Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

DonMartin
This post was updated on .
Hej.

Jag har tagit in offerter av 4 olika företag och har nu landat på Cellsolar som jag tycker har svarat bra på mina frågor och haft en bra prisbild.

Jag har ca 40kvm tak i söderläge (Azimut 170, Azimut -12) med årlig elförbrukning på 11500kwh.

Jag har fått en offert enligt nedan, ni får gärna kommentera den då jag är ny inom detta.

Solpaneler: Suntech Mono 325 - 19st
Växelriktare: Solar Edge SE5K
Optimerare: Solar Edge P370
Installerad effekt 6,175
Årlig produktion: 5523 KWH
Årlig besparing: 6628kr (Estimerat använda 53% av producerad el)
Återbetalningstid: 11,5 år
Pris: 103 986:- (med ROT 94 628:- med
bidrag 83189:-)
Kostnad per installerad kWp: Med ROT 15 324:- / med bidrag 13 471:-

Jag tror jag fick med allt! Någon feedback?
Med vänlig hälsning
Martin

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Om alla panelerna är på ett och samma tak, undvik då kostsamma effektoptimerare och som förr eller senare kommer att paja och behöva bytas. Välj istället vanlig hederlig växelriktare Fronius eller SMA, utan några effektoptimerare. Du får mer prisvärt system. Du hade inget nämntvärt som skuggar vår/sommar/höst?
Skulle det visa sig att du har skugga på vissa paneler, kan du i efterhand montera på Tigo Energy TS4-R-O effektoptimerare. De behöver endast monteras på de skuggdrabbade panelerna, inte på alla paneler som SolarEdges, och spänns fast på panelramens undersida. Tigo passar ihop med SMA eller Fronius växelriktare.

Du har 19 x 325 = 6,2 kWp installerad effekt, blir bra med en Fronius Symo 6.0-3-M.
Tänker du framtida bygga ut, välj något snäpp större växelriktare.

Se längst bak i denna tråd om SolarEdges pajade effektoptimerare, och allt besvär det skapar.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-9-2-till-16-3-kWp-solcellsanlaggning-juli-2015-tp5008649.html

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

DonMartin
Hej. Nej jag tycker inte vi har någon speciell skugga- bifogad bild (lyckades inte vrida den rätt)  är från imorse 08:15, och då stiger solen snart över dessa träd (som står på en höjd lite längre bort). Jag vet inte exakt skuggläge över året, men jag tror den är liten.

Jag har efterfrågat ny offert utan optimerare men ej fått svar ännu. Han verkade dock oförstående över de rapporterade felen på optimerare från SE.

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Magnus
Lite input.

Jag har en anläggning med 38st optimerare från Solaredge (Suntech Paneler) och visst, dessa kan gå sönder men mina har gått felfritt i "hela" 12 månader (inte lång tid) men jag känner en trygghet i att kunna övervaka samtliga paneler via antingen appen eller datorn.

Där kan jag se och övervaka prestanda/skuggningar och ev fel som kan uppkomma på ett system, på ett icke "optimerat" system har man verkligen dålig koll på eventuella fel.

Om priset för "optimerat" system inte är väsentligt högre än ett icke optimerat system så skulle jag inte tveka en sekund för att ha denna möjlighet.

Food for thought.

//magnus

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Ett vanligt hederligt system utan effektoptimerare där ser man också väldigt bra vad varje sträng producerar. Magnus kommentar skulle kunna tro att det är solargedsystem-säljaren som det breds på.

En annan SolarEdgesäljare sa att SolarEdge är så bra eftersom man ser direkt när en effektoptimerare gått sönder. Det stämmer givetvis. Men har man ett vanligt system utan några effektoptimerare kan några  effektoptimerare inte heller gå sönder. Man kan då tror att effektoptimarens enda syfte är att ge info när den har pajat.

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Magnus
läget och läget, klart kommentaren kommer läget då han bad om input ang sina offerter, så jag gav det från min erfarenhet och min synpunkt då jag råkar har ett liknande system som i en av hans offerter.

Om man har 16 resp 22 paneler i två strängar som jag har så är det inte helt givet om en panel faller ifrån, det blir givetvis enklare i ett mindre system då det procentuella bortfallet blir större...

//magnus

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Arne
Det är vanligt att effektoptimerare går sönder, men väldigt ovanligt att paneler går sönder, i alla fall inte kvalitetspaneler. Jag tror inte det finns någon här på forumet som har rapporterat att en panel gått sönder. Det kan givetvis bero på att de inte vet om att en panel är defekt. Däremot många effektoptimerar har rapporterats sönder. Vi har haft 4 st SolarEdge P300 sönder av ca 68 st från början.
Med "faller ifrån" menas att en panel skuggas eller vad menas?

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Magnus
Hej,

tråkigt med saker som inte håller som lovat, man kan bara hoppas att Solaredge höjt kvaliten på sina optimerare,

Med faller ifrån menar jag slutar producera av nån anledning tex fel på panel, fel på kontakt, kabelproblem osv. Jag för min egen del känner en trygghet av att kunna få det verifierat att varje panel gör vad den ska, kändes bättre än att ha ett system där endast summan av en sträng kunde övervakas vilket minst sagt trubbigt mätinstrument, speciellt på sträng med lite högre effekt.

Nu har jag en del skuggning på ett antal lägre paneler, speciellt i början och slutet av året på morgonen så det avgjorde saken för min del, jag kan inte svara på hur ett icke optimerat system hade hanterat denna skuggning då jag inte haft ett sådant system.

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Arne
SolarEdge har höjt funktionssäkerheten på sina effektoptimerare. Vi köpte SolarEdgesystem 2015 och fick den senaste versionen på effektoptimerare P300. Den äldre typen P300 såg litet annorlunda ut, hade bl.a annan fästläpp. SolarEdge ökade IP-klassningen dvs den nya versionen har högre täthet. SolarEdge lämnar 25 års garanti på effektoptimerarna, men bara en ersättning för varje man köpt, tror jag. Av självbevarelsedrift pga de stora kostnaderna att ersätta trasiga effektoptimerare, måste SolarEdge förbättra dem.
Det jobbiga är att SolarEdge är oerhört långsamma och nervpåfrestande att hantera skadefall på en effektoptimerare, tar månader innan man fått ersättnings-effektoptimerare. Det måste ju bero på att de har oerhört många skadefall att hantera.

Man bör nog direkt från början köpa så många effektoptimerare man precis behöver + 1 st. Så man direkt snabbt kan byta trasig effektoptimerare.

I ett vanligt system körs helt enkelt delskuggad eller helskuggad panel förbi av strömmen, och de delskuggade eller helskuggade panelernas effekt förloras helt. Värre är det inte. En delskuggad eller en helskuggad panel med effektoptimerare kan inte trolla så den ger samma effekt som en oskuggad panel. Men den kan nog ge kring ca hälften av effekten vad en oskuggad panel ger. Det bör du kunna se på SolarEdgeportalen för din anläggning.

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

DonMartin
Hej.

Jag har fått svar från tänkt leverantör och de säger att de kommer ut inom garantitiden (25år) och åtgärdar/byter defekt optimerare inom 1-3 veckor.
Det låter ju onekligen bra - om företaget finns kvar i 25 år vill säga.

/Martin

Re: Ny anläggning Sigtuna 6,175 kWp - 19 paneler

Gunnar
This post was updated on .
Den som funderar på optimerare bör nog läsa artikeln som börjar på sidan 17 om störande solceller först. https://www.paperton.com/shelf/reader/whitelabel/elinstallatoren/uid/1563345/token/60f6256f88634c2fc8ed3499e45d223e150f9406/magazine/elinstallatoren-nr-4-2020-80mo4#page/1