Ny anläggning, 7,4 kW i södra Stockholm

slarvidsson
Jag planerar att bygga en solcellsanläggning på mitt villatak i Tumba nu till våren. Mina förutsättningar:

Elförbrukning ca 15 000 KWh/år.
Ett tak (5,4x10m) med betongpannor.
Azimut: -53 grader (Sydost)
Takvinkel 16 grader

Jag har planerat att få upp 27 stycken paneler (Trina Solar 275 W Mono Svart, Sträng 1: 20 paneler, sträng 2: 7 paneler). Det blir en installerad effekt på 7,4 kW.

Växelriktaren som jag tänkt är Fronius Symo 6.0-M, vilket ger en överdimensionering på 23%

Jag tänkte utföra jobbet på likströmssidan själv och låta en elektriker göra jobbet på växelströmssidan.

Har jag tänkt rätt?
Har ni några synpunkter på val av hårdvaran mm?
Är överdimensioneringen ok enligt er?

Medlemmen Gunnar skrev i tråden "Stockholm 9kWp överdimensionerad" om problem som kan uppstå om man som lekman kopplar ihop panelerna själv.

Länk

Finns det någon risk att en certifierad installatör måste göra om "min" installationen om det uppdagas att jag ej är behörig elektriker?

Tack på förhand!

Re: Ny anläggning, 7,4 kW i södra Stockholm

Gunnar
This post was updated on .
Att koppla ihop solpanelerna och dra likströmskablar får enligt den nya elsäkerhetslagen som trädde i kraft 1 juli 2017 endast utföras av hos Elsäkerhetsverket registrerad elfirma.

Här finns lite info om vad som hänt i Jämtland när en byggfirma monterade paneler och drog likströmskablage. Att de i sin tur anlitade en elfirma för inkoppling till elnätet hjälpte inte.

http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/september/forsakringsbolag-varnar-for-felaktiga-installationer-av-solceller/

http://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2017/september/efter-larmet-solcellsinstallationer-stoppas/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6778914

För att vara säker på att du får en elfirma att koppla in din anläggning till nätet så stäm av med tilltänkt firma att det är ok för dem att du installerar likströmssidan själv innan du kör igång. Det är inte säkert att de vill slutföra något som har börjat som ett olagligt installationsarbete. För att kunna ta ansvar kanske de väljer att göra om ditt arbete. Även ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter.

Re: Ny anläggning, 7,4 kW i södra Stockholm

En sträng med endast 7 paneler ger nog ev lite på gränsen till för låg spänning under varma sommardagar för att mppt trackern skall arbeta optimalt

 kolla en extra gång i konfigurationsprogrammet för din växelriktare.