Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

icemachineboss
Hej
Kort info innan min fråga.. :)
Har fått 48st Luxor 275W paneler installerade på mitt tak. 36söder + 12 st väster
Fronius 10.0 växelriktare.

Allt e klart, men nätbolaget har inte bytt mätare. Kan jag slå på DC brytare och låta solen producera el ? Kan jag använda den elen i huset ?
Huset är från 2006 och mätaren kan fjärravläsas tror jag.

Tacksam för svar. Vill gärna producera min egen el en sån här fin påskhelg.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Gunnar
This post was updated on .
Bäst att vänta då vissa elmätare inte håller reda på riktningen utan kommer att registrera det du kör ut på nätet som köpt el. Inte så lönsamt!

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

BengtK
vänta - du blir debiterad för det du producerar !
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

icemachineboss

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

magneten
Om du satte in en Fronius Smart meter så kan du enkelt ställa in en effektbegränsning ex 0% så går exporteras ingen el ut på nätet, växelriktaren producerar då endast det som du konsumerar i fastigheten :)

Det var en rejäl överdimension du hade på 34% med mycket paneler åt söder borde en Fronius 12,5kW varit mer lämplig, var det något särskilt som gjorde att du valde en 10kW riktare?

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

icemachineboss
Det var leverantören som tyckte jag skulle ha en 10kw. Jag själv är skeptisk.. De säger att det är extremt sällan som man når toppeffekt.
Jag är novis och lyssnade på dom. Tyvärr kanske.
Behöver man en sån smart meter ? Eller är det bara för att man vill dregla över diagram och siffror ?

Nu är det up and running iaf. :)

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

icemachineboss
Kollar ni min produktion den 11 Maj så ser man att växelriktaren är för liten. Den klipper ganska hårt mitt på dan.
Har varit i kontakt med de som installerat och påtalat detta. De höll med om mina tankar och bad att få återkomma...   Det "känns" inte rätt med så hårt avhugget i toppen.
MVH

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Arne
glassmaskinbasen,

Du behöver ingen Fronius Smart meter för att ha en anläggning som producerar och fungerar.
De som väljer att installera en Fronius Smart Meter(energimätare) de vill:
-kunna se hushållets effekt- och energiförbrukning i Fronius portalen.
-kunna reglera och ställa in hur hög effekt som ska gå ut på elnätsbolagets elnät. Anledningen till att de vill kunna göra detta är för att kunna klara sig på så liten mätarsäkring som möjligt. Elabonnemanget blir ju dyrare ju större mätarsäkring man har.

Har du inte behov av något av detta, skaffa då ingen Smart Meter!

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

M A Numminen
icemachineboss wrote
[...]
Tycker inte det ser så farligt ut. Jag ser att den klippt toppen lite den 11:e men tror inte det är så många kWh som klipps bort i det långa loppet.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Perwis
Håller med. Det ser bra ut. Smart att inte köpa för stor och dyr växelriktare. Dessutom kommer den igång tidigare. Det är när det är kallt och soligt som solcellerna producerar som mest så det är inte konstigt att det är nu på våren den bottnar lite.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

icemachineboss
Hej igen.
@Perwis. Var har du fått det ifrån att en 10kw jmf med 12,5kw växelriktare "kommer igång" tidigare ?? Levererar ström 1minut tidigare vid 10w leverans ? Vem har hittat på det ?
Den bottnar i 4a timmar mitt på dan nu, och senare i sommar kommer den bottna ännu längre tid.

Tittar man på europeisk verkningsgrad så är den till och med högre på en 12,5a jmf med en 10a. 97,6% jmf 97,4%
Maximala är lika, 98%
Jag tror min leverantör för göra om göra rätt här. Idag blir det soligt, (hoppas jag) och det kommer synas tydligt hur mycket jag tappar.
Vi snackar 2700kr i merkostnad för en 12,5a jmf med en 10a, på en anläggning för 190k.

Har man paneler som sitter i åt "fel" väderstreck så köper jag det med en mindre växelriktare. Men har man som jag i söder, helt utan skugga så kommer panelerna att leverera.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Perwis
This post was updated on .
Ok, en större växelriktare ger kanske mer vissa perfekta dagar, men om du ska optimera ett system mot lönsamhet så är ett överdimensionerat antal paneler jämför med växelriktaren typiskt att föredra.

Kolla på grafen här tex:
https://www.sma.de/en/industrial-systems/oversizing-is-the-key-to-higher-profitability.html

Mer info här:
https://www.sma-sunny.com/en/7-reasons-why-you-should-oversize-your-pv-array-2/

Och sen videon här:

https://youtu.be/jxwAjyeXzf4

En större växelriktare kostar mer så för att vara lönsam så måste du då tjänar in mer. säg 2400kr över dess livstid, kanske 10år? Är det verkligen perfekta förhållanden så många dagar på 10 år att du tjänar mer än 2400kr? Kanske drar en större växelriktare mer ström själv för fläktar osv? Det finns simuleringsprogram som kan räkna ut detta.

Vidare är en dyrare växelriktare också dyrare att byta om den går sönder.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

perwis,

Jag håller med glasmaskinbasen att en Fronius växelriktare 10.0-3-M inte startar tidigare än en på 12.5-3-M. Båda har enligt databladet samma startspänning 200 Volt och följdaktligen startar de också samtidigt. På vad baserar du ditt uttalande på perwis att en 10 kW startar tidigare på morgonen än en 12.5 kW:are? Kanske uttrycker du dig bara oklart och menar något annat, det är lätt hänt?

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Perwis
Se min utökade förklaring ovan.

Jag har inte kollat på faktabladen, men det verkar teoretiskt rimligt det är större förluster i en större växelriktare (inte procentuellt utan absolut). Den kanske tom startar senare för att det inte är lönsamt att starta en stor växelriktare om det inte är mycket sol.

Men visst, två syskon- växelriktare kanske startar samtidigt. Men över livslängden blir det i princip inte blir någon skillnad i produktion mellan den stora och den lilla. Jag optimerade mitt system med Ett simuleringsprogram och valde utifrån att den beräknade skillnaden var <0.1%.
[...]

Läst lite på de länkar du skickade Perwis. Intressant.
Flera av de argument som de använder för att överdimensionera kan man bortse ifrån. Tex i vilken riktningen panelerna sitter, vilket har en stor inverkan. Eller nedsmutsning, temperatur (svalt i Sverige)

En stor skillnad mellan din anläggning och min, är läget på panelerna. Jag har söder, och du har Nord-Ost
De kan inte dimensioneras på samma sätt. Du kan aldrig nå peak på solcellerna, medans jag kan göra det.
Att du väljer 6kw är fullt förståeligt.

Jag blir mer och mer övertygad om att 12,5 är mer lönsamt övertid. Skillnaden är som sagt 2700kr...  jmf med tappade kwh på 25år.
Tack för er input här. Intressant att se hur olika tänker och resonerar.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Perwis
Du har 48*275Wp=13200 Wp installerat.
Växelriktaren är på 10kW.
Det ger en Inverter Ratio på 13200/10000=132%

Det låter iofs lite mycket. Jag har hört åtminstone en leverantör rekommendera typiskt 120% överdimensionering. Jag har 137% men som sagt en annan riktning på panelerna så det går inte att jämföra med din.

Om du verkligen är intresserad så ladda ned programmet PVSyst och gör en simulering där. Om det är krångligt så kan du köra SMA sunny web och testa vad den simuleringen säger (det är dock andra växelriktare, tyvärr har Fronius inte motsvarande program tillgängligt för allmänheten).
[...]

För skoj skull så gjorde jag en snabb test på SMA sunny web (vet inte om länken sparades)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/PlantConfiguration/e9cca60a-7560-4fc1-b16e-cf5841062873/4f3ebeaa-dfa8-45b9-a8db-d09e94af485a

Automatic design med ett system med 36 paneler Luxor 275W optimalt 40 graders lutning i söder och 12 paneler i väst med samma lutning i Stockholm:

12734 kWh/år med en 15kW växelriktare

12680 kWh/år med en 10kW växelriktare.

Dvs 12680/12734=0,9957593843 dvs <0,5% skillnad.

Ta detta med en nypa salt. Dels är det ju SMA och dels så gjorde jag det här väldigt snabbt. Det står "Inverter partly compatible" vet inte vad det innebär, om de tycker att det är för mycket oversize.

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Ny 13,4kw anläggning i Göteborg

Håller med för din installation hade jag absolut valt en 12,5kw riktare och inte 10kw!
En 12,5 går dessutom inte maxad lika mycket vilket gör att växelriktaren troligen slits mindre och får ett längre liv :)

Firman byter säkert utan extra kostnad då de överskridit normen för överdimension på din installation.