Ny anläggning 7 KW

Stefan
Har nu satte upp en ny anläggning på totalt 7 kw.

Det är 28 st paneler 250w från CanadianSolar och 28st Renesola Replus 250 mikroväxelriktare.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Ny anläggning 7 KW

DrivMedEl
Av vilken anledning valde du microinverters?

Har du läst mina resultat från microiverters?

Sedan i oktober 2013 tills i dag har min microinverter anläggning (utan skuggproblem) endast producerat 82% av vad SMA anläggningen (med lite skuggproblem).
Skall bli intressant att se när det gått ett helt produktionsår, då blir det kanske mera rättvisande.

Re: Ny anläggning 7 KW

Då säger jag grattis till ännu en anläggning i Sverige! Vi blir bara fler och fler som förstår glädjen och nyttan av att producera el :)

/Janne

Re: Ny anläggning 7 KW

Var är din anläggning?
Hur har du monterat, vinklar o grader.
Har du lite bilder?

Re: Ny anläggning 7 KW

Jag var jäkligt anti enfas anläggningar och började med 9st microinverters, med 3paneler/fas, monterade detta i Aug/Sept, men måste säga att jag ångrar mig grymt..! Visserligen litet skuggproblem med husets knock som glider över garaget, men håller med "Drivmedel", jättedålig verkningsgrad, 2205w anläggning kommer aldrig över 1350w..! Men skall tilläggas att detta var sensommar, får se hirs en presterar i vår/sommar..
Förlusten ligger nog att det blir så stor transformering, från 24-26v upp till 235v, och fördel central växelriktare är att man ligga på övereffekt på DC sidan.

Så kommande utbyggnad blir 22st 290w paneler mot en SMA 4000, och verkningsgraden torde blir betydligt bättre.

Re: Ny anläggning 7 KW

jansimon
Du var mig vågad med en SMA 4000 till 6380W samlad effekt! Hur ligger den tänkta anläggningen mot söder och vilken vinkel har den? SMA rekommenderar max 20% överkapacitet mot deras invertrar. Det skulle innebära 4800W mot en 4000 modell. Risken är ju att man kapar massor med energi om man har för liten inverter och det är ju ingen bra ekonomi i det!

/Janne

Re: Ny anläggning 7 KW

Hej igen

Anläggningen är rakt Öst/Väst, samt att det kommer att rymmas exakt 11st paneler i öst och 11st i Väst, vi har masardtak och kommer att ligga längst upp, med takvinkel på 26gr.

Så solen kommer att belysa Öst på morgonen, Samt bägge panelraderna mitt på dagen, då kan det bli kritiskt med effekttopp, sen ner i Väster, och stor vinning vid mulet/lite sol.

Och prisvärda paneler från Ev Power, (290w poly) kollade på Alma shop på några 270w, (mono) snyggare med svarta paneler, men vart litet dyrare, men står och väger mellan dessa 2.

Hur skulle ni lagt upp detta? 240w,250w,260w,270w,290w..?

/A

Re: Ny anläggning 7 KW

Jag är i projekteringsstadiet, det är det roligaste stadiet.
Min ide hittills beträffande moduler är ett val mellan
36st BenQ 325w eller 40st panda yl 275w
Detta ihop med SMA 10000/12000

Re: Ny anläggning 7 KW

Jag skulle nog simulerat din anläggning med olika paneler och olika invertrar och sedan tittat på vilken kombination som är bäst ekonomisk. Någonstans gäller det ju att optimera alla detaljer. Programmen hjälper en där. Sedan titta på vilken inverter man kan tänka sig som passar i verkningsgrad, strängspänningar osv. Varje anläggning är ju individuell och måste ses sådan. Ibland är det billigare (mer ekonomiskt) om man har plats, att ta mindre paneler, men fler, ibland skall man bara maxa effekt. Bara att djupdyka i nördiga program på nätet :)

Re: Ny anläggning 7 KW

Nördig eftermiddag på fredag eller

/Janne

Re: Ny anläggning 7 KW

callec
Självklart Janne
Min kompis Alzheimer har än så länge inte hittat på något annat.

Re: Ny anläggning 7 KW

Jan Simon
Hyggliga kompis du har :)

Re: Ny anläggning 7 KW

Växelriktaren ligger redan och väntar, den var prisvärd så den vart det.

Mycket och stort är bra..! Tror inte jag fegar, blir nog 290w, samt att de var litet smalare..

Re: Ny anläggning 7 KW

Stefan

Valde microiverters pga. att jag har panelerna på 4 olika tak med olika lutningar.
Och att jag har träd i vägen på södersidan.
Sedan vill jag inte ha likström uppe på taket.
Installationen blev lättare med microiverters.

Med vänlig hälsning Stefan

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Ny anläggning 7 KW

Stefan
Jag bor i Östragöinge i Skåne Sibbhult.

Har monterat enligt nedan

8st paneler 27grader Öst
8st paneler 27 grader Söder
4st paneler 63 grader Söder
8st paneler 10 grader Söder

Bifogar lite bilder.

Söder

Öster

Med vänlig hälsning Stefan
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Ny anläggning 7 KW

DrivMedEl
Ja då förstår jag! det finns nog inte så många andra alternativ än microinverters.
Skall bli intressant att se vad du får för års produktion per installerad kWp.

Förklara gärna varför du inte gillar likspänning nu får du all elektronik på taket i stället.

Lars

Re: Ny anläggning 7 KW

Hej igen

Ja detta är mer baksida, jag ser 3st microinverters från marken, resten är rakt under solpaneler, och svårt och säga om nån slutar funka, samt att de verkar ha ganska stor standyförbrukning, eftersom man ser vart de sitter, ingen frost och mindre snö på den ytan..

Re: Ny anläggning 7 KW

Ser snyggt ut!

Med olika lutningar på panelgrupperna och skugga så är det svårt med vissa av de större växelriktarna, de brukar inte ha så många ingångar/maximaleffektföljare. Och i de fall de ändå har tillräckligt många ingångar så gäller det att man kommer upp till en lämpligt arbetsspäning för maximaleffektföljning. Så ur den aspekten fungerar mikroväxelriktare bra.

Några Froniusmodeller har lite flera ingångar än exempelvis SMA och Kostal, så för dessa kan man ha fler strängar med färre solpaneler i varje.

Exempelvis har "Fronius IG Plus 100 V-2" 6 st ingångar!

Motsvarande Kostal (PIKO 8.3), Danfoss (TLX+ 8k) och SMA (Sunny Tripower 8000TL-20) har bara 2 st!

Re: Ny anläggning 7 KW

Uffe
Det stämmer att Fronius IG-Plus har 6 DC-ingångar. Dock har den bara en MPP tracker. Det fungerar bra vid skuggning eller olika orientering av strängarna men mindre bra vid olika antal moduler per sträng eller olika modultyper. Se FRONIUS IG – Reaction to Non-Optimal Conditions. Jag tror det skulle blivit svårt att få till en bra strängkonfiguration för IG-Plus med 8+8+4+8 paneler.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Ny anläggning 7 KW

Stefan
Nu har EON bytt mätare. Tog inte mer än 3 dagar från att färdiganmälan var gjord.

Har även tecknat avtal med Telge 2014-03-14 fram till 2014-06-30
Telge Energi betalar 1,30 inkl. moms
Elcertifikat och Ursprungsgarantier går automatiskt över till dom.

Att avtalet blev så kort beror på de nya reglerna som träder ikraft i sommar.
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

12