh med direktverkande el.

Så här har jag tänkt:
58 Heckert NeMo® 2.0 60 M 310 Watt (5BB) Black, 17,98Kwp ger en inverter ratio på 117%
i porträtt. 28st sydväst + 30st nordost. 2 strängar (2x14 + 2x15) parallellkopplade.
Jag får plats med fler i landskap, men då blir det över 50000 kr för montagesystemet.
Fronius symo 15.0
Fronius smart meter 63A
Schletter montagesystem
+ kablar och kontakter som behövs

kommer beställa från tst photovoltaik i tyskland. Fick en bra kontakt från magneten, tack för det.

Vad tror ni om upplägget?
Kommer nog med tusen frågor vad det lider..
Tack så länge

Re: Ny anläggning i Småland

Gunnar
Ett litet tips. Det räcker inte längre med att få tag på en elektriker. Det måste vara ett företag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket med verksamhetstyp Elproduktionsanläggningar som utför arbetet. Många elfirmor är inte registrerade för den verksamhetstypen. Gå in på www.elsakerhetsverket.se och "Kolla elföretaget" så ser du om din elektrikers firma är registrerad med verksamhetstypen Elproduktionsanläggningar. Tänk också på att om stativ och infästningar kopplas in så att de får en elsäkerhetsfunktion så får du inte ens montera dessa själv utan då måste elfirman göra även det montaget enligt Eksäkerhetsverket. Med dagens skärpta regelverk så är det inte mycket arbete som får utföras av husägaren själv när det gäller montage av solcellsanläggningar.

Re: Ny anläggning i Småland

Får jag också vara lite tråkig? Du har säkert redan tittat på det, men skriver det i vilket fall.

Med den förbrukningen och direkt-el- Har du funderat på att byta uppvärmning istället? Vi bytte från direkt el till bergvärme och halverade i princip elförbrukningen i huset. BV har något kortare återbetalningstid och är inte känslig för de extra ören vi får från elbolaget eller de 60öre vi får från staten.

Re: Ny anläggning i Småland

jerka
Jo tack, jag har kollat upp det och elfirman står med där. De är även behjälpliga vid montaget.

Re: Ny anläggning i Småland

Sjöhorvan
Har liknande storlek men byggt ut eftersom och vill tipsa om att lägga plåttak och sedan ta ett montagesystem som är betydligt billigare och du har enklare att välja porträtt eller landskapsläge på panelerna. Har du ett relativt nytt tak så kanske det inte är så lockande men annars kan det vara värt att undersöka. Gjorde så på mitt sista tak och var betydligt enklare och billigar jämfört med ett montage på betongpannor.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Ny anläggning i Småland

jerka
Har inte direkt kollat om bergvärmen men med ett nästan nyrenoverat hus blir det lite väl omständigt att börja om på nytt...

Re: Ny anläggning i Småland

jerka
Tyvärr är taket "nylagt".

Re: Ny anläggning i Småland

Ok, ja det är ett relativt stort ingrepp i huset.

Annars tycker jag att din plan låter bra. 20A huvudsäkringar tål 14kW (enligt Vattenfall), så du kommer ligga bra till där när du får ut max (lite kommer huset alltid att dra). Med smart metern, så kan du dessutom ställa in så att du inte kan gå över 14kW. Säkringarna håller säkert, men det inte säkert att nätägaren tycker att det håller.

Det du bör tänka på i val av växelriktaren är att Solarweb (Fronius online) numera är en delvis betaltjänst. Dom tar 24EUR per år för att du ska få se diverse saker, det som stör mig mest är att du inte kan se dygnsproduktionen i detalj längre bak än tre dygn. Det går att gå runt, men är inte så smidigt.

Jag har inte samma paneler och montagesystem som du tittar på, men många här låter nöjda med dom, tst får också bra kritik, så jag röstar för att du kör på det.

Re: Ny anläggning i Småland

magneten
Kommer att bli en nr anläggning och säkringarna kommer utan att problem håll för din 15kW riktare utan att du behöver effektbegränsa den :)

Dock kan det vara smart att elektrikern anger i sin föranmälan till elnätsbolaget att max export kommer att begränsas till 14kW eller 20A

Schletter Max kroken är lätt en av de stabilaste och bästa krokarna på marknaden!

Re: Ny anläggning i Småland

jerka
Tack för det, magneten. Ska meddela elektrikern det.