Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Hej alla,

Jag letar just nu efter en seriös leverantör. Började med EON men där var säljaren oseriöst och gav offert som inte var alls vad jag ville ha. Till ex kunde han inte ändra till en större växelriktare, lägga till taket för min carport osv.

Har fått rekommendation från en kompis att Otovo ska vara bra enligt hans 2 kompisar som har fått det installerat genom Otovo. Men jag försökte ringa de i 2 dagar till deras säljare och alltid en förre i kön och efter 5min så avslutas samtalet för de har för mycket att göra. Ringde även exakt kl9:00 när de öppnade och samma sak. Även deras tekniska support gav samma resultat.
Nu ringde de upp mig och vi diskuterade detaljerad vad jag skulle ha. Sa jag vill endast ha Fronius växelriktare och bad om en offer. Till min förvåning står det nu 2x SMA växelriktare i offerten. Hur seriöst känns det liksom?!
Så även min magkänsla är att de vill mest sälja snabbat möjlig och ger billiga priser och kanske skickar extra räkning senare.

Mest seriöst och snabbast på svara är SVEA solar. De har Trina 320w paneler vilket är bra (tror jag) men tyvärr inte Fronius. Har tjatat till mig att jag vill absolut ha denna växelriktare och de verkar kunna beställa hem, Men jag får då vänta till våren vilket är helt ok nu när vi går i vinter. Det enda är att de är ca 20k-25k dyrare än jag hade räknat med. Jag är datanörd men inte så pass händig att installera ett sånt här system så jag kanske tar dealen ändå. Känns inte som att det finns många seriösa aktörer i branschen.
Offerten är för 52 paneler vilket ger då 52x320w=16640wp
Fronius 17.5 och lättmetall för installationen på taket. Ska ha paneler på hustaket (betongpannor) + min carport.
Allt går på 225k kr.
Enligt beräkningen så är det 9 års återbetalning, Har tak på sydläge så det är rätt bra tror jag.

Inte helt bra på vad som utgör bra solpaneler. Har läst en massa men blir inte klok på om det ändå är stor skillnad på dessa. De som är tier1 verkar alla bra, Typ Trina Solar/JA Solar/ Suntech, STP310S/ etc.... Något specifikt man ska kolla efter?

Vad tror ni om paketet/priset jag beskriver ovan? alla tips är välkomnas!

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Montagesystemet är också viktigt. Glöms ofta bort i allmänna förvirringen.
För betongpannetak finns undermåliga montagesystem, som visserligen går snabbt för installationsfirman att montera, men som är mycket tveksamma och riskerar att knäcka betongpannorna. Det är en takkrok med kil som med hammare knackas in över betongpanna och bärläkten. Kroken vilar direkt mot betongpannan och hur går det med tung snö på panelerna och den stora tyngden? Eventuellt skadar den takpappen. Här i forumet finns ett par sådana projekt visat se här:
 http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-soderlage-delat-p-villa-o-garage-tp5013243.html
Där heter de clickfit. De tål troligen inte heller snölaster som förekommer i Sverige, utan är avsett för länder som Grekland, Spanien där det inte snöar så mycket. Det behövs i Sverige rejält montagematerial eftersom det ska hålla i ca 30 till 40 år.

Här ett foto på sådan tveksam takkrokskil. Sedan monteras långa alu-skenor i dessa takkrokskilar.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Tack för tipset. Det hade jag inte tänkt på alls. Det enda jag bad om var materialet. SVEA Solar hade rostfritt stål men jag bad specifikt om lättmetall för det ska hålla länge och stål rostar förr eller senare tänker jag.

Ska kolla mer på vilka takkrok som finns också och fråga vad de använder.... Har hittat några andra varianter som kanske är bättre

Tack tack.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Är det på ett enfamiljshustak som du tänker ha panelerna eller lada, ekonomibyggnad etc?
Vad är det för väderstreck? Taklutning? Finns takkupa, skorsten, takfönster, takstegar, ventilationspipor eller andra störobjekt? Alla störobjekt fördyrar montage om det görs av solcellsfirma.
Har du saker som kommer att skugga panelerna? Träd, grannträd, skorstenar, grannbyggnader, flaggstänger, TV-antenner osv.

Har du övervägt att ta bort betongpannorna och lägga trapetsbleckplåt? Kanske ändå är dax att byta takbeläggning? Blir nämligen då mycket lägre pris, ca 350 kr/panel lägre, för montagematerialet jämfört kostsamt montagematerial för betongpannetak med takkrokar och långa alu-skenor.

Köper du nyckelfärdig anlägggning av en firma kräv att det ska stå i avtalet "Vind- och snölastberäkning för orten ifråga och det för kundens tak valda montagesystemet och valt montagesätt ingår, och ska levereras innan slutbetalning görs.".

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Hej,

Det är 1,5 plans hus.

Väderstreck=syd
Taklutning=45 grader
Finns takkupa: nej
Skorsten: Ja
Takfönster: Ja, tagit bort en panel för det
Takstegar: finns på andra sidan av taket så det kan återanvändas.
ventilationspipor eller andra störobjekt: tror inte det

Inget som skuggar alls.

Gällande taket så kan jag inte påstå att det är super gammal. Huset är från 1999 och de ser helt ok ut. Även om tjejen vill att vi ska tvätta pannorna :)
Bra tips ändå, men det känns som att lägga om hela taket i sig kommer säkert att kosta minst 100-150k. Så det lär inte bli så billig i slutändan misstänker jag. Men visst hade taket varit 40+ år och risig så kanske :)

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Bra, inget som skuggar, då klarar du dig med en vanlig växelriktare och finns ingen anledning att välja SolarEdge.  45 graders taklutning, innebär svårjobbat.

Nej, om man tar bort betongpannorna, gör man det endast på den sidan man ska ha solcellspaneler. Betongpannorna tas bort och trapetsbleck (TP-plåt) läggs på den befintliga bärläken som du har under betongpannorna. Betong-nockpannorna behålles. TP-plåt är billig ca 100 kr/m2. Stor frihet att möblera paneler på ett trapetsblecktak och går lättare att fylla hela takytan. Välj svart TP-plåt och svarta paneler. Går bra i landskapsläge eller att ha panelerna i porträtt. Panelerna kommer på TP-plåt  nära takytan om i landskap bara ca 12 mm upp och om i porträtt ca 24 mm. Det blir ett takintegrerat intryck, snyggt. Se längst ner i denna tråden hur det kan se ut!
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forslag-p-installation-tp5016383.html

Du verkar som du vill ha panelerna i landskap. Då blir det ännu dyrare än att ha dem i porträtt om du tänker använda vanliga takkrokar och långa alu-skenor. Landskap kräver då nämligen dubbla korslagda alu-skenor.

Har du förresten råspont på takstolarna? En del nyare enfamiljshus saknar råspont och har bärläkten direkt på tunn masonit(ca 5 mm), och masoniten spikad på takstolarna.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
This post was updated on .
Jaha ok då är jag med. Kollade bilden och för min del så hade det kvittat men tror tjejen kommer att klaga. Ska visa henne ikväll o se men tvivlar om jag känner henne :)

Är enda fördelen att det blir billigare menar du (och även lättare att montera)? Ska fråga Svea solar också hur stor prisskillnad vi pratar om. Om det är minst 20-30k så kan det motivera.

Jag fick plats med fler paneler när jag la panelerna i landskap.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Såg precis denna video på Solnord's hemsida (http://www.solnord.se/butik/vaxelriktare):
https://www.youtube.com/watch?v=oLm7ue_H29s
Han pratar om att en mikro-växelriktare system är mycket bättre....

Gjorde lite kalkyl på deras sida och det blev:

Då är det med optimerare och SolarEdge tror jag.

Något bra? filmen är ju övertygande :)

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Om frugan inte tycker det ser bra ut med paneler på trapetsbleck, då tycker hon säkert inte heller det ser bra ut med paneler monterade ca 150 mm ovanför betongpannorna, som det blir med takkrokar och korslagda långa alu-skenor.

Det finns även takintegrerade montagesystem där takpannor tas bort där panelerna ska ligga. Det blir givetvis väldigt fint, men kostar ganska mycket extra. Det är en sorts plastramar stora som solcellspanelen. Ett fabrikat är franska GSE.
http://www.gseintegration.com/Inroof.html

Här på forumet har en medlemmar installerat sådant, ett exempel här.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Nybygge-med-13-2-kWp-integrerat-med-GSE-tp5013047.html

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
hehe jag vill komma ner i pris inte upp :)

Hon kände spontant att TP-plåt inte var lika bra som betong på taket men det är säkert inte så. Lovade kolla upp det.....

Vad tror du om du/ni om Solnord's lösning? det är väl "vanliga" optimerare de har på alla paneler eller? de säger det är "microväxelriktare" per panel men inte säker om det är samma sak som optimerare eller det är helt annan teknik....

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Det finns mikro-växelriktare, dvs en liten box som monteras på varje panel och som ger ut 230 Volt 50 Hz.
Jag har för mig att någon forurumsmedlem har monterat mikro-växelriktare, jag tror det var ca 7 st, var ca år 2014 eller 2015, tror jag. Men de kostade väldigt mycket.  Det är nog ingen som installerar sådana längre om de inte kommit ner väldigt mycket i pris. Elektronik på taket utsatt för hetta, kyla och fukt. Kan fallera och måste bytas.

Här en som bara har 1 st mikroväxelriktare
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/200-Wp-mikrovaxelriktare-tp5011187.html

Men mikroväxelriktare kostar ca 1500 kr/st, blir väldigt dyrt om man har 52 paneler.

Det kan vara så att solnord slarvar med begreppen, eller kanske inte förstår vilket vore konstigt om de utger sig för att vara kunniga. Ger dåligt intryck och skrämmer bort deras ev. kunder.
De kanske säger "mikroväxelriktare" när de istället rättare skulle säga "effektoptimerare".  En växelriktare ger ut AC, dvs växelström, medan en effektoptimerare ger ut DC, dvs likström.

Men effektoptimerare behövs bara om man har skuggproblem eller fler än 2 olika olika tak. Har man inget som skuggar panelerna på taket finns inget nämnvärt att optimera.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Tack Arne! Jätte bra hjälp och info jag fått från dig :)

Jag håller med om att mer elektronik leder till mer problem så klart. Speciellt utomhus. Det får bli traditionell installation då.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Arne
Det var stefan här på forumet som har installerat mikroväxelriktare år 2014.
Jag ber om ursäkt att jag kom ihåg fel, skall vara 7 kWp installerad effekt, inte 7 st mikroväxelriktare, se:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ny-anlaggning-7-KW-td5003083.html#a5003163

Där är foto på anläggningen också.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Tack tack. Fast i hans fall har han många olika lutning och skugga så det är kanske som du säger att jag kommer nog inte att behöva det. Kostar bara onödigt och skapar fler problem i framtiden.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
hmm kollade precis detta:
https://www.youtube.com/watch?v=H2aeV8d7SJY

Alltså med microinverter så behöver man alltså ingen växelriktare verkar det som. Kanske det är ändå en bra option. Plus att man kan mixa paneler ifall något går sönder eller det kommer bättre paneler i framtiden och man inte vill byta ut allt.
Låter det korrekt som jag fattat det tror du?

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

Arne
Det är riktigt med mikroväxelriktare som producerar 230 Volt 50 Hz på varje panel behövs givetvis ingen ytterligare växelriktare.  Är det inte mycket kabeldragning på taket? alla dessa mikroväxelriktare ska väl parallellkopplas. Men de ger väl bara 1 fas? Du får nog inte 3-fas, som är väldigt användbart och som vi har i Sverige. Jag tror det bara är stefan här på forumet som skaffat mikroväxelriktare och det var för 5 år sedan, + magneten som skaffade 1 st för teständamål och konstaterat att den inte hade så bra verkningsgrad, om jag inte minns fel. Mikroväxelriktare kanske inte är så bra?

På så kallade guerrilla-anläggningar eller balkong-kraftverk där man har 2 à 3 st paneler, där tror jag man använder mikroväxelriktare, eftersom man just vill ha enkelt system och vill ha 230 Volt 50 Hz, 1 fas. Får tydligen pluggas in vägguttag i vissa Länder (Holland tror jag om lägre effekt än ca 500 W) och matar alltså baklänges in i vägguttaget.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Kollat lite och det verkar som du säger vara 1 fas.
Med dessa kopplar man 2 paneler per 2 microconverter.
http://www.swedensol.se/APS_microinverter
https://varuhuset.etc.se/dokument/APsystems-YC500i-User-manual_English[3499].pdf

Vad man tjänar eller förlorar på en fas vet jag inte. Kass på el :(

Men visst blir det dyrare och beroende på hur länge dessa håller mer jobbig att byta dessa.

Re: Ny 16.5kW anläggning i Malmö - val av leverantör och komponenter

vampyren
Lite uppdate.

Svea Solar kör med dessa: (kolla videon längst ner, det är högra som är utan skruv)
https://www.esdec.com/en/clickfit-evo-tiled-roof/
Detta tycker jag är rätt bra då man inte gör ingrepp på taket.

Otovo kör med K2 system. De är lite slöa och inte så himla bra på att ge bilder, information. Offerten jag fick var helt fel dessutom. Känns mindre bra. Priset var bättre men frågan är om man litar på de nu. Få se om de rättar till...

Alla andra jag kontaktat har inte ens återkommit. De måste vara mätta på kunder känns det som.